Olymberyl / Horseflame / Lilyking met CV aansluiting

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
H_CV

Olymberyl / Horseflame / Lilyking met CV aansluiting

Bericht door H_CV »

Heeft iemand (goede) ervaringen met een Olymberyl Houtkachel met CV aansluiting?
Ik heb me verdiept in de volgende 2 types:
- HFB 243 met 11 Kw vermogen: 4kW Ruimte, 7kW CV
- HFB 443 met 21 Kw vermogen: 6kW Ruimte, 15kW CV

De 243 is qua vermogen iets te weinig, maar de 443 met 21kW lijkt me teveel vermogen voor ons huis. Wellicht kan iemand bevestigen of deze opgegeven vermogens maximaal vermogens zijn en dat nominaal vermogens zijn.

Olymberyl is een Chinees fabrikaat en is ook in de markt gezet onder de naam Horseflame en Lilyking.
Albert van WdJ

Re: Olymberyl / Horseflame / Lilyking met CV aansluiting

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb destijds ook onderzoek gedaan naar de Olymberyl, naast Prity en Engelse kachels (Hunter etc.)
De Engelse zijn qua kwaliteit vele malen degelijker. Dikker materiaal, degelijke hendels, sluitingen, appendages.
Maar ook 2x zo duur.
Toch zou ik je de Engelse aanraden. Ze zijn gewoon beter. En gaan dus ook langer mee.

Wat vaak vergeten wordt is dat zo'n kachel ook een behoorlijke plons warmte de kamer instuurt. In de winter zal dat geen probleem geven. In voor en najaar waarschijnlijk wel.
Bijv. Mijn woonkamer heeft 110 kuub inhoud, is redelijk goed geïsoleerd, heeft een hoog plafond (2,8 m)en er staat een houtkachel van 5,5 Kw. Zelfs nu het op dit moment buiten 6 graden vriest, stookt de kachel de kamer naar 22 graden. Terwijl de deur naar de gang openstaat.
En hij draait niet op vol vermogen!

Stel dus dat je op lager vermogen moet gaan stoken, omdat het anders te heet wordt in de kamer, krijg je dan genoeg warmte in het cv-zijdig gedeelte? Of moet je de kamer te heet laten worden omdat anders de rest van het huis te koud blijft?

Het mooiste is eigenlijk dat de kachel te klein is voor de kamer waarin hij staat opgesteld, zodat je ook een radiator moet openzetten om de kamer op temp. te krijgen.
Dan kun je altijd op vol vermogen stoken, heb je een "mooie" verbranding, en wordt het nergens te heet of te koud.

Er bestaan Engelse kachels die wel 15-20Kw waterzijdig geven, en maar 3,5Kw de kamer insturen.

Deze dus:http://www.stovesonline.co.uk/wood_burn ... toves.html
Ik bedoel de Stratford TF70.
Volgens mij heb je van zoiets het meeste plezier.

(Er staan trouwens meer hout-cv kachels op deze site)

Albert
Change, before you have to.
Atlas

Bericht door Atlas »

Albert,
Het mooiste is eigenlijk dat de kachel te klein is voor de kamer waarin hij staat opgesteld, zodat je ook een radiator moet openzetten om de kamer op temp. te krijgen.
Dan kun je altijd op vol vermogen stoken, heb je een "mooie" verbranding, en wordt het nergens te heet of te koud.
ik ben het met je opmerking volkomen eens. Net te weinig vermogen aan luchtzijde geeft dat je hem lekker volop kunt stoken. Dit is om verschillende redenen veel beter. Temperen geeft altijd gedonder. (zie de andere toppics hier over op dit forum) Zoals je zegt kun je altijd nog een radiator erbij open zetten (deze zal er waarschijnlijk al zitten bij H_cv).

Ik heb een Ierse Hout-cv kachel. Wat je zegt vele malen degelijker en dikker. Neem je een gietijzeren ga dan voor een geëmailleerde. Voor het emailleren hebben ze de best gegoten stukken gietijzer nodig heb ik mij laten vertellen in Ierland. Niet te zien haarscheurtjes worden alsnog zichtbaar bij het bakproces van de emaille en worden er uitgesorteerd.
Zou ik opnieuw een hout-cv-kachel moeten kiezenhttp://www.dunsleyheat.co.uk/images/yor ... 0stove.pdf
Dunsley doorsnede.jpg
een kans willen geven. Dit na eerst uitgebreide studie natuurlijk. Het grootste voordeel hierbij is toch de naverbranding/vergassing zoals dat ook bij de cv-vergassingsketels ook gebeurd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
H_CV

Bericht door H_CV »

Bedankt voor de informatie! Zeker de informatie over de warmteafgifte naar de ruimte in verhouding met de warmte naar cv was een goede tip. Ik heb mijn oog inmiddels laten vallen op een engelse kachel..
Atlas

Bericht door Atlas »

ha, mooi, maar........dan ben ik wel even nieuwsgierig naar welke het is geworden

Atlas
kampen

Bericht door kampen »

Er wordt beweerd dat de chinese kachels Horseflame, Olymberyl en Lilyking uit een fabriek komen. De feiten spreken dit tegen. Van Horseflame en Olymberyl staat e.e.a. wel vast. Lilyking is echter een kopie. Van belang zijn de keuringen CE en EU.
hekman

Bericht door hekman »

kampen schreef:Er wordt beweerd dat de chinese kachels Horseflame, Olymberyl en Lilyking uit een fabriek komen. De feiten spreken dit tegen. Van Horseflame en Olymberyl staat e.e.a. wel vast. Lilyking is echter een kopie. Van belang zijn de keuringen CE en EU.
ik heb een horseflame 11kw werk prima
walterdehen

Bericht door walterdehen »

kampen schreef:Er wordt beweerd dat de chinese kachels Horseflame, Olymberyl en Lilyking uit een fabriek komen. De feiten spreken dit tegen. Van Horseflame en Olymberyl staat e.e.a. wel vast. Lilyking is echter een kopie. Van belang zijn de keuringen CE en EU.
Hi, een kennis van mij stookt een Lilyking én andere mensen die ik ken hebben een Olymberyl. Beiden zijn er zeer tevreden mee: de kwaliteit is van allebei top, de Lilyking kost wat minder omdat het een minder bekend merk is in Nederland. In Engeland is dat anders, daar is Lilyking al wat langer een gevestigd merk.

Die Lilyking kachels zijn ook allemaal CE gekeurd, net als Olymberyl en Horseflame.

Walter
Plaats reactie