Je bent nog steeds aan het prakkiseren merk ik wel. Goed ezaak lijkt mij. Vooraf over de dingen nadenken voorkomt veel gedoe, in mijn geval ombouwen etc.
Ik moet zeggen dat ik er nog niet aan toe gekomen ben. De spullen (ook een extra koeler moet er nog tussen) heb ik al meer dan een jaar in huis voor de ombouw, maar om verschillende redenen ben ik er nog niet aan toe gekomen.Atlas,
Heb je deze al vervangen door een andere? (en zo ja: welke?) Ik ben nl. ook op zoek naar een thermomix ventiel, en gezien de reacties is een instelbare dan wel handig.
Ik ga het na dit seizoen zeker doen. Dan moet er een Heimeier ventiel in komen traploos regelbaar tussen 60 en 90 c. Deze: De huidige die er in zit is voor de retourtemperatuur op maximaal 70 c. in te stellen.
Door een paar onregelmatigheden bij het afstellen en inregelen ben ik er per ongeluk achter gekomen dat de Houtkachel veel beter brand bij een hogere retourtemperatur van het water. Ik ben dus op zoek naar de hoogst mogelijke temperatuur.
Nu we echt winterweer hebben brand de kachel volop en is het verschil tussen ingangs en uitgangstem,peratuur van het water bij een -zeldzame-piek 10 graden op zijn hoogst, meestal zo rond de 5-7 graden bij normaal volop stoken. In het voor en najaar. De hoogste uitgangstemperatuur zit dus nu op ca 78 tot 80 c.
Dit zou ik graag met een 5-8 c. willen verhogen. Met als redenen dat dit een veel beter vlambeeld geeft, den kachel aan de binnenzijde nog meer witte vlekken op de warmtewisselaar laat zien. Alles brand dus schoner, met veel voordelen als gevolg.
Ik Zou haast zeggen dat iedereen zou moeten gaan voor een traploos instelbaar mixventiel om zodoende de ideale combinatie tussen de hoogst mogelijke verbrandingstemperatuur en de aanvoertemperatuur van het water te kunnen krijgen.
Kachels zijn daar moeilijk op in te regelen heb ik gemerkt. niemand kan van te voren vertellen welk merk met welke thermostaat uitgerust moet worden. Een en nader is natuurlijk ook sterk afhankelijk van een niet direct te voorspellen factoren als;
-De soort brandstof; Kolen of eiken of vuren hebben totaal verschillende warmteopbrengsten bij het verbranden. Mijn
kachel bijvullen met wat kleine stukjes, hakspaanders en dergelijke noem ik al gekscherend "ik vul hem even met papier".
Een geweldige warmteboost! Dit is het moment dat mijn kachel zeker 10 c. warmte geeft aan het inkomende water.
-De capaciteit van de pomp; een wat sterkere pomp pomp het water sneller door je kachel dus geeftie dan net even minder
warmte af in dezelfde tijd als een wat zwakkere. Ook de verschillende standen van een pomp leveren zo meer of
mindere warmteafgifte in dezelfde tijd op.
-De waterinhout van de kachel en de diameter aansluitingen van het Pijpwerk
-Sommige kachels maken "blurp"-kookgeluiden bij bepaalde temperaturen. Het is niet erg maar er zijn mensen die dit
storend vinden. De aanvoertemperatuur terugregelen is bij een traploos ventiel mogelijk. Heb je b.v. een
"vaste"thermostaat van zeg...72 c. dan zou je deze weer in moeten wisselen, etc.
-Het "achterliggende CV-circuit is van grote invloed; een circuit met een kleinere inhoud geeft meer schommelingen in de
temperatuur van het uitgangswater van de houtkachel. Dit heeft waarschijnlijk met verschil in aanvoerdruk van het water
net voor de mixer te maken. Sinds ik n.l. de vloerverwarming erbij aangekoppeld heb blijft mijn huidige mixer op 70c.
constant staan. Daarvoor liep bij het flink stoken ook de ingangstemperatuur nog wel eens op naar een graad of 75-78. Nu
heb ik daar geen last meer van. (dit probleem was volgend Heimeier Duitsland te tackelen geweest door een
drukverschilregelaar(=duur) te plaatsen of een extra kraan ( kan gevaarlijk zijn als je hem verkeerd plaats en de evt.
opgebouwde overdruk kan het overstortventiel niet bereiken.)
Je ziet dat het een en ander goed doordacht moet worden. Ik denk dat je door je vraagstellingen op de goede weg bent. Kijk voor wat betreft de aanschafkosten alsjeblieft niet op de laatste paar 100 euro. Ga voor het beste en het meest veilige. Je kunt zo onder anderen ombouwtoestanden zoals ik nog moet gaan doen voorkomen en dat is dan tenslotte behalve het extra werk, ook duurkoop toch..?
De kosten zul je dubbel en dwars terug verdienen. Met onze Hout-cv en nog een klein kacheltje van een paar kilowatt stoken we nu het 2e seizoen. In onze woning verbruiken we in de winter ( ook nu het zo sterk vriest) nog ca 1 kuub gas per week voor het koken. Warm water en verwarming komen volledig van de hout-cv stook. Naar schatting zouden wij op dit moment rond de 2500-3000 kuub gas per jaar verstoken, dit is rond de 2000,- euro. Daar kun je al een mooie en goede kachel voor kopen. Na dat eerst jaar is het lekker verdienen toch...?
Succes met je verdere bedenken van wat het beste voor jouw situatie is.
Atlas