Hoe zuinig is "zuinig"

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willem

Hoe zuinig is "zuinig"

Bericht door willem »

Ik stook nu zo'n beetje al 35-jaar met een oliegestookte cv-ketel, met warmwaterboiler, maar nooit echt het verbruik bijgehouden. Wel dat ik begon met +/- 3000-lt per jaar, al gauw daarna een houtkachel aanschafte, wat het verbruik terug bracht naar zo'n 1500-lt p/j, en zins de aanschaf van een speksteenkachel nu 6-jaar geleden zo rond de 1000lt zit, letwel, incl. boiler, dus zomers draait ie ook.
Toen de cv in Mei uit ging heb ik gelijk de tank volgegooid en de cv staat nu nog uit maar gaat van de week weer aan om het achter + badkamer enz. wat behaaglijker te maken. Daar het wat rekenwerk is om van een liggende ronde tank de huidige inhoud te meten heeft men op ons kantoor een tabel gemaakt. Kort gezegd komt het er opneer dat het olieverbruik alléén voor het warme/hete water 370lt is in 6-maanden tijd. Dit dus alleen voor douchen - afwas een emmer sop ed. Ik vroeg me zelf af of "hij" wel olie lust in de zomer, zelf vindt ik het bar zuinig, ruw genomen kan je het verglijken met 370m3 gas. Wat is jullie "kijk" hier op.
chathanky

Re: Hoe zuinig is "zuinig"

Bericht door chathanky »

ik zou het voor warmtapwater niet zuinig willen noemen. Ik weet niet wat je per dag verbruikt natuurlijk.

Als je het 1 op 1 wil vergelijkt met een moderne gasketel dan verbruik je 46m3 water van 60 graden in een half jaar. :?

Dat kan wel wat zuiniger lijkt mij. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
ecogoeikoop

Bericht door ecogoeikoop »

Is je uiteindelijke vraag: hoeveel zou ik uitsparen met een nieuwe ketel?
Als je nu maar 1000L verbruikt en je kan -ik zal nu veel zeggen- 400L per jaar uitsparen met een moderne ketel, dan is je moderne ketel bijna versleten voor je je investering terug hebt.
Doe het als je geen andere investeringen te doen hebt, bvb isolatie, dubbel glas, ...
Wacht ermee als je ervoor zou moeten lenen.
willem

Bericht door willem »

De huidige olieketel is nu zo'n 6-jaar oud. Toen de ketel hiervoor het na 20-jaar begaf vond meneer Nuon het niet nodig om een dienstleiding-gas aan te leggen op korte termijn zodat ik over kon gaan op een gasgestookte-cv. Ik denk wel dat je er vanuit mag gaan dat de huidige ketel + brander aan de eisen voldeden die toen gelde wat energie-zuinig aangaat, daar was men al volop mee bezig toendertijd.
6-maanden / 360lt = 360:180dg=2lt p/d. 85m3 waterverbruik p/j , mag je de helft hiervan voor warm/heet water berekenen??

ecogoeikoop,
Het was geen vraag of het nog goedkoper kan, enkel meer van; zijn er onder jullie verglijkbare situaties zodat je wat getallen naast elkaar kan leggen.
Mijn isolatie ziet er als volgt uit: Dak-isolatie - muur-isolatie - rondom dubbel-glas met in de huiskamer HR++
Volledig vrijstaand midden in de polder 1-km van zee af. Buiten gierd de wind, binnen is het behaaglijk
chathanky

Bericht door chathanky »

ecogoeikoop schreef:Is je uiteindelijke vraag: hoeveel zou ik uitsparen met een nieuwe ketel?
Als je nu maar 1000L verbruikt en je kan -ik zal nu veel zeggen- 400L per jaar uitsparen met een moderne ketel, dan is je moderne ketel bijna versleten voor je je investering terug hebt.
Doe het als je geen andere investeringen te doen hebt, bvb isolatie, dubbel glas, ...
Wacht ermee als je ervoor zou moeten lenen.
Dat had ik idd ook ik kocht een zuinigere auto gekocht maar die had ik ook nooit terug verdiend. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
kiekeboe

Bericht door kiekeboe »

hoi,

46 m3 per half jaar leek mij ook verschrikkelijk veel, maar ik denk dat het wel zo is.

als ik bij mij zelf reken: 2 douche beurten per dag x 5 liter/min heet x 10 min x 180 dagen = 18m3.
ca 15 liter heet water voor schoonmaken en afwassen: 15 x 180 dagen = 2,7 m3.

dus al meer dan 20m3 !!! en als je een bad hebt nog meer.

bedenk wel dat de boiler ook bij stilstand warmte verliest.

Ik heb zelf in de zomer wel eens het gasgebruik bijgehouden, dat was ca 9 m3 per week.
Wel inclusief koken, maar in totaal toch 234 m3 in een half jaar.
Plaats reactie