Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door JantjeV8 »

Gevoelsmatig zeg ik dat het niet goed is. Als je zo makkelijk 4 liter water per dag bijeen raapt, is er een te makkelijke toevoer. Dat ding had met een week of 6 droog moeten zijn. Zeker afgelopen zomer, nauwelijks water uit de lucht bij gekomen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door hanskraayeveld »

Ik denk het ook jantje. Maar goed.

Ik zit zelf ook te kijken voor een prefab kelder, omdat die kennis dat adviseert. Ze geven ook jaren garantie op waterdichtheid
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Werd het plafond met holle gewelven uitgevoerd ?
lead,

nee, broodjes van pir-isolatie rc4, tussen betonbalken. daaroverheen ca 5 cm beton met daar weer overeen de dekvloer van cement 5 cm
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Zo gauw de buitentemperatuur lager wordt dan de keldertemperatuur, is het voor de droging van de kelder inderdaad gunstig de ventilatiepijpen weer te openen. Dus in de winter open en in de zomer dicht.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

dag Zwierius,

Dak je voor de tip, ga ik zeker doen.
Alhoewel ik dan wel graag eerst zeker weet of de kelder dicht is en niet op die manier nog vocht produceert.
mocht dat zo zijn dan wil ik de aannemer daar vroegtijdig en niet na een jaar op aanspreken.

Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Alle reacties overwegende kom ik tot het volgende:

Er is wel heel veel water in de kelder gekomen tijdens de bouw en de door mij berekende al weggedane 300 liter is/lijkt maar een schijntje van wat er in gebracht is.
Vraag is natuurlijk hoeveel er nog uit de betonwanden en vloer komt. het beton is immers gemaakt om geen water door te laten; wasemt dat dan wel uit? gaat het hierbij dan om duizenden liters? tot hoever droogt dit beton, gezien vanuit de kelderkant, eigenlijk in?
De nog extra ingebrachte vloer is 30m2 x 0,06 cm is ook nog 1,8 kuub cement. hier zal toch zeker ook nog een litertje of 2-400 ingegaan zijn. en dat is dan nog exclusief de egaline wat toch ook een waterig papje is.

Het is een beetje wensdenken maar ik ga er toch nog vanuit dat ik even iets meer geduld moet hebben.

Gister de ontvochtiger uitgezet: percentage bij 17,5 c. is nu 78%. ik laat hem een paar dagen uit om daar de resultaten van te vernemen. De beluchtingspijpen waren dicht en laat ik afgesloten.

Atlas
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door LeaD »

Als je het rendement van je droger wat wil verhogen kan je nog een of meer kamerventilatoren bij plaatsen.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Toch vanmiddag nog maar even de betoncentrale gebeld, de leverancier van het kelderbeton:

Hij zegt dat de kelder al lang en breed droog moet zijn. na 25 dagen is/wordt alles van donkergrijs naar wit opgekleurd. Dat is dan het moment dat de kelder geen vocht meer uit de wanden en de bodem opneemt.

Tja... had liever een ander bericht want hij ook benoemd dat er wellicht toch ergens een lek(je) zou kunnen zijn.
Hij concludeerde samen met mij: ontvochtiger uitzetten zodat het probleem zich verergerd en duidelijker laat zien.

Atlas
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door hanskraayeveld »

Maar wat ik me afvraag...

Wiens probleem is het? Wie is hier verantwoordelijk voor?

De betoncentrale omdat het beton niet goed is, de betonwerker omdat hij niet goed zijn best heeft gedaan, of jij omdat je niet zwart op wit hebt dat je hem waterdicht wilde hebben?
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Wiens schuld.....?

Zover is het nog niet.
Ik ben er zelf nog lang niet van overtuigd dat de kelder lek is.
Voorlopig zit ik -nog maar!?- op 300 liter vocht wat er uit is gehaald door de ontvochtiger.
Dat stelt mij enigszins gerust aangezien mij dat normaal overkomt.
Maar mochtie lek zijn dan is de aannemer aansprakelijk en die is hier nog niet helemaal afgewerkt dus.......

Nu na anderhalve dag niet ontvochtigen geeft de meter bij 17.5 c. 81% relatieve vochtigheid aan en het stijgt nauwelijks meer.
De vloer lijkt vochtiger te worden. Niet al te donker maar wel dat het iets donker grijzer wordt.

Atlas
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door hanskraayeveld »

Misschien kun je op meerdere plekken grondwaterpeil meten.

Het grondwaterpeil is nu erg laag, aan je bericht te zien.
Zodra hij kans heeft hoger te worden, gaat de druk op het lek/de poreusiteit van het beton omhoog, en gaat hij veel meer lekken
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Atlas »

Dag Hans,

Inderdaad grondwater staat nu 1,50m lager dan afgelopen winter toen de kelder al een half jaar klaar was.
Ik zie echt nergens een duidelijke doorslaande vochtplek. En die heb ik ook niet gezien voordat het vloertje in de kelder gestort werd. Ook in de kimmen had de kelder een goede droog-cement-kleur.nergens donkere verkleuring wat duidde op lekkage.
Ook aan de buitenkant in de kim aan de voet van de kelder was niets te zien van lekkage in die week dat het water er al instond (1,75m hoog; een geweldige druk dus) voordat er met zand aangevuld werd (zie Foto)
download/file.php?mode=view&id=11470
download/file.php?mode=view&id=11471

Twijfel dus erg aan het feit oftie wel lek is. Denk het eigenlijk niet.
Wat nu ook op begint te vallen nu ik het apparaat is dat daar waar de ontvochtiger gestaan heeft de vloer mooi egaal droog is en elders een vlekkerige structuur te zien is waar ik op uitmaak dat daar vocht zit en uitwasemt.
Bijlagen
IMG-20170718-WA0004.jpg
DSC00151 jpeg.jpg
Reintje
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2012, 17:21

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Reintje »

Heb even gezocht, maar kan niet vinden hoeveel water tijdens de uitharding gebonden wordt in het beton, en hoeveel procent later zal uitdampen.
Maar als je op bv websites van parket leggers gaat kijken krijg je wel enig idee hoe lang het duurt voordat al het niet gebonden water uit het beton is verdampt. Eerste 4 cm een week per cm, elke cm extra tussen 4 en 6 cm twee weken en voor elke cm boven die 6 cm 4 weken droogtijd. Voor 25 cm is dat 84 weken voordat veilig parket zou kunnen worden gelegd. Zegt in ieder geval iets over de droogtijd denk ik.

Op de foto's is te zien dat de buitenkant niet behandeld is met een teer product of iets anders, dus het beton moet behalve voor de sterkte ook voor de waterdichting zorgen.

Weet je wat voor toevoeging er in het beton zit om hem water en damp dicht te maken en hoe is de kim waterdicht gemaakt.

Die meneer van de betoncentrale, was dat een betontechnicus of ingenieur? Je schrijft namelijk dat het beton geen water meer uit de omgeving opneemt, maar niet hoelang het duurt voordat het droog is. En dat is wat anders dan het uithardingsproces.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door JantjeV8 »

Vocht in beton is te meten, net als bij hout. Dat doen de parketeurs ook. Dus met zo'n meter heel veel meetpunten zoeken, geeft misschien een beeld waar de vochtconcentratie het hoogst is.

Wellicht zou een warmtebeeldfoto dat ook aan kunnen tonen.

Ik blijf toch nog even bij een doorslag hangen...
Reintje
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2012, 17:21

Re: Kelder steeds vochtig of te ongeduldig?

Bericht door Reintje »

Zou zeker ook kunnen JantjeV8, dan is er iets mis gegaan met de samenstelling van het beton, of met de verdichting. Maar als er vocht doorslag zou zijn dan moet dat meestal wel zichtbaar en zeker meetbaar zijn. vooral als de ontvochtiger uit is gezet.

Ook een goede vraag is hoeveel appels er in de kelder liggen? Als dat vele rekken vol zijn dan komt daar ook heel wat vocht uit en zeker als je de de relatieve luchtvochtigheid steeds zo laag maakt. Je bent dan als het ware je appels in slow motion aan het drogen. :fff :mrgreen:
Plaats reactie