instelbaar vermogen houtgas = rook bij laag vermogen?
Moderator: Moderators
-
ecogoeikoop
instelbaar vermogen houtgas = rook bij laag vermogen?
Een vraagje over een houtgasketel:
Er zijn een aantal merken die houtgasketels verdelen met de mogelijkheid dat het vermogen zichzelf regelt naar de warmtevraag. Bij een gewone inbouwhaard geef je gewoon wat minder lucht met het gevolg dat er wat meer rook en roetvorming is enzo.
Is dit bij houtgasketels en -kachels ook het geval? Moet ik dat dan zien als gewoon minder "gas" geven of zo? bvb de houtgasketel van Attack brandt met 1 lading 8-12u naarmate het gevraagd vermogen. Rookt hij meer als er weinig vermogen gevraagd wordt?
Er zijn een aantal merken die houtgasketels verdelen met de mogelijkheid dat het vermogen zichzelf regelt naar de warmtevraag. Bij een gewone inbouwhaard geef je gewoon wat minder lucht met het gevolg dat er wat meer rook en roetvorming is enzo.
Is dit bij houtgasketels en -kachels ook het geval? Moet ik dat dan zien als gewoon minder "gas" geven of zo? bvb de houtgasketel van Attack brandt met 1 lading 8-12u naarmate het gevraagd vermogen. Rookt hij meer als er weinig vermogen gevraagd wordt?
- Bufferboost
Re: instelbaar vermogen houtgas = rook bij laag vermogen?
Wellicht ietwat al te generaliserend maar ik ben er van overtuigd dat een goed uitgebalanceerd verbrandingsapparaat per definitie op "kruissnelheid" met maximaal rendement verbrandt, en dus zijn schoonst mogelijk verbranding heeft. Een houtvergasser die afhankelijk van het gevraagde af te nemen vermogen moduleert, levert m.i. vanuit milieu-energetisch perspectief slechte(re) prestaties, en dus meer rook, roet en andere uitstoot. Tenzij op vol (optimaal) vermogen uiteraard.
Het is ook de achterliggende gedachte dat bufferen min of meer garandeert dat je houtvergasser met optimaal rendement verbrandt. Daarom liever dus ook een "te grote" buffer (i.r.t. het vermogen van de ketel) dan een te kleine.
mvg Hans
Het is ook de achterliggende gedachte dat bufferen min of meer garandeert dat je houtvergasser met optimaal rendement verbrandt. Daarom liever dus ook een "te grote" buffer (i.r.t. het vermogen van de ketel) dan een te kleine.
mvg Hans
-
ecogoeikoop
Ben je niet vrijer om een houtvergasser in vermogen te regelen dan een gewone kachel tov emissies?
buffervat = weer 2000 Euro tegen dat het er staat
Misschien interessant voor een nieuw onderwerp: hoeveel watt zou je in een buffervat kunnen opslaan? Een keer dat het beneden 55 graden is, ben je er niet meer veel mee zekers?
buffervat = weer 2000 Euro tegen dat het er staat
Misschien interessant voor een nieuw onderwerp: hoeveel watt zou je in een buffervat kunnen opslaan? Een keer dat het beneden 55 graden is, ben je er niet meer veel mee zekers?
-
Pigion
Een groot deel van de houtvergassers is met een Labda sensor uitgerust en past houtgas en lucht perfect bij elkaar aan. Er zijn ook ongeregelde types, die zijn minder goed te "moduleren" .
Pigion
Pigion
-
bonkelaar
Klopt.Pigion schreef:Een groot deel van de houtvergassers is met een Labda sensor uitgerust en past houtgas en lucht perfect bij elkaar aan. Er zijn ook ongeregelde types, die zijn minder goed te "moduleren" .
Pigion
Mijn Atmos DC 32 S heeft geknepen ook moeite een goede balans te vinden tussen gas en lucht. Geeft dan wel eens een wolkje af, maar braakt nooit dikke wolken uit. Is ongeregeld, zonder lambda sonde.
Het mooist gaat het op vol vermogen de buffers vullen.
Ik proef bij Ecogoeikoop dat hij op buffers wil besparen. Kan hierop maar één ding adviseren, neem geen hout CV ketel, maar zet er een kachel neer als je hout wil stoken.
Een modulerende gas of olie CV ketel past prima het vermogen aan de warmtevraag aan, of stopt zelfs. De houtvergasser kan niet stoppen, blijft altijd warmte leveren, ook als je het even niet (meer) nodig hebt. Ketel gaat dan knijpen en gaat teer en roet vormen, kan zelfs over verhitten.
Houtvergasser combineren met buffer is een must. Net zoals je ruimte nodig hebt voor je brandhout, heb je ruimte nodig voor buffertanks. Het in bedrijf hebben van een houtvergasser is dan ook eigenlijk allen maar weggelegd voor mensen die een beetje de ruimte hebben.
Andersom kun je een kleinere woning evt. in een rijtje naar mijn idee prima warm houden met een kachel. Bespaart een boel kosten en ruimtebeslag.
In Nederland heeft het stoken van hout CV 's geen traditie en geen installateur die er iets van weet. Heb altijd een beetje naar Duitsland gekeken en daar is geen weldenkend mens die een houtketel zonder buffertanks in bedrijf heeft.
Wil alleen maar aanduiden dat ik mijn wijsheid ook niet van mezelf heb maar ook deels in Duitsland geleend.
groeten Jos.
- Bufferboost
Jos,
eigenlijk klap op de vuurpijl. Geheel met jouw analyse en advies eens.
Voor al die mensen die nieuw zijn op het forum kunnen we het eigenlijk simpeler stellen:
- met een (stuk)houtvergasser kan je niet moduleren met de hoeveelheid brandstof (tenzij je pellets o.i.d's automatisch kan toevoeren), het hout zit er in en moet op (buffer nodig dus);
- met een olie-, gasketel of wat dan ook, kan je de brandstoftoevoer goed afstemmen op de modulerende vermogensvraag.
mvg Hans
eigenlijk klap op de vuurpijl. Geheel met jouw analyse en advies eens.
Voor al die mensen die nieuw zijn op het forum kunnen we het eigenlijk simpeler stellen:
- met een (stuk)houtvergasser kan je niet moduleren met de hoeveelheid brandstof (tenzij je pellets o.i.d's automatisch kan toevoeren), het hout zit er in en moet op (buffer nodig dus);
- met een olie-, gasketel of wat dan ook, kan je de brandstoftoevoer goed afstemmen op de modulerende vermogensvraag.
mvg Hans
-
ecogoeikoop
bedankt voor jullie reacties...
ik had wel liever tegenspraak gekregen ivm de 2000 Euro voor de buffer
Als de vergasser zou moduleren tss 12 en 40kW, zou dit wel ideaal zijn: er is hier ruimte genoeg om altijd met 12kW weg te kunnen.
Als de vergasser zou moduleren tss 12 en 40kW, zou dit wel ideaal zijn: er is hier ruimte genoeg om altijd met 12kW weg te kunnen.
-
JantjeV8
Ik stook met een Attack 35kW m'n buffer op temperatuur. Mijn buffer mag eigenlijk niet ondwer de 65graden komen, want dan geeft de luchtverwaming niet voldoende warmte meer af. Moet dus de stooklijn erg hoog houden.
Dat heeft ook wel eens het gevolg dat m'n systeem dicht aan de 90graden komt en dat de Attack zich dan wat terug regelt. Je komt dicht bij het veiligheids-ingrijp moment.
Ik moet zeggen dat de Attack dan toch niet harder gaat roken. De houtmassa ligt gewoon mooi te gloeien, je ziet er nauwelijks rook van af komen, ook buiten uit de pijp niet.
Heb onlangs m'n schoorsteen verhoogd omdat ik vorig jaar wel veel rook uit stootte, maar met een houtvoorraad die dit jaar keurig op orde is, totaal geen rook ellende meer. Echt super.
Als het perse om kosten gaat:
Een vergasser met Labdasonde zal denk ik qua prijs beginnen bij de 4,5K euro. Overweeg dan een Attack zonder Landasonde, voor die prijs heb je een Attack inclusief flinke buffer!! Die Labdasonde zal misschien over het hele seizoen gezien een kuubje hout schelen, en doorgaans is dat niet in geld maar in moeite uit te drukken.
Dat heeft ook wel eens het gevolg dat m'n systeem dicht aan de 90graden komt en dat de Attack zich dan wat terug regelt. Je komt dicht bij het veiligheids-ingrijp moment.
Ik moet zeggen dat de Attack dan toch niet harder gaat roken. De houtmassa ligt gewoon mooi te gloeien, je ziet er nauwelijks rook van af komen, ook buiten uit de pijp niet.
Heb onlangs m'n schoorsteen verhoogd omdat ik vorig jaar wel veel rook uit stootte, maar met een houtvoorraad die dit jaar keurig op orde is, totaal geen rook ellende meer. Echt super.
Als het perse om kosten gaat:
Een vergasser met Labdasonde zal denk ik qua prijs beginnen bij de 4,5K euro. Overweeg dan een Attack zonder Landasonde, voor die prijs heb je een Attack inclusief flinke buffer!! Die Labdasonde zal misschien over het hele seizoen gezien een kuubje hout schelen, en doorgaans is dat niet in geld maar in moeite uit te drukken.
-
ecogoeikoop
Bedankt voor je antwoord jantjev8. Is dat dan een ATTACK DP 35 PROFI met zelfregelend vermogen tss 14 en 35kW? Hoelang kan je dan verwarmen met enkel je buffer aan? 90 naar 65 graden bedoel ik. + hoeveel vermogen zou dat dan zijn?
tnks,
Nico
tnks,
Nico
-
JantjeV8
Inderdaad de 35DP Profi. Eenvoudige elektronika. Geen chips of processor dingetjes. Schakelaartje, temperatuur opnemertje, ventilatortje en nog wat van dat spul. In geval van kapot, gewoon een ander componentje er tussen monteren.
Vanuit m'n buffer wordt een heater gevoed met warm water. Daar hangt een flinke propellor aan die de lucht langs de water-lucht wisselaar de luchtkanelen de woning in blaast. Dat ding heeft een typeplaatje en daar staat 32kW op aangegeven. Maar dat vermogen wordt op een of andere manier bepaald en ik weet niet hoe. Ik kan me voorstellen dat dat afhangt van de temperatuur van het ingaande water, maar natuurlijk ook van de ingaande lucht die er langs blaast.
Het wordt op dit moment wat kouder, en nu moet ik 3 vullingen per dag wegstoken. Dus 's-ochtends na het opstaan, 's-avonds bij thuiskomst en nog een keer afvullen bij het slapen gaan. Gemixte houtsoorten op dit moment, veelal licht hout.
Vanuit m'n buffer wordt een heater gevoed met warm water. Daar hangt een flinke propellor aan die de lucht langs de water-lucht wisselaar de luchtkanelen de woning in blaast. Dat ding heeft een typeplaatje en daar staat 32kW op aangegeven. Maar dat vermogen wordt op een of andere manier bepaald en ik weet niet hoe. Ik kan me voorstellen dat dat afhangt van de temperatuur van het ingaande water, maar natuurlijk ook van de ingaande lucht die er langs blaast.
Het wordt op dit moment wat kouder, en nu moet ik 3 vullingen per dag wegstoken. Dus 's-ochtends na het opstaan, 's-avonds bij thuiskomst en nog een keer afvullen bij het slapen gaan. Gemixte houtsoorten op dit moment, veelal licht hout.
-
ecogoeikoop
@JantjeV8
Als je kachel 32kW is en en 8 uur brandt volle kracht tot 12u verminderde kracht: in jouw geval zou ik in deze koude dagen het buffervat overbruggen en rechtstreeks stoken... komt op hetzelfde neer kwa stookbeurten. + ik kan me inbeelden dat een buffervat opwarmen ook wat rendement verliest?
Als je kachel 32kW is en en 8 uur brandt volle kracht tot 12u verminderde kracht: in jouw geval zou ik in deze koude dagen het buffervat overbruggen en rechtstreeks stoken... komt op hetzelfde neer kwa stookbeurten. + ik kan me inbeelden dat een buffervat opwarmen ook wat rendement verliest?
-
Albert van WdJ
Je kunt je buffer echt wel goedkoper krijgen. Bel gewoon eens naar bedrijven die luchtcompressors leveren. Die hebben vaak oude drukvaten van honderden liters. Zodra er wat puntroest in zit, worden ze afgekeurd. Wanddikte is dan nog vaak meer dan 4 mm. Zeker voor drukloos heel goed te gebruiken. En kosten vaak maar de oud-ijzerprijs. (alleen wegen ze erg zwaarecogoeikoop schreef:ik had wel liever tegenspraak gekregen ivm de 2000 Euro voor de buffer
Ook hebben ze een inspectieluik. Dus je kunt ze inwendig bekijken of ze geschikt zijn om onder druk te gebruiken.
Albert
Change, before you have to.
-
bonkelaar
Inderdaad, gewoon goed opletten. Er staan op marktplaats of op werktuigen.nl regelmatig geschikte tanks. heb zelf voor 750 ltr tanks op pootjes met ruimschoots 2 duims aansluitingen € 170,-- per stuk betaald, en er direct drie opgehaald, twee voor mijzelf en één voor een stookvriend. Geisoleerd met 36 bussen PUR, 20 cm isolatiedikte.Albert van WdJ schreef:Je kunt je buffer echt wel goedkoper krijgen. Bel gewoon eens naar bedrijven die luchtcompressors leveren. Die hebben vaak oude drukvaten van honderden liters. Zodra er wat puntroest in zit, worden ze afgekeurd. Wanddikte is dan nog vaak meer dan 4 mm. Zeker voor drukloos heel goed te gebruiken. En kosten vaak maar de oud-ijzerprijs. (alleen wegen ze erg zwaarecogoeikoop schreef:ik had wel liever tegenspraak gekregen ivm de 2000 Euro voor de buffer
Als de vergasser zou moduleren tss 12 en 40kW, zou dit wel ideaal zijn: er is hier ruimte genoeg om altijd met 12kW weg te kunnen.)
Ook hebben ze een inspectieluik. Dus je kunt ze inwendig bekijken of ze geschikt zijn om onder druk te gebruiken.
Albert
groet Jos.
-
ecogoeikoop
Ik zie het nut en het comfort van een buffer, maar dan een grote buffer dat ik 1 of meerdere dagen weg kan. dwz denk ik 5000L, waardoor ik dan weer een houtvergasser zal nemen met meer vermogen om geen dagen te moeten stoken = nog een meerkost.bonkelaar schreef:Inderdaad, gewoon goed opletten. Er staan op marktplaats of op werktuigen.nl regelmatig geschikte tanks. heb zelf voor 750 ltr tanks op pootjes met ruimschoots 2 duims aansluitingen € 170,-- per stuk betaald, en er direct drie opgehaald, twee voor mijzelf en één voor een stookvriend. Geisoleerd met 36 bussen PUR, 20 cm isolatiedikte.Albert van WdJ schreef:Je kunt je buffer echt wel goedkoper krijgen. Bel gewoon eens naar bedrijven die luchtcompressors leveren. Die hebben vaak oude drukvaten van honderden liters. Zodra er wat puntroest in zit, worden ze afgekeurd. Wanddikte is dan nog vaak meer dan 4 mm. Zeker voor drukloos heel goed te gebruiken. En kosten vaak maar de oud-ijzerprijs. (alleen wegen ze erg zwaarecogoeikoop schreef:ik had wel liever tegenspraak gekregen ivm de 2000 Euro voor de buffer
Als de vergasser zou moduleren tss 12 en 40kW, zou dit wel ideaal zijn: er is hier ruimte genoeg om altijd met 12kW weg te kunnen.)
Albert
groet Jos.
Het zou wel een droomsysteem zijn: houtvergasser 100kW, grote buffer van 5000L....
Merci iedereen voor jullie reacties.
-
Albert van WdJ
@ecogoeikoop,
Ik zag dat een Attack dp25 profi kan moduleren tussen 10-25 kw. Hij kan feitelijk op een kamerthermostaat werken.
Zie bijgaande link.
http://www.attack-verwarming.be/down.htm
Maar of het mooi en schoon brandt?????
Albert
Ik zag dat een Attack dp25 profi kan moduleren tussen 10-25 kw. Hij kan feitelijk op een kamerthermostaat werken.
Zie bijgaande link.
http://www.attack-verwarming.be/down.htm
Maar of het mooi en schoon brandt?????
Albert
Change, before you have to.