Albert van WdJ schreef:@DJ,
Eigenlijk zou ik de snippers willen bijmengen bij de grote stukken hout. Dus niet puur snippers. Zeg maar een 1 of 2 emmers snippers op een vulling van 120 liter hout.
Moet toch kunnen lijkt me?
Albert
Mijn ervaring is dat je een goed gloedbed moet hebben tot minimaal een kwart van de vulruimte. Daarop kun je dan veel fijn spul storten dat dan prima zal vergassen en verbranden. Het is wel zo dat je daar redelijk druk mee wordt, fijn spul is er redelijk snel doorheen, je moet vaak bijstorten.
Fijn en grof mengen geeft toch vaak ongecontroleerde vergassing, onrustige verbranding of rookvorming.
De eenvoudige vergassers hebben daar naar mijn idee toch wel problemen mee.
Complexere ketels hebben o.a. een lambda sonde die ergens zuurstof meet en de verbranding nauwkeuriger regelt.
Zoals altijd, probieren geht über studieren. Gewoon nek uitsteken, ketel aanschaffen, hout er in en stoken maar.
Lukt het niet dan is één van beide niet geschikt, de ketel of de stoker.
Het wezen van een forum is natuurlijk ook dat er gesproken en gefilosofeerd wordt over onderwerpen maar ik proef vaak een soort onzekerheid en koudwatervrees
dat de indruk ontstaat bijna niemand nog zijn hoofd durft te stoten.
Zet jezelf dagelijks voor schut was een gevleugeld gezegde van één van mijn oude werkgevers, durf wat, steek je nek uit.
Je leert het best van je eigen fouten. Mijn eerste atmosferische ketel heb ik wekenlang op een te lage temperatuur laten branden, de stookregelaar aan het kettingkje deed de luchtklep veel te vroeg dicht. De ketel produceerde alleen maar roet en teer, emmers vol uit de schoorsteen. Mijn opwarmcircuit ging op een gegeven moment brommen en trillen, bleek het Heimeier mengventiel er verkeerdom ingebouwd te zijn (te vinden onder FAQ op de Heimeier Site) hij deed het prima maar de stromingsrichting bleek verkeerd.
Ik mag hier dan af en toe de deskundige uithangen maar bij mij is ook van alles gebeurd voordat ik er achter kwam. En het is nog niet altijd perfect.
Het is nu trouwens wel prachtig machinisten met die lage temperaturen, kun je kijken of de boel echt de keet warm houdt.
groeten Jos.