bonkelaar schreef:Hallo Albert
Zet mijn antwoord maar even hier neer. Heb net geprobeerd een nieuw lijntje te openen maar ik deed het tussen de bedrijven door, waarschijnlijk te lang, moest nieuw inloggen, al het geproduceerde tekstmateriaal kwijt.![]()
Uitgangspunt was dat de oorspronkelijke gas installatie Nefit turbo 32 uit 1990 ten allen tijde weer ingeschakeld zou moeten kunnen worden en simpel de hele houtinstallatie er af. Dit om te voorkomen dat vrouw en kinderen zouden lijden onder de verwarmingshobby van pa.
De aanvoer van de huisinstallatie is voorzien van twee 28 mm T stukken en daartussen een kogelkraan om de boel ook handmatig om te kunnen zetten.
De aanvoer gaat nu via een driewegkraan door de warmtewisselaar-houtbuffer of via een brugje weer door het oorspronkelijk circuit.
Het omschakelen naar de warmtewisselaar gebeurt nadat een thermostaat heeft geconstateerd dat er zich water van boven de 40 graden in de buffer heeft verzameld.
De thermostaat geeft stroom op een wisselrelais dat de driewegkraan bedient, gas of hout circuit.
Als de thermostaat op hout circuit schakelt omdat er warm bufferwater is, wordt tegelijkertijd de thermostaatkabel onderbroken met eenzelfde wisselrelais zodat de gasketel niet meer aan kan slaan bij onverhoopte warmtevraag uit de woning en zodoende de houtinstallatie op zou gaan warmen.
De kamerthermostaat staat uit zuinigheid en voor gemak op constante nachtverlaging ingesteld. De gasketel slaat dan niet eerder aan dan wanneer de temperatuur in de ruimte onder de 15 graden komt en je hebt toch een goede vorstbeveiliging.
Als je een keertje te laat stookt en de woning komt onder de gewenste 21 of 22 graden dan gaat pas onder de 15 graden de gasketel aan. Wie te lui is om te stoken verdient om het koud te krijgen.
Met normaal ingestelde kamerthermostaat zal de gasketel in bedrijf gaan als het bufferwater onder de 40 graden komt en verwarmt hij tot de ingestelde temperaturen.
De thermostaat is vergelijkbaar met de IMIT KIT TR2 gekocht via Conrad.
De relais Finder koppelrelais serie 49
De driewegkraan honeywell VC serie 220 V met SPST controller
Mijn nefit heeft een nadraaitijd op de pomp van 48 uur na de laatste verwarmings actie. Bij constant houtbedrijf zou de pomp er na 2 dagen mee ophouden.
Ik heb allerlei schakelingen verzonnen maar ze werkten geen van allen, de ketel ging steeds in storing omdat het water niet stil stond vanwege constant draaiende pomp en een stromingsschakelaar.
Nu heb ik een paardemiddel verzonnen door met een timertje (Suevia Data Micro+ van Conrad) de gasketel elke dag één minuut in te schakelen. Sindsdien draait de pomp altijd en het minuutje gasverbruik neem ik op de koop toe.
Hiermee heb ik bereikt wat ik wilde, kan altijd terug naar gas, schakelt automatisch tussen hout en gas, wordt er hout gestookt en is de buffer warm dan gaat de installatie automatisch op houtbedrijf. De gasketel pomp draait altijd door vanwege de timer. De gasketel zal nooit de houtinstallatie opwarmen.
Door overal kogelkranen tussen te zetten kan ik bij het falen van de driewegkraan ook handmatig de circulatie van de gasinstallatie weer in bedrijf brengen.
Instelbare Thermostaat met draaiknop en handbediening voor de thermostaatkabel voor servicedoeleinden.
Kastje met daarin de inschakeltimer
Foto's zijn niet al te scherp maar komen uit een goed hart.
Ik heb echt geen voorbeeldinstallatie, veel bij elkaar gesprokkelde spullen maar met een korte terugverdientijd. Als ik geen brandhout meer wil of kan maken gaat de houtinstallatie er af en is de gasinstallatie intact.
We zouden een forum-kijkmiddag moeten organiseren voor wie alle ins en outs van de installatie wil doorgronden.
groeten Jos
(electronische) regelingen hout en gasgestookte cv
Moderator: Moderators
-
Albert van WdJ
(electronische) regelingen hout en gasgestookte cv
Change, before you have to.
-
Albert van WdJ
Re: (electronische) regelingen hout en gasgestookte cv
Ik heb maar een nieuw draadje geopend om eens helder te krijgen hoe de regelingen bij diverse mensen gemaakt zijn.
Mijn vraag is om hier eens te posten hoe je de houtcv laat samenwerken met je gas-cv.
Bijv.
Doe je dat handmatig?
Heb je een regeling kant en klaar aangekocht, en welke dan?
Of heb je zelf wat geknutseld, en hoe werkt die?
@Jos,
hoe regel je dat je hout-cv nu de woning op 21-22 graden houdt? Want je thermostaat staat op 15. Of heb je een extra themostaat gemonteerd?
Albert
Mijn vraag is om hier eens te posten hoe je de houtcv laat samenwerken met je gas-cv.
Bijv.
Doe je dat handmatig?
@Jos,
hoe regel je dat je hout-cv nu de woning op 21-22 graden houdt? Want je thermostaat staat op 15. Of heb je een extra themostaat gemonteerd?
Albert
Change, before you have to.
-
bonkelaar
hallo Albert,Albert van WdJ schreef:Ik heb maar een nieuw draadje geopend om eens helder te krijgen hoe de regelingen bij diverse mensen gemaakt zijn.
Bijv.
Doe je dat handmatig?
@Jos,
Albert
De buffers bevatten water tussen ca 90° C en minimaal ca 40 °C. Bij 40° gebeurt er natuurlijk niet meer wat.
De huisinstallatie loopt door de warmtewisselaar in het buffervat via een mengventiel dat op temperatuur wordt ingesteld. Zo wordt er steeds een beetje warm water in het circulerende installatiewater bijgemengd tot de ingestelde temperatuur (bij mij momenteel 55° C) De instelknop wordt handmatig bediend maar zou ook weersafhankelijk gemaakt kunnen worden.
Verder zijn alle radiatoren voorzien van thermostaatkranen voor de temperatuurregeling per ruimte. Vanwege de houtinstallatie, uit interesse hoe warm het water is dat aankomt, heb ik in de woonkamer onder de radiatorknop nog een thermometer in de leiding geplaatst. Kan ik evt. inschatten of het tijd wordt om te gaan stoken.
Zo werkt het een beetje bij mij, redelijk simpel en alles mechanisch.
groeten Jos.
-
peer
Even een vraagje aan Albert.
Lijkt voor mij ook wel een geschikte oplossing, heb alleen 1 vraag.
Als je gewoon op je buffer verwarmd, en je cv pomp blijft gewoon draaien.
Hoe stop je dan je warmte toevoer, maw als het huis op temperatuur is, wordt dan je pomp uitgeschakeld? Of de warmtewisselaar ontkoppeld?
Je begrijpt het al voor mijn schema
Lijkt voor mij ook wel een geschikte oplossing, heb alleen 1 vraag.
Als je gewoon op je buffer verwarmd, en je cv pomp blijft gewoon draaien.
Hoe stop je dan je warmte toevoer, maw als het huis op temperatuur is, wordt dan je pomp uitgeschakeld? Of de warmtewisselaar ontkoppeld?
Je begrijpt het al voor mijn schema
-
peer
Oh ik zie het al, komt van Jos en heeft thermostatische kranen 
-
peer
Maar al zou ik dit ook willen (heb vloerverwarming en radiatoren met gewone knoppen), zou ik dan heel simpel met een thermostaatje mn pomp kunnen sturen ( van de gas CV of een extra) die het water door de ww van de buffer pompt?
Volgens mij zit er zelfs een ingang op mn kachel om de pomp constant te sturen.
Volgens mij zit er zelfs een ingang op mn kachel om de pomp constant te sturen.
-
bonkelaar
Hallo Peer,
Als je normaliter een thermostaatje hebt hangen om je woonkamer op temperatuur te krijgen dan schakelt deze de CV ketel aan en uit.
Eenzelfde thermostaat kun je gebruiken om een mengkraan of een pomp te sturen en zodoende warmte uit je buffers aan te voeren of te stoppen.
Een CV ketel maakt gericht water warm tot een ingestelde max. watertemperatuur.
Buffertanks zijn niet altijd op dezelfde temperatuur, het temperatuurverschil kan wel eens klein zijn zodat het opwarmend vermogen van je radiatoren daalt. Een zachtere, gelijkmatiger regeling is dan wellicht raadzaam, eventueel zelfs het aanbrengen van thermostaatkranen op je radiatoren.
Als je veel ruimten te verwarmen hebt i.p.v. één centrale hoofdruimte dan is het sowieso raadzaam thermostaatkranen toe te passen bij een constante aanvoerwater temperatuur. Elke ruimte kan dan individueel worden geregeld.
Nachtverlaging kan dan wel weer centraal worden geregeld door de aanvoerwater temperatuur te verlagen en evt knoppen dicht te draaien.
groeten Jos.
Als je normaliter een thermostaatje hebt hangen om je woonkamer op temperatuur te krijgen dan schakelt deze de CV ketel aan en uit.
Eenzelfde thermostaat kun je gebruiken om een mengkraan of een pomp te sturen en zodoende warmte uit je buffers aan te voeren of te stoppen.
Een CV ketel maakt gericht water warm tot een ingestelde max. watertemperatuur.
Buffertanks zijn niet altijd op dezelfde temperatuur, het temperatuurverschil kan wel eens klein zijn zodat het opwarmend vermogen van je radiatoren daalt. Een zachtere, gelijkmatiger regeling is dan wellicht raadzaam, eventueel zelfs het aanbrengen van thermostaatkranen op je radiatoren.
Als je veel ruimten te verwarmen hebt i.p.v. één centrale hoofdruimte dan is het sowieso raadzaam thermostaatkranen toe te passen bij een constante aanvoerwater temperatuur. Elke ruimte kan dan individueel worden geregeld.
Nachtverlaging kan dan wel weer centraal worden geregeld door de aanvoerwater temperatuur te verlagen en evt knoppen dicht te draaien.
groeten Jos.