CV Ketel icm. houtkachel, buffervat en vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TheCies

CV Ketel icm. houtkachel, buffervat en vloerverwarming

Bericht door TheCies »

Hallo allemaal,

Vol interesse heb ik al een aantal artikelen gelezen die hier de revue gepasseerd zijn. Leuk om te zien dat er zoveel kennis aanwezig is, hoe ik alles moet interpreteren is een tweede ...

Omdat ik naast mijn bestaande CV ketel (intergas HR 22) graag een Prity CV houtkachel wil plaatsen overweeg ik het volgende:
- Buffervat bouwen in kruipruimte (ca. 2 X 2 X 0,4 m = ca. 1000 ltr).
- CV houtkachel met benodigde overdruk ventielen en eigen pomp plaatsen.
- 2 weg klep bijplaatsen op de ketel om ongewenste circulatie te voorkomen
- 3-weg klep plaatsen zodat de kachel OF de buffer opwarmt OF de CV installatie. Zodra de buffer te warm wordt , moet de warmte aan CV worden afgegeven.

Het idee is dat de houtkachel het buffervat opwarmt en dat ik deze warmte gebruik zodra de CV ketel aanspringt (s' morgens), zodat de CV ketel weinig tot geen gas gebruikt om het huis warm te stoken. Omdat de vloer toch open gaat wil ik dan gelijk van de gelegenheid gebruik maken om eindelijk eens vloerverwarming te installeren in de woonkamer, met eigen verdeler en pomp.

Gezien de lage opbouwhoogte op mijn bestaande houten vloer heb ik voor de vloerverwarming het volgende plan:
- Op houten ondervloer (die van onderen met 8 cm glaswol is geisoleerd) noppenplaat met isolatie plaatsen van 29 mm (R=0,31). Hierin de flexibele buis leggen. Eventueel opvullen met zand (betere belastbaarheid?) en dan afdekken met staal of aluminiumplaat van 1 mm en daarover direct het laminaat. H-O-H Afstand van de buizen ca. 10-15 cm. (Deze truc heb ik bij WTH gezien, die soortgelijk systeem met aluminium lamellen levert, die zodoende de warmte verpreiden. Hierover komt normaliter een 18 mm 'droogsysteemplaat', deze laat ik dus achterwege.) Eventueel kan ik nog 3 mm geperforeerd schuim laag leggen onder het laminaat.

Het buffervat wil ik zo bouwen :
- de bakstenen wanden en betonvloer (fundering) eerst isoleren met 2-3 cm piepschuim om zodoende een gladde(re) wand te creeëren. Hierin een plastic zak plaatsen (oud intex zwembadje, diameter 3,66 meter). Hierin wederom piepschuim of andersoortige isolatie van minimaal 10 cm dik. Hierin weer een plastic zak, ditmaal van betere kwaliteit. Hierin een laagje grind om het geheel goed op zijn plek te houden. Vullen met ca. 1000 ltr water en warmtewisselaars (PE buis of messing) plaatsen. Onderkant van de ondervloer met zeil en wederom isolatiemateriaal 'beplakken', zodat er geen vocht onder de vloer kan komen. Vullen kan via naastgelegen kelder waar aan- en afvoer aanwezig is. (Niveauslang in en vul-/ontluchtingsslang d.m.v. slangen door de muur.) Luik maken van ca. 50x100 cm voor inspectie.

Nu zit ik met de volgende vragen, hopelijk willen jullie meedenken om tot een oplossing te komen:

- Denken jullie dat het mogelijk is een buffervat op deze manier te bouwen ? Omdat ik met een balklaag in de woonkamer zit vermoed ik dat een liggende (ronde) boiler te weinig capaciteit bevat. Hoe dik moet de isolatie zijn ? Hoe zorg ik dat de balklaag niet vochtig wordt ? Ik wil tenslotte geen vocht in de balklaag tussen buffervat en vloer. Weet iemand hiervoor betaalbare zakken o.i.d. ?

- Hoe kan ik de buffer het beste aansluiten op de CV Ketel ? Als ik deze in de retourleiding van de ketel plaats, ontvangt de ketel warm water als deze opstart en zodra de retour warmer is dan retour, dan springt deze (volgens In***gas) in een fout. Als ik deze leiding opneem in de aanvoerleiding dan bestaat het risico dat de ketel alsnog aanspringt en ook de boiler bijverwarmt, wat niet de bedoeling is. Hiervoor zal ik een schakeling moeten inbouwen.

- Met mijn bestaande Hon*****well thermostaat kan ik alleen de ketel aansturen.
Ik moet echter ook een aantal 3-wegkleppen aansturen, afhankelijk van het temperatuurverschil. Hoe kan ik deze zaken het beste inregelen ? Een vriend van mij attendeerde mij op een S**mens LOGO die zelf geprogrammeerd kan worden, wellicht zijn er goede kant-en-klare alternatieven ?

- Ik overweeg een buitenvoeler bij te plaatsen en het geheel weersafhankelijk in te regelen, waarbij de stooklijn in de nachtelijke uren verlaagd kan worden d.m.v. het klokprogramma. Gezien de aanwezigheid van vloerverwarming lijkt mij dit best een goede oplossing, omdat ik vermoed dat de ketel een lagere constante temperatuur aanhoudt, wat beter aansluit op de verdeler van de vloerverwarming, lijkt mij.

Ik heb als bijlage een tekening toegevoegd. De aansluiting van de kachel en het buffervat zijn mij nog niet helemaal duidelijk. Wellicht moet er nog een 2-weg klep tussen om kachel EN buffervat af te kunnen sluiten van CV systeem, als er een tijdje geen houtkchel wordt gestookt en buffervat koud is.
cv systeem cn17.JPG
Graag jullie reacties!! Wellicht sla ik de plank helemaal mis, maar hopelijk ontvang ik wat nuttige reacties. In een ander forum heb ik al een soortgelijk bericht geplaatst. Hierop kreeg ik enkele berichten m.b.t. de gelaagdheid in het buffervat die ik niet gebruik. Omdat ik de WW door de hele buffer laat lopen, hoop ik dat dit meevalt. Het SWW gaat volledig apart en hier hoef ik dus geen rekening mee te houden.

Verder heb ik een berekening toegevoegd waarmee je de benodigde KwH uit kan rekenen bij een bepaalde buffercapaciteit en temperatuursverschil. Je kunt er eenvoudig mee uitreken hoeveel graden je 1000 liter water kan opwarmen met een 10Kw kachel (bijvoorbeeld). Reacties zijn welkom.
berekeningen-cv.xls
Alvast bedankt,

TheCies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ecogoeikoop

Re: CV Ketel icm. houtkachel, buffervat en vloerverwarming

Bericht door ecogoeikoop »

in het schema:
Je 3-weg kraan is goed om te kiezen naar waar je je warmte stuurt, buffervat of radiatoren.
Om warmte uit je buffervat te halen zou bvb een 2de spiraal in het vat met een aparte pomp je warm water naar de radiatoren kunnen sturen.

Er zijn dan 3 toestellen die warmte naar het warm water circuit kunnen sturen. "2de spiraal in buffer" - kachel - ketel
Het is de bedoeling dat bvb de kachel de ketel niet opwarmt en omgekeerd. Je kan dit voorkomen door op elk van de 3 toestellen een antiretour ventiel aan de warme kant van je circuit te zetten.

Ik heb een kant en klare sturing met voeler dat de pomp aan de kachel start met pompen als het water in de kachel een bepaalde temp heeft.
Afbeelding

sry dat het merk er op staat mods, neem de image weg als het niet mag
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Opmerking van een moderator:

Merken noemen op her forum is geen probleem. Waar ik wel problemen mee heb is het willens en wetens reclame maken. Bijvoorbeeld een (meestal net aangemeld) lid: Kijk nu voor de nieuwste leds op de site van Kockie Productions. Hier heb ik zelf besteld en dit is de enige site waar ze verstand van zaken hebben.

Dit kan dus niet door de beugel, het noemen van een merk als altech, siemens, bergkachel, tichelaar, prity, de12ambachten, bbl, haustechdialog is allemaal prima. Zolang het maar niet is bedoeld als pure reclame en iets toevoegt aan de topic. Ik zal de forumregels nog even controleren op duidelijkheid.

Voor zover dit offtopic gedeelte. Hopenlijk loopt de voorgaande discussie lekker door :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Even in het kort,

1.Een buffervat zelfbouwen is toch meestal geen optie. Ik zou een paar gebruikte vaten/buffers nemen en die onderling in serie zetten en zorgen dat die door het kruipluik van 600x800mm passen. Beter nog is de boiler buiten voor de deur in te graven, je boort de leidingen dan naar binnen.

2.Door ongewenste stroming naar jou cv ketel te voorkomen zet je direct onder de uitgang van je cv ketel, dus de warme zijde een eenrichtings klep. Dit ziet eruit als een lange 22mm koppeling. Er zit een kunstof balletje met een veer in zodat er maar stroming in 1 richting mogelijk is. Zo iets kost misschien 10 euro.

3.Als je vloerverwarming wilt toepassen op een houten vloer met balklaag, gebruik dan lewis plaatjes, dit zijn zwaluwstaartplaatjes die je direcht op het bestaande planken en of balken kunt vastschroeven. Hierop leg je dan de vloerverwarmings slang 16mm uit en dan doe je een cementdekvloer van 5-6 cm smeren.
Je kunt dan als afwerkvloer je laminaat leggen. Ook kun je hier laminaat op de cenmentdekvloer lijmen.
Als je dit op deze manier doet, is het een aanwinst voor je huis.

4.Een verdeler met eigen pomp, heeft voor en nadelen.
Het energiezuinigste systeem werkt met een zogenaamde open verdelers, de pomp van de cv ketel en of hout cv kachel is ook in staat je vloerverwarming rondt te pompen middels open verdelers. Open verdelers kosten minder dan de helft als een complete unit met pomp en het scheelt een pomp qua energie.

Gr Michel
Verwijderd
macheld

Bericht door macheld »

He leuk, iemand met een pritty kachel, de mijne zou ongeveer 10kw warm water moeten leveren.
De installatie bestaat uit een combinatie van een zonneboiler en een buffer vat van 200l
De rookgas aansluiting is nog niet geheel passend. :x
Hopelijk is dit eind van de week gerealiseerd.

Het is de bedoeling om warmwater te maken om te douchen en als er over de cv bij te verwarmen.
Dit laatste heb ik nog niet geheel voor elkaar. Wordt aan gesleuteld...
200 liter vat met 2 spiralen, 1 (boven) voor de zonneboiler en de 2de (onder) voor de prity s1w10 houtkachel. 70graden themomix ventiel op 14meter afstand.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

TheCies schreef:- Denken jullie dat het mogelijk is een buffervat op deze manier te bouwen ? Omdat ik met een balklaag in de woonkamer zit vermoed ik dat een liggende (ronde) boiler te weinig capaciteit bevat. Hoe dik moet de isolatie zijn ? Hoe zorg ik dat de balklaag niet vochtig wordt ? Ik wil tenslotte geen vocht in de balklaag tussen buffervat en vloer. Weet iemand hiervoor betaalbare zakken o.i.d. ?
TheCies,

Ik kan je niet op alles een antwoord geven, maar een paar opmerkingen heb ik wel voor je.

De hoogte van je buffer is veel te weinig om een fatsoenlijke gelaagdheid te verkrijgen. Dan daarbij gaan werken met kunststoffen is vragen om moeilijkheden. Wil je fatsoenlijk warmte opslaan voor radiatoren, dan moet je buffer naar 80 graden toe. Ongetwijfeld zijn er folies die dat aan kunnen, maar hoelang? En kun je die zelf verwerken zodat het ook blijvend stand houdt?

Zelf denk ik dat je zo'n lage zelfbouwbuffer gewoon uit je hoofd moet zetten. Zeker omdat je ook geen problemen wenst met vocht onder je houten vloer.

Ga je een lage-temperatuurbuffer maken voor je vloerverwarming, dan zou het te overzien zijn. Maar dan praat je over water tot zo'n 45 graden. In dat geval zou je aan een mestzak kunnen denken. Maar of die verkrijgbaar zijn in die kleine volumes?

Een buffer bij een houtgestookte cv-kachel mag eigenlijk niet ontbreken. Dus je zult een andere plaats moeten verzinnen. Ga in ieder geval uit van 50 liter buffer per Kw waterzijdig.

Werken met een open verdeler kan wel, maar voorwaarde is wel dat je steeds je warmte kwijt kunt. Ook als je huis al warm is, en de kachel fijn doorstookt. En de praktijk zal uitwijzen dat dat niet altijd plezierig is. Dus ga je zachter stoken, en meer troep in je kachel produceren.
Niet doen dus die open verdeler.
TheCies schreef:- Hoe kan ik de buffer het beste aansluiten op de CV Ketel ? Als ik deze in de retourleiding van de ketel plaats, ontvangt de ketel warm water als deze opstart en zodra de retour warmer is dan retour, dan springt deze (volgens In***gas) in een fout. Als ik deze leiding opneem in de aanvoerleiding dan bestaat het risico dat de ketel alsnog aanspringt en ook de boiler bijverwarmt, wat niet de bedoeling is. Hiervoor zal ik een schakeling moeten inbouwen.
Volgens de Nefit zou mijn ecomline ook geen warmer retourwater accepteren. Tot op heden verwerkt hij het echter best :)
Ik zou het eerst maar eens proberen.

Albert
Change, before you have to.
kiekeboe

Bericht door kiekeboe »

hoi,

die prity kachel is op zich wel een leuk ding vanwege de prijs.
maar wat jij wil gaan doen kun je vergeten met dat ding.
een boiler opladen kan nog wel, maar een buffer van 1000liter of meer wordt hem niet.
Het probleem is dat je ca 25% van de verbrandingswarmte direct in je huis stopt.
dit is alleen wenselijk als het ook daadwerkelijk koud is, in dat geval hoef je de warmte niet te gaan bufferen!

dus mijn advies: eerst een keuze maken tussen een echte houtverwarming met vergasser en buffervat of een veel goedkopere en simpelere oplossing met een prity kachel zonder buffervat.

als je voor de eerste optie kiest reken op minimaal 15000 € en de tweede 1500 €!

dat zelfbouw buffervat moet je echt niet gaan doen hoor.

succes
Atlas

Bericht door Atlas »

dus mijn advies: eerst een keuze maken tussen een echte houtverwarming met vergasser en buffervat of een veel goedkopere en simpelere oplossing met een prity kachel zonder buffervat.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik met bovenstaande stelling erg eens ben. We draaien nu voor de 2e winter met onze hout cv kachel en we hebben nooit warmte "over"gehad, dus ook nooit hoeven bufferen. Het water komt afgekoeld terug tussen de 20 en 30c. Nooit hoger
Zou je wel willen bufferen op het moment dat je de warmte niet nodig hebt dan zou je je kacheltje -die toch altijd tussen de 6 en 10 kw, afhankelijk van het merk, afgeeft- in een andere ruimte moeten plaatsen dan je kamer. Op dat moment zu ik dan weer kiezen voor een vergasser en dan natuurlijk wel in combinatie met een buffertank.

Atlas.
TheCies

Bericht door TheCies »

Aan iedereen die hierop gereageerd heeft:

Dank voor jullie adviezen. Ik was hier een tijdje even niet mee bezig, maar nu dus weer wel!

Ik heb inmiddels besloten het buffervat buiten te gaan bouwen, dankzij jullie reacties. Ik wil nu met 10 cm PU-schuimplaten rondom en een sterke vijverfolie een buffervat bouwen in de tuin, ingegraven in het zand. Ca. 1000 tot 1200 liter. Verder heb ik mijn oog laten vallen op een leuke 2deurs kachel van Hunter (11Kw), wat overeenkomt met mijn huidige CV ketel...(50% van 22Kw), maar overweeg nog steeds een goedkope Pr*ty.

Nu hoop ik snel nog iemand te vinden die over een aantal zaken wil meedenken:
- Welke folie is geschikt? PVC ?
- Warmtewisselaar dmv PEX vloerverwarmingsbuizen mogelijk ? Koper is duur ....
- Hoeveel meter buis nodig ? hoeveel Kwh ? berekening ?
- 1 X 22 mm wisselaar inbouwen of 2 wisselaars van 15 mm?
- Inregelen van het systeem? Digitaal met bijv. een TAPPS regelaar of dat dingetje van Siemens, of is mechanisch ook mogelijk (thermostatische kranen, kleppen, etc). Systeem moet idiot proof zijn en niet te duur.
- Is het verstandig om CV ketel weersafhankelijk te gaan inregelen ? Of werkt dat niet met buffervat omdat thermostaat denkt dat er geen warmte wordt afgenomen ? s'Nachts kan het koud zijn in huis, omdat de woonkamer best lang warm blijft.
- Wat is de beste stroomrichting in WW in het buffervat? Van boven naar beneden door de spiraal ? of andersom?
- Hoe zorg ik er eenvoudig voor dat het water niet te warm in het CV systeem binnenkomt. Als houtkachel 85 graden afgeeft, dan wil ik dit terugbrengen naar 40-60graden. Zowel vanaf de houtkachel als van de buffer. Of hier ook een soort ladomat inzetten ? Hoe kan dit simpeler en goedkoper ? Ik begrijp nog niet hoe je een ladomat zelf kan maken met kleppen, etc.

Hopelijk binnenkort een ingescande tekening om schema te laten zien, waar ik nog mee bezig ben.

Reacties tot zover zijn welkom!
Cies

P.S. Ik ken iemand die zijn 15 meter hoge kastanjeboom in Den Haag wil gaan omzagen. Heeft iemand hier ervaring mee en evt. interesse in 50% van het hout ? Of is kastanje slecht kachelhout?
Brit

Bericht door Brit »

Ik hoop dat je een vergunning hebt voor die kastanje? Anders kan het duur haardhout worden. En vergeet niet een nieuwe boom te planten :mrgreen:

Kastanje hout moet je snel open leggen (kloven) nadat je de boom hebt om gezaagd, anders is het na een jaar net een spons. Het is niet het zwaarste hout, maar het brand prima.

Ik woon niet meer nabij Den Haag, anders had ik je best willen helpen. Als hij lastig is om neer te halen, laat het dan door een pro doen. Zo'n boompje kan een hoop schade veroorzaken in de handen van een amateur :twisted:

Succes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
TheCies

Bericht door TheCies »

Kapvergunning? Dat vroeg ik ook al, maar dat zal hem worst wezen, geloof ik. Dus niet echt mijn probleem...

Wel een probleem om alles naar beneden te halen, ik zie mezelf niet met een (ketting)zaag in een boom bungelen. 14 meter is best hoog...
Brit

Bericht door Brit »

TheCies schreef: 14 meter is best hoog...
Yep! :fff
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Atlas

Bericht door Atlas »

TheCies,

Je bent nog steeds van plan om een kachel van rond de 10 kw cv-zijdig aan te schaffen?
Ja? bespaar je dan de moeite om een buffer te maken. Je zult hem niet of nauwelijks nodig hebben aangezien al je geproduceerde warmte door de kachel direct verbruikt wordt in je CV-systeem. Zie hiervoor ook mijn vorige opmerking.

Atlas
Plaats reactie