We naderen de voltooiing van onze leem-batchrocket-massakachel-met-warmtewisselaar-cv
De installateur is ook vaak over de vloer geweest voor aansluiting van 70 meter warmtewisselaar op 800 liter buffervat en alle pompen, verdeler en elektronica. We kunnen straks met de zoneregeling elke ruimte apart voorzien van de gevraagde temperatuur. De kachel brandt al enkele maanden naar volle tevredenheid, buffervat is goed op temperatuur te houden en warm tapwater is er meestal ook voldoende.
Ik loop nog tegen 1 ding aan. De installateur heeft een circulatiepomp voor de vloerverwarming geïnstalleerd, echter niet helemaal naar mijn zin. Er zit een minder ideale temperatuur regeling op waarbij een thermostaatkraan op de retour zit. Het idee is dat als de retour vloerverwarming temp te hoog is, de circulatie geremd wordt terwijl de pomp door draaid (bypass). Ik heb echter te maken met wisselende buffervat temperaturen bovendien regelmatig 60-70 graden. Deze temperatuur wil ik niet in mijn vloer steken. Bovendien loopt het systeem te jojo-en in de huidige setup, want de temperatuur is altijd te hoog waardoor de retour weer geknepen wordt. Of de circulatie wordt zo geremd dat retour voldoet aan max temp, terwijl sommige plekken in de vloer wel die 60 graden te verwerken krijgen. Oh ja, de verdeler heeft geen eigen pomp of mengvoorziening.
In mijn ogen is het ideaal om de retour en heetwateraanvoer al voor de circulatiepomp te mengen tot de gewenste temperatuur. Nadeel is dat dergelijke circulatiepompen een eigen pompregeling hebben welke kan conflicteren met de reeds geïnstalleerde Honeywell zoneregeling/pompregeling.
Iemand tips/ervaringen?