Ik wil graag een relatief 'standaard' model gaan bouwen. Een rechthoekig model met aan de linkerkant een bankje. Ongeveer zoals deze afbeelding

De plattegrond van mijn woning ziet er als volgt uit: De oppervlakte woonkamer is een kleine 40m2 en de eetkeuken + keuken (deur er tussen is verwijderd) is een kleine 30m2. Hoogte van het plafond is 260cm. Het doel is om in de toekomst de muur tussen de eetkamer en de woonkamer te verwijderen.
In de woonkamer ligt nu vloerverwarming en onder elk raam hangt een radiator (enorm overbemeten). In de keuken en eetkamer hangt ook onder elk raam een radiator. Doel van de massakachel is om het gasverbruik omlaag te brengen.
De rode markering is de plaats waar nu de kachel zit en waar ook de RBB wil bouwen. Op de plaatst van de huidige kachel zit ook het gemetselde rookkanaal die loodrecht omhoog gaat. Aangezien de schoorsteen altijd geveegd wordt vanaf een luik op het zolder, gaf de schoorsteenveger aan dat het voor hem handig zou zijn als het gemetselde kanaal gehandhaafd blijft.
Ik heb een aantal vragen:
- De diameter van de huidige kachelpijp is 15cm. Ik ga er dus vanuit dat dit ook direct de max diameter is van mijn riser, dus deze waarde heb ik in de berekeningsexcel ingevuld. Volgens mij komt dat overeen met een RB177. Klopt dat?
- Op het forum heb ik gelezen dat het gemetselde kanaal op zich wel kan. Klopt dit? Wat zijn de nadelen (moet ik bv oppervlakte van de bell aftrekken)?
- Volgens http://batchrocket.eu is bij een 15cm riser het max bell oppervlakte 5,3m2. Moet ik bij het bepalen van de oppervlakte van de bell alleen de vloer niet meerekenen of ook de achterkant van de kachel die tegen de buitenmuur staat (en dus isolatie tussen gemaakt gaat worden)?
- Hoewel het voor mij denk ik minder interessant is (omdat ik me aan de max diamter van 15cm moet houder voor de riser) ,wil ik toch graag de Q berekenen. Op http://batchrocket.eu vul ik de formule in voor warmteverlies Q. Ik denk dat G 1.2 is in mijn geval. Alleen de waarde DT staat niet uitgelegd op de website, weet iemand wat dit is?
- Momenteel heb ik op mijn altech kachel een Smartfan kachelventilator staan. Hierdoor wordt de warme lucht van de kachel verdeeld, waardoor er ook warmte van de woonkamer naar de eetkamer gaat. Als ik de deur+muur tussen woonkamer en eetkamer verwijder, is het dan mogelijk dat de RBB beide ruimtes kan verwarmen (of moet ik bv met een ventilator warmte tussen de ruimtes gaan verplaatsen)?
- Mis ik nog andere zaken voordat ik een tekening kan gaan maken van de kachel? Of hebben jullie nog opmerkingen op de manier waarop ik het aanpak (en het dus slimmer kan doen)?