Als ik deze discussie zo lees (als leek zijnde) dan krijg ik het gevoel dat jouw buffer eigenlijk aan de kleine kant is voor de warmtebehoefte van jouw huishouden tijdens de top-periode van warmtevraag. Ik lees vaak dat de buffer niet veel kouder wordt dan 40 graden bij anderen. Ik denk dat als ik in jouw situatie zou zitten, dat ik zou gaan denken waar ik (te veel) warmte verlies (buffer zelf extra isoleren, leidingen beter isoleren, termostaat en/of warm tapwater een graadje lager, enz.) of hoe ik de buffer zonder stoken een beetje op temperatuur kan houden (zonne-collector) of de buffer vergroten en een zondag inversteren om deze warm te krijgen, zodat er altijd nog wat warmte over is.
Toch kan ik wel begrijpen wat jij bedoeld. Als je, zoals jij, je hele buffer gebruikt op één dag, dan zou het prettig zijn als je een kachel hebt die dat met 1 á 2 ladingen kan vullen, in jouw geval dus 30 á 40 Kw. Oftewel de 1:50 verhouding.
Iemand die zijn dagelijkse behoefte (zeer) ruim kan bufferen, zou dan naar 1:100 moeten gaan omdat ie anders al snel meer warmte toe zal voegen dan dat er is gebruikt (= te veel hout verstoken in een te dure kachel)
Hopelijk heb ik hiermee het probleem een beetje samengevat
Groetjes Brit