Om mijn woning minder energie slopend te maken kan ik wel wat feedback gebruiken. Ik heb al heel wat stukken gelezen, echter mijn bekrompen kennis op dit vlak en de vele informatie maakt het soms wat lastig om de juiste keuzes te maken en ik ben bang dat ik misschien niet overal rekening mee houd. Het liefst zou ik van het gas af willen, maar kleine stappen in die richting mogen dat in de toekomst uitwijzen of dit mogelijk is.
Het globale idee op dit moment is om electriciteit op te wekken met zonnepanelen, De CV installatie zoveel mogelijk te laten draaien met een hout CV kachel en de warmwatervoorziening te verkrijgen met een zonneboiler die bijverwarmd word door de hout CV kachel. Voor de instant verwarming infrarood panelen. De huidige CV ketel om te ruilen voor een electrische versie.
Om een beeld te schetsen... Het gaat hier om een kleine woonboerderij van zo'n 350 m3. Door de jaren heen is deze geisolleerd (van binnenuit) en voorzien van 3 woonlagen en volledig gemoderniseerd. De isolatie is grotendeels door de vorige bewoners gerealiseerd en helaas niet altijd even goed gedaan. De 3e woonlaag/zolder heb ik zelf compleet geisolleerd. Het gaat in dit geval niet meer om een verbouwingsproject, de woning is van binnen "af" en wil nog zo weinig mogelijk afbreken om nog verdere veranderingen aan te brengen.
Overal zijn radiators aanwezig maar hoeft zeker niet ten alle tijde verwarmd te worden. Het streven is ook niet om een constante temperatuur van 21 graden te verkrijgen, over het algemeen vinden wij 18 graden al aangenaam. We zijn beide gek op hout stoken en daardoor gaat nu de houtkachel wijken voor een hout-CV kachel om zo een paar ruimtes mee te verwarmen. (Er is bewust niet gekozen voor een pellet kachel of dergelijke vanwege de sfeer van het hout stoken). We stoken ook pas als we het nodig vinden, we zijn erg op buiten zijn georienteerd en daardoor nogmaals is niet het streven om het huis continue op een aangename temperatuur te verwarmen.
De aandachts punten die ik zelf kan bedenken zijn;
*Niet alle ruimtes kunnen worden verwarmt met de hout CV vanwege de beperkende capaciteit. (21Kw)
*In winter periodes moet ik rekening houden met bevriezen van leidingen, de woning staat vaak voor langere periodes leeg gezien ik vaak in het buitenland verblijf en mijn partner nog 50 km verderop woond. (Electrische CV Ketel?)
*Als de partner en 2 dochters erbij komen willen de dochters waarschijnlijk wel een warme kamer boven, welke denk ik opgelost moet worden met een appart circuit op een electrische CV?
*warm water voorziening dmv zonneboiler met electriche na verwarming en een extra spiraal om de kachel hier ook mee te laten verwarmen in de winter periode, In hoeverre moet hier rekening worden gehouden met het niet kwijtraken van warmte in de zomer periode.
Een eerste stap die al is gemaakt.
*Er zijn 16 zonnepanelen besteld van elk 350WP.
* De aanleg van een hout CV kachel is begonnen. Het leidingwerk om op de bestaande CV aan te sluiten is bijna een feit.
Een idee is om dit verder uit te breiden met de kennis van nu is dus;
*een zonneboiler met een vat met dubbele spiraal waar ook de de hout-CV door gaat stromen
*electrische naverwarming
*electrische CV ketel
*electrische verwarmings panelen voor instant verwarming bij thuiskomst
De zonnepanelen en de hout CV kachel is vrij duidelijk maar het vervolg kan nog wel onder de loep worden genomen hoe ik dit het beste kan aanpakken.