Buffervat nodig aan houtcv?
Moderator: Moderators
-
ronnus
Buffervat nodig aan houtcv?
Beste lezers,
Ik ben op dit moment een Prity houtcv kachel 24 kw aan het plaatsen.
De verkoper heeft mij verzekerd dat een buffervat niet nodig is en dat de kachel rechtstreeks via een terugslagklep aan de bestaande cv installatie gehangen kan worden.
Ik heb mijn twijfels, maar lees dat er nu op dit forum een Prity gebruiker is, die wel een buffervat gebruikt.
Mijn vraag aan hem is, heb je dit bewust gedaan of niet waarom en hoeveel inhoud heeft de buffer?
Ron
De verkoper heeft mij verzekerd dat een buffervat niet nodig is en dat de kachel rechtstreeks via een terugslagklep aan de bestaande cv installatie gehangen kan worden.
Ik heb mijn twijfels, maar lees dat er nu op dit forum een Prity gebruiker is, die wel een buffervat gebruikt.
Mijn vraag aan hem is, heb je dit bewust gedaan of niet waarom en hoeveel inhoud heeft de buffer?
Ron
-
Sanchagoi
- Contacteer:
Re: Buffervat nodig aan houtcv?
Ik denk dat het een beetje aan je stookgedrag ligt en of dat je de warmte een beetje kwijt kunt in de rest van het huis (of ander soort pand)
Ik heb op alle radiatoren thermostaatkranen zitten, gaan die allemaal dicht zitten zou de kachel zijn warmte niet meer kwijt kunnen, zou je lekker aan het stoken zijn heb je dus kans dat de kachel aan de kook gaat.
Je zal dus erg goed in de gaten moeten gaan houden wat de ingaande temperatuur van de kachel is, lijkt mij geen fijn idee.
Als je een buffer makkelijk kwijt kunt zou ik het zeker doen als ik jouw was, dan kan de cv ketel de volgende dag ook nog wat warmte kunnen pakken.
Het warme water van mijn Prity kachel loopt eerst over een tapwaterboiler 400 liter en dan over de buffer 400 liter, word deze laatste te warm gaat er een pomp lopen die het water de cv in stuurt, het water word alleen gebruikt in de douche ruimte die altijd lekker warm is , de garage waar ik Koi in kweek en de kweekvijvers buiten
Ik heb op alle radiatoren thermostaatkranen zitten, gaan die allemaal dicht zitten zou de kachel zijn warmte niet meer kwijt kunnen, zou je lekker aan het stoken zijn heb je dus kans dat de kachel aan de kook gaat.
Je zal dus erg goed in de gaten moeten gaan houden wat de ingaande temperatuur van de kachel is, lijkt mij geen fijn idee.
Als je een buffer makkelijk kwijt kunt zou ik het zeker doen als ik jouw was, dan kan de cv ketel de volgende dag ook nog wat warmte kunnen pakken.
Het warme water van mijn Prity kachel loopt eerst over een tapwaterboiler 400 liter en dan over de buffer 400 liter, word deze laatste te warm gaat er een pomp lopen die het water de cv in stuurt, het water word alleen gebruikt in de douche ruimte die altijd lekker warm is , de garage waar ik Koi in kweek en de kweekvijvers buiten
-
ronnus
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb weinig ruimte voor een buffer, de thermostaat kranen die er zijn, zet ik open.
Ik heb wel een heimeier mengventiel met een honeywell thermostaatknop, zodat ik de aanvoertemperatuur van de radiatoren kan regelen.
Tevens een aanlegthermostaat voor de pomp, temp nader te bepalen.
Er zijn ongeveer 25 radiatoren van 1m breed, 50 hoog dubbelplaats in mijn woning, dus in principe moet ik heel veel warmte kwijt kunnen.
Ik heb ook nog een zonneboiler van 300 liter met een dubbele warmtewisselaar, mogelijk zet ik deze er ook nog op als de temp te hoog wordt.
Regeltechnisch wordt dit laatse wel lastiger.
Ik heb weinig ruimte voor een buffer, de thermostaat kranen die er zijn, zet ik open.
Ik heb wel een heimeier mengventiel met een honeywell thermostaatknop, zodat ik de aanvoertemperatuur van de radiatoren kan regelen.
Tevens een aanlegthermostaat voor de pomp, temp nader te bepalen.
Er zijn ongeveer 25 radiatoren van 1m breed, 50 hoog dubbelplaats in mijn woning, dus in principe moet ik heel veel warmte kwijt kunnen.
Ik heb ook nog een zonneboiler van 300 liter met een dubbele warmtewisselaar, mogelijk zet ik deze er ook nog op als de temp te hoog wordt.
Regeltechnisch wordt dit laatse wel lastiger.
-
Sanchagoi
- Contacteer:
Ik weet niet hoe warm je tapwaterboiler nu opgewarmd word, maar ik zou deze als eerste in de lijn zetten.
Kachel dan eerst tapwaterboiler en dan eventuwele warmte naar je cv systeem, mijn ervaring met de Prity kachel is dat hij aan de omgeving erg veel warmte afgeeft en zo al het hele huis goed op temperatuur brengt, ik heb het hier binnen binnen mum van tijd op 26 graden zitten.
Kachel dan eerst tapwaterboiler en dan eventuwele warmte naar je cv systeem, mijn ervaring met de Prity kachel is dat hij aan de omgeving erg veel warmte afgeeft en zo al het hele huis goed op temperatuur brengt, ik heb het hier binnen binnen mum van tijd op 26 graden zitten.
-
JantjeV8
Je kunt misschien wel je warmte overal makkelijk kwijt, maar je moet je afvragen of je dat ook altijd wilt. Het is totaal niet nodig om ongebruikte ruimtes naar 22 graden te stoken. Persoonlijk hoeft mijn slaapkamer ook niet al te warm te zijn.
Een buffer geeft je de gelegenheid om wat flexibeler met (persoonlijke) instellingen om te gaan.
Een buffer geeft je de gelegenheid om wat flexibeler met (persoonlijke) instellingen om te gaan.
-
Sanchagoi
- Contacteer:
Ik vond mijn Prity kachel altijd erg hard stoken, hout was niet aan te slepen, en hij was erg heet altijd, nu heb ik een ijzeren plaat in de kachel gelegt om op te stoken in plaats van op het rooster alleen aan de voorkant is nog een stukje rooster over waaruit lucht van onderen kan komen, doordat de lucht alleen nog maar van de voorkant komt lijkt het nu voor de kachel een stuk minder heet, hij brand nu mooi rustig, ik heb het idee dat het hout nu veel mooier opgebrand word en er minder as mee omhoog gaat en dat er minder overblijft.
Het is nu wel wat lastiger om de as uit de kachel te halen het valt nu niet meer in de asla, ik ben benieuwd hoelang ik kan stoken zonder leeg te halen.
Het is nu wel wat lastiger om de as uit de kachel te halen het valt nu niet meer in de asla, ik ben benieuwd hoelang ik kan stoken zonder leeg te halen.
-
ronnus
Bedankt voor het delen van je ervaringen.
morgen gaat de kachel voor het eerst aan de brand, zal mijn ervaringen dan ook delen.
Ik heb nog een cv boiler van 150 liter er liggen, mogelijk ga ik hier iets mee doen en dan ook nog mijn 300 liter zonneboiler
morgen gaat de kachel voor het eerst aan de brand, zal mijn ervaringen dan ook delen.
Ik heb nog een cv boiler van 150 liter er liggen, mogelijk ga ik hier iets mee doen en dan ook nog mijn 300 liter zonneboiler
-
kiekeboe
volgens mij is het het slimste een thermometer in de aanvoer en retour van de kachel te plaatsen.
je kunt dan zien wat er gebeurt.
na een tijdje stoken weet je best hoeveel hout er op kan zonder dat er kook gevaar is.
als je in de praktijk merkt dat je cv systeem te veel opwarmt (en ik denk dat dat echt wel meevalt) kun je altijd nog een buffer gaan plaatsen.
bedenk wel dat je met deze kachel geen vergasser hebt. het rendement is toch wel behoorlijk lager.
als je het hele jaar door je huis wil gaan verwarmen zorg dan wel voor een enorme hoeveelheid hout.
na een tijdje stoken weet je best hoeveel hout er op kan zonder dat er kook gevaar is.
als je in de praktijk merkt dat je cv systeem te veel opwarmt (en ik denk dat dat echt wel meevalt) kun je altijd nog een buffer gaan plaatsen.
bedenk wel dat je met deze kachel geen vergasser hebt. het rendement is toch wel behoorlijk lager.
als je het hele jaar door je huis wil gaan verwarmen zorg dan wel voor een enorme hoeveelheid hout.
-
Albert van WdJ
Altijd handig, of je nu dit type kachel stookt, of een houtvergasser. Meten is weten!kiekeboe schreef:volgens mij is het het slimste een thermometer in de aanvoer en retour van de kachel te plaatsen.
En waar blijft die energie dan? Het grootste gedeelte verdwijnt via onverbrande gassen en stoffen (roetdeeltje), en flink wat door de pijp. Want de boilers in dit soort kachels zijn wel geschikt voor stralingswarmte, maar convectiewarmte nemen ze praktisch niet op. Daar heb je een veel groter warmtewisselend oppervlakte voor nodig. Dus het stinkt, rookt een boel, en je staat een hele boel hout te kloven en op te slaan voor de vogeltjes!kiekeboe schreef:bedenk wel dat je met deze kachel geen vergasser hebt. het rendement is toch wel behoorlijk lager.
Wat is enorm?kiekeboe schreef:als je het hele jaar door je huis wil gaan verwarmen zorg dan wel voor een enorme hoeveelheid hout.
Maar inderdaad, met zo'n laag rendement
Change, before you have to.
- Atlas
Even terug naar zijn beginvraag van Ronus,
Zelf hebben we een Waterford hout-cv kachel. Deze brand nu voor het 2e seizoen en er staat geen buffer achter.
De kachel heeft een vermogen van 19 kw ( 6 aan de ruimte en 13 aan waterkant) volgens opgaven van de fabriek.
Al de warmte die we met de kachel stoken -en hij brand elke dag nu een uur of 8-10- wordt gebruikt voor warm tapwater en gaat in het cv systeem.
De cv ketel heeft een capaciteit van 22 kw. Deze brand echter hoogst zelden, eigenlijk niet meer.
Tussen de hout-cv-kachel en de cv-installatie staat nog een boiler van 120 liter. Deze staat in serie dus dit water wordt het eerst verwarmt. Wij douchen 's ochtends en hebben voor 2 personen voldoende aan die 120 liter die dan een temperatuur heeft van ca. 70-75 c.
Wij verwarmen dus ons warme gebruikswater en ons cv water met de houtcv kachel. 120 liter dus en 250m3 (oppervlakte benedenverdieping van ca90 m2).
Isolatie is in een kamer toppie door Hr++ en goede isolatie en in de andere kamer en keuken matig omdat daar nog bijgeisisoleerd zou kunnen worden. Ik zou zeggen de woning is matig tot redelijk geïsoleerd in het totaal gezien
De bovenverdieping verwarmen we niet, althans niet met radiatoren. Het geheel lift echter isn sterke mate mee door de stenen schoorsteen die midden door midden door de woning loopt. Ook is hier ons "verwarmingshok" gesitueerd. Ondanks normale isolatie van de buizen wordt hier nog flink warmte afgegeven. Dit vooral door toedoen van de cv-ketel. Het buiswerk daar binnenin kun je niet isoleren. Al met al is de bovenverdieping dus ook redelijk warm te noemen.
Resumerend:
De hout-cv-kachel kan het bijhouden en het retourwater wordt zelden of nooit warmer dan 30c. We hebben dus nooit warmte over die we zouden kunnen bufferen voor een evt. later gebruik. Ik overweeg dus ook niet met de huidige omstandigheden een buffer achter deze hout-cv kachel te plaatsen.
Nog even verder denkend/fantaserend zou ik alleen een buffervat overwegen wanneer ik zonnepanelen zou installeren of wanneer ik een kachel zou hebben van boven 25-30 Kw.
Heel misschien zou een toekomstige isolatieronde ook nog zoveel op kunnen leveren dat er warmte "overblijft".
Plaatsen van een buffervat bij ons zou in het voor- en naseizoen wel een voordeel(tje) kunnen hebben. Nu regel ik daar nog door in de kamer waar de kachel staat dan radiatoren (verder) dicht te draaien zodat daar wat minder warmteafgifte is.Alleen die warmte zou dus voor ons overblijven om te bufferen; niet de moeite waard dus.
Nogmaal;.... alles heeft vooral dus met je persoonlijke omstandigheden en specs. te maken.
Wel/geen zonneboiler.
Wel/geen of matige isolatie.
De capaciteit van de kachel.
De hoeveelheid kuubs woning/kamersinhoud die je moet verwarmen.
Atlas
Alhoewel het qua Kw's een flinke kachel lijkt, denk ik dat de verkoper in principe gelijk heeft.Beste lezers,
Zelf hebben we een Waterford hout-cv kachel. Deze brand nu voor het 2e seizoen en er staat geen buffer achter.
De kachel heeft een vermogen van 19 kw ( 6 aan de ruimte en 13 aan waterkant) volgens opgaven van de fabriek.
Al de warmte die we met de kachel stoken -en hij brand elke dag nu een uur of 8-10- wordt gebruikt voor warm tapwater en gaat in het cv systeem.
De cv ketel heeft een capaciteit van 22 kw. Deze brand echter hoogst zelden, eigenlijk niet meer.
Tussen de hout-cv-kachel en de cv-installatie staat nog een boiler van 120 liter. Deze staat in serie dus dit water wordt het eerst verwarmt. Wij douchen 's ochtends en hebben voor 2 personen voldoende aan die 120 liter die dan een temperatuur heeft van ca. 70-75 c.
Wij verwarmen dus ons warme gebruikswater en ons cv water met de houtcv kachel. 120 liter dus en 250m3 (oppervlakte benedenverdieping van ca90 m2).
Isolatie is in een kamer toppie door Hr++ en goede isolatie en in de andere kamer en keuken matig omdat daar nog bijgeisisoleerd zou kunnen worden. Ik zou zeggen de woning is matig tot redelijk geïsoleerd in het totaal gezien
De bovenverdieping verwarmen we niet, althans niet met radiatoren. Het geheel lift echter isn sterke mate mee door de stenen schoorsteen die midden door midden door de woning loopt. Ook is hier ons "verwarmingshok" gesitueerd. Ondanks normale isolatie van de buizen wordt hier nog flink warmte afgegeven. Dit vooral door toedoen van de cv-ketel. Het buiswerk daar binnenin kun je niet isoleren. Al met al is de bovenverdieping dus ook redelijk warm te noemen.
Resumerend:
De hout-cv-kachel kan het bijhouden en het retourwater wordt zelden of nooit warmer dan 30c. We hebben dus nooit warmte over die we zouden kunnen bufferen voor een evt. later gebruik. Ik overweeg dus ook niet met de huidige omstandigheden een buffer achter deze hout-cv kachel te plaatsen.
Nog even verder denkend/fantaserend zou ik alleen een buffervat overwegen wanneer ik zonnepanelen zou installeren of wanneer ik een kachel zou hebben van boven 25-30 Kw.
Heel misschien zou een toekomstige isolatieronde ook nog zoveel op kunnen leveren dat er warmte "overblijft".
Plaatsen van een buffervat bij ons zou in het voor- en naseizoen wel een voordeel(tje) kunnen hebben. Nu regel ik daar nog door in de kamer waar de kachel staat dan radiatoren (verder) dicht te draaien zodat daar wat minder warmteafgifte is.Alleen die warmte zou dus voor ons overblijven om te bufferen; niet de moeite waard dus.
Nogmaal;.... alles heeft vooral dus met je persoonlijke omstandigheden en specs. te maken.
Wel/geen zonneboiler.
Wel/geen of matige isolatie.
De capaciteit van de kachel.
De hoeveelheid kuubs woning/kamersinhoud die je moet verwarmen.
Atlas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ronnus
Beste mensen,
Na een week stoken met de Pritty, mijn ervaringen.
Het stoken zonder een buffervat gaat prima, waar je om moet denken is dat je regelmatig ca om het kwartier, hout bijvult om de temperatuur van het uitgaande cv water op temperatuur te houden.
Een buffervat geeft je wel meer vrijheid met het stoken naar mijn mening, maar is in mijn geval niet echt nodig.
De toegepaste verdeelventiel houdt de retourtemperatuur constant.
Op dit moment ingesteld op 55 graden.
Ga nog ervaring opdoen om de retour temperatuur te verhogen, op dit moment nog geen wit/grijze aanslag in de kachel.
Voor deze kachel had ik een Jotul houtkachel. Het verbruik is nagenoeg hetzelfde, alleen nu verwarm ik de rest mijn huis er ook mee.
Uiteraard zal het rendament van een houtvergasser veel beter zijn dan de combinatie die ik nu heb, op dit moment ben ik tevreden.
Het volgende van dit project wordt dat ik mijn zonneboiler in serie zet met de hout cv kachel.
Na een week stoken met de Pritty, mijn ervaringen.
Het stoken zonder een buffervat gaat prima, waar je om moet denken is dat je regelmatig ca om het kwartier, hout bijvult om de temperatuur van het uitgaande cv water op temperatuur te houden.
Een buffervat geeft je wel meer vrijheid met het stoken naar mijn mening, maar is in mijn geval niet echt nodig.
De toegepaste verdeelventiel houdt de retourtemperatuur constant.
Ga nog ervaring opdoen om de retour temperatuur te verhogen, op dit moment nog geen wit/grijze aanslag in de kachel.
Voor deze kachel had ik een Jotul houtkachel. Het verbruik is nagenoeg hetzelfde, alleen nu verwarm ik de rest mijn huis er ook mee.
Uiteraard zal het rendament van een houtvergasser veel beter zijn dan de combinatie die ik nu heb, op dit moment ben ik tevreden.
Het volgende van dit project wordt dat ik mijn zonneboiler in serie zet met de hout cv kachel.
-
Albert van WdJ
Hoe groot is de stookruimte van deze kachel?ronnus schreef:Het stoken zonder een buffervat gaat prima, waar je om moet denken is dat je regelmatig ca om het kwartier, hout bijvult om de temperatuur van het uitgaande cv water op temperatuur te houden.
Want ik denk als je nu elk kwartier moet bijvullen om het uitgaande cv-water op temperatuur te houden, dat je zeker geen buffer kunt vullen.
Het kon wel eens zijn dat de verhoging van de retourtemperatuur een veel beter rendement geeft. Dat heb ik bij mijn houtgestookte cv ook gemerkt. Mijn mixventiel stond op 80 graden, maar was fabrieksmatig verkeerd afgesteld. Het was maar rond de 58 graden. Gevolg: veel rook, veel roet in de kachel en lang stoken voor de buffer vol was (5-6 uur voor 1000 l)
Na opnieuw afstellen van het thermomiventiel, nu wel op de juiste instellingen is het retourwater 78 graden. Weinig rook, minder roet en 1000 l warm in 3,5-4 uur.
De pompsnelheid heeft ook invloed op je retourtemperatuur. Staat bij mij op hoogste stand. Stand lager en de retourtemperatuur stijgt 2-3 graden.
Groet,
Albert
Change, before you have to.
- Atlas
Mmmm...... te laag zou ik zeggen. Heeft misschien te maken dat je het eerst werkend moet zien en dat je durf opgebouwd moet worden?De toegepaste verdeelventiel houdt de retourtemperatuur constant.
Vanwege het condenseren moet je zeker op 65 graden zitten maar nog hoger is idealer heb ik persoonlijk gemerkt.
Ik ga mijn mixer -kan maximaal maar ingesteld worden op 70c.- uitbouwen en zet er een andere in die naar de 80-85.c retourtemperatuur moet gaan.
Op dit forum heb ik mijn ervaringen in dat opzicht al verwoord. Een paar graden hoger geeft een veel betere verbranding en (veel) minder aanslag in je pijp.
Atlas
- Atlas
Je opmerking:
Het meenemen van as lijkt mij het probleem van een teveel aan luchttoevoer. Dit zou niet moeten/hoeven. De verhouding luchttoevoer en trek en trek moet in ballans zijn anders verbrand je of onvolledig (bij te weinig luchttoevoer dus nooit knijpen!) of je neemt teveel as en dus ook warme lucht mee je schoorsteen in (lijkt me bij jou het geval).
Hieruit volgt dus vanzelf dat het logisch is dat je veel hout aan moet voeren; je stookt eigenlijk een beetje voor de kat z'n.....
Atlas
Tjonge...dat is wel erg vaak. Ik denk dat je het idee van je mede-pritty-gebruiker in deze zelfde draad ter harte zou kunnen nemen.waar je om moet denken is dat je regelmatig ca om het kwartier, hout bijvult om de temperatuur van het uitgaande cv water op temperatuur te houden.
Hij bleef dus ook lopen met het hout.Ik vond mijn Prity kachel altijd erg hard stoken, hout was niet aan te slepen, en hij was erg heet altijd, nu heb ik een ijzeren plaat in de kachel gelegd om op te stoken in plaats van op het rooster alleen aan de voorkant is nog een stukje rooster over waaruit lucht van onderen kan komen, doordat de lucht alleen nog maar van de voorkant komt lijkt het nu voor de kachel een stuk minder heet, hij brand nu mooi rustig, ik heb het idee dat het hout nu veel mooier opgebrand word en er minder as mee omhoog gaat en dat er minder overblijft.
Het meenemen van as lijkt mij het probleem van een teveel aan luchttoevoer. Dit zou niet moeten/hoeven. De verhouding luchttoevoer en trek en trek moet in ballans zijn anders verbrand je of onvolledig (bij te weinig luchttoevoer dus nooit knijpen!) of je neemt teveel as en dus ook warme lucht mee je schoorsteen in (lijkt me bij jou het geval).
Hieruit volgt dus vanzelf dat het logisch is dat je veel hout aan moet voeren; je stookt eigenlijk een beetje voor de kat z'n.....
Atlas
-
ronnus
Atlas,
Wat is veel hout.
Op dit moment is het verbruik ca 60 liter per 5 uur.
Tov van mijn vorige houtkachel valt het verbruik mij mee.
Met de smoorklep in de uitlaat kan ik het vermogen goed regelen.
Wat is veel hout.
Op dit moment is het verbruik ca 60 liter per 5 uur.
Tov van mijn vorige houtkachel valt het verbruik mij mee.
Met de smoorklep in de uitlaat kan ik het vermogen goed regelen.