wie heeft er ervaring met een scan 60
Moderator: Moderators
-
jadebree
wie heeft er ervaring met een scan 60
ik heb van de zomer een scan 60 gekocht, en een nieuwe rookkanaal aangelegd. hij geeft veel warmte, maar krijg iedere keer als ik de deur voorzichtig open rook in de huiskamer. heb de vlamdwingplaat al weg gehaald, maar blijf het euvel hebben. De leverancier van de kachelpijp zei dat de trek in de kachel goed is, en het licht aan het feit dat et hout niet droog genoeg is. dat zal vast wel enigzins meespelen, maar mijn ouders hebben al sinds mijn jeugd een houtkachel en drogen het hout even lang ( minimaal 1 jaar) en hebben hier nooit last van, ze hebben overigens wel een andere kachel. Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen??
-
Albert van WdJ
Re: wie heeft er ervaring met een scan 60
Jadebree,
Ik heb wel geen Scan 60, maar een vergelijkbaar type kachel nl Wiking Atlantic. Heeft ook zo'n grote deur en een vlamkeerplaat die doorgaat tot bijna aan de voorruit. Als ik mijn deur te snel open doe komt er een wolk rook de kamer in. Een keer is niet erg, maar niet te vaak.
Het zit in de grote opening die de deur maakt, waardoor de pijp al die valse lucht niet weg kan krijgen. De spleet na de vlamkeerplaat is ook al niet groot, dus de makkelijkste weg is direct door de deur de kamer in.
Mijn kachel heeft ook een plaatje staal van zo'n 5 cm. bovenaan de deuropening. Maar die zou eigenlijk wel 10 cm breed moeten zijn.
In feite is dat grote raam wel mooi, maar niet praktisch.
Volgens mijn kachelstook-handleiding moet je pas bijvullen wanneer er geen vlammen meer zijn. En met een open onderluchtklep (die via het rooster lucht geeft, is daarnaast alleen in gebruik bij het aanmaken). Daarna de deur langzaam open doen. In dat geval heb ik eigenlijk geen rookoverlast. Maar als er nog vlammen zijn, dan krijg ik altijd rook in de kamer.
Hoop dat je hier wat mee kunt
Ik heb wel geen Scan 60, maar een vergelijkbaar type kachel nl Wiking Atlantic. Heeft ook zo'n grote deur en een vlamkeerplaat die doorgaat tot bijna aan de voorruit. Als ik mijn deur te snel open doe komt er een wolk rook de kamer in. Een keer is niet erg, maar niet te vaak.
Het zit in de grote opening die de deur maakt, waardoor de pijp al die valse lucht niet weg kan krijgen. De spleet na de vlamkeerplaat is ook al niet groot, dus de makkelijkste weg is direct door de deur de kamer in.
Mijn kachel heeft ook een plaatje staal van zo'n 5 cm. bovenaan de deuropening. Maar die zou eigenlijk wel 10 cm breed moeten zijn.
In feite is dat grote raam wel mooi, maar niet praktisch.
Volgens mijn kachelstook-handleiding moet je pas bijvullen wanneer er geen vlammen meer zijn. En met een open onderluchtklep (die via het rooster lucht geeft, is daarnaast alleen in gebruik bij het aanmaken). Daarna de deur langzaam open doen. In dat geval heb ik eigenlijk geen rookoverlast. Maar als er nog vlammen zijn, dan krijg ik altijd rook in de kamer.
Hoop dat je hier wat mee kunt
Change, before you have to.
-
gdelea
Re: wie heeft er ervaring met een scan 60
centrale afzuiging ,afzuigkap misschien