Vermits dit mijn eerste post is, wil ik me graag eerst even kort voorstellen.
Ben 34 jaar en professioneel voornamelijk bezig met immissie- en emissiemetingen.
Ik probeer,waar mogelijk, iets bewuster te leven en heb diverse interesses en een gezonde, algemene kennis, zelf ben ik flexitariër en is mijn vriendin vegetariër.
Momenteel zijn we bezig met de verbouwing van onze woning, namelijk een voormalig winkelpand dat we willen omtoveren tot onze gezinswoning. Bedoeling is dat deze een modern en strak loftkarakter zal hebben, maar met ecologie en duurzaam bouwen als rode draad door de verbouwing..
Hierbij heb ik veel aandacht voor isolatie en ventilatie en gebruik ik daar (waar mogelijk) milieuvriendelijke materialen. E.g. osb-zero, houtvezelisolatie, 3 dubbele beglazing en zo meer. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen en wil hierbij steeds bijleren. Dit schenkt ons trouwens veel meer zelfvoldoening op het einde van de rit en maakt het nog een beetje betaalbaar, op de koop toe!
Momenteel werk ik met een hr-gasketel en lage temperatuur vloerverwarming. Op het einde van onze verbouwwerken wil ik komen tot een laagenergie woning, dus een beetje hulp en raad zou erg welkom zijn...
In eerste instantie was ik in onze verbouwing/renovatie niet van plan om een houtkachel te bouwen.
Echter door tal van factoren heeft het virus mij compleeeeeeeet te pakken gekregen. Intussen heb ik al heel wat gelezen, met als gevolg: ik zie soms door de bomen het bos niet meer. :-/
De benedenverdieping zal voornamelijk verwarmd worden met lage temperatuur vloerverwarming. De benedenoppervlakte is quasi 1 ruimte (op de badkamer en de garage na) en bedraagt 275m2. De hoogte tot aan het plafond is ongeveer 3,25m... Om jullie een idee te geven van het te verwarmen volume... Heel wat dus!
Ik wil dus graag zelf een kachel gaan bouwen, en had type massakachel met grote warmte-inhoud (en trage warmte afgifte) in gedachten.
Bedoeling/idee is of was om tevens een warmtewisselaar (ww) in de kachel in te bouwen en, op termijn, een groot buffervat te voorzien dat dan vervolgens aan de volledig installatie wordt gekoppeld.
Als ww dacht ik om een eenvoudige, koperen leiding (https://www.warmteservice.nl/Installati ... p/40851225) achter de wand van de kachel te plaatsen. Of voorzie ik beter inox en plaats ik dit beter in de kachel zelf of net niet? In ieder geval geen koper in de kachel zelf uiteraard!
Ook zijn er blijkbaar andere modellen warmtewisselaars en zo ja: wat is het meest eenvoudige toepasbaar en quasi onverwoestbaar? (of is die warmtewisselaar in de kachel even blasfemisch als vloeken in de kerk?)
Zijn aan het inwerken van een ww nog andere nadelen verbonden dan volgende (verminderde warmteafgifte en kans op breuk)?
Voor de duidelijkheid: het buffervat is niet voor onmiddellijk, maar ik dien reeds de nodige voorzieningen te plaatsen,waar nodig.
Ik denk, en heb ook al gelezen (cf "De meester himself") dat het niet interessant is om het wiel opnieuw te willen uitvinden.
Dus kunnen beginnen met een ontwerp dat goed werkt, is zeker geen slecht plan, me dunkt. Her en der zouden hier bouwplannen rondzweven. Zou iemand mij eens een aantal handige documenten kunnen bezorgen of linken? Alvast bedankt!
De kachel die ik wil bouwen, heeft volgende dimensies: diepte 600mm; hoogte 2800mm en breedte 2400mm. We hebben meer dan voldoende ruimte, dus wil dit graag groot(s) aanpakken, maar met beperkte diepte.
Dus de uitdaging zal voornamelijk die beperkte diepte zijn, vrees ik. Vermits ik al een pallet chamottesteen heb staan wil ik die voornamelijk gaan gebruiken en heb ik niet de intentie om stukken in vuurbeton te gaan gieten. Tenzij het echt niet anders kan, uiteraard! De stenen die ik kocht, zijn van het formaat 220mm*110mm*60mm en rood van kleur.
Dan enkele vragen...
x Deuren en luikjes wil ik graag zelf gaan maken (uit voldoende dik staal) in combinatie met vitroceram/robax glas: is dit voldoende of dient men eigenlijk kwarts-glas te gebruiken? Of andere tips hierbij?
x De stenen dacht ik te bevestigen met vuurvaste mortel (op kleibasis) en daarbij dacht ik aan deze (http://www.kachelbouwmaterialen.nl/?con ... rtikel=195). Wat denken jullie hiervan?
x Graag zou ik wat meer te weten komen over dimensionering van kachelonderdelen en de kanalen en dergelijke.
x De aanvoerlucht van buiten laten komen (kwestie van mijn balansventilatie niet in de war te sturen)... Is dit een goed idee?
Ook ben ik al eens aan het fantaseren geweest. Ik zal jullie het resultaat ervan asap bezorgen zodat iedereen kan meedenken?!
Wat is jullie oprechte mening of idee hierbij? Hebben jullie tips of tricks waaraan ik niet heb gedacht of waarbij ik gewoon compleet de mist inga?
Jullie horen het: mijn verhaal is nog lang niet af en heb nog 1000 vragen, maar voorlopig wil ik graag jullie idee of mening al eens ervaren...
Groetjes,
Miguel