Houtkachel op centrale verwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
philoc

Houtkachel op centrale verwarming

Bericht door philoc »

Omdat de kosten voor gas/electriciteit de pan uit reizen ben ik met mijn vriendin op zoek gegaan naar een oplossing voor de kosten te drukken. Een goede oplossing hiervoor leek mij misschien wel een houtkachel die op de cv aangesloten kon worden welke ik had gevonden op de website http://www.ecologieforum.eu . heeft iemand hier ervaring in het gebruik van een kachel als deze ? ben zeer geinterreseert.Volgens de genoemde site zijn de kachels volledig CE gekeurd voor europa en worden gemaakt in Engeland.
Een moderator wijzigde dit bericht:
Deze post ruikt naar spam!
Albert van WdJ

Re: Houtkachel op centrale verwarming

Bericht door Albert van WdJ »

Keuring klopt inderdaad wel, want anders mocht de leverancier niet verkopen in Nederland.
Volgens mij zijn dit de Villager kachels en hebben ze een clip-in boiler, je kunt ze dus ook stoken zonder de boiler erin.
Eea. houdt wel in dat het rendement naar het watergedeelte niet zo hoog zal zijn. Vaste ingebouwde boiler geven vaak een beter rendement.
Hou dus rekening met je benodigde warmte in de ruimte waar de kachel komt te staan.
Want de meeste hebben een minimale afgifte van 7 kW, daar kun je dus een ruimte van zo'n 140 m3 mee warm krijgen. En dan stook je dus op minimale capaciteit, niet goed voor je kachel dus :( .
Zelf heb ik zo'n kachel overwogen, maar ze waren allemaal te zwaar wat betreft verwarming naar de ruimte toe. En als je moet afknijpen, krijg je dus ook minder warmte in je waterzijdig gedeelte. (en een hoop creosoot en roet)

Daarnaast moet je rekening houden met de installatiekosten, zeker als je het laat installeren.
Die kunnen net zo hoog worden als de prijs van je kachel, afhankelijk natuurlijk van je situatie en wensen.
Sommige verkopers doen net alsof je met een overdrukventiel en een extra pomp klaar bent (zoek maar een op dit forum). Maar er is meer nodig. Hierover is reeds voldoende op het forum te vinden.

Albert
Change, before you have to.
bertocello

Bericht door bertocello »

Hallo allemaal, Ik verwarm mijn goed maar niet luchtdichtgeisoleerd huis (150m3 gelijkvloers +bovenverdieping) met een Morso 1540 houtkachel van 6 kw. In zeer koude (-3 tot -10 vorst) periode zet ik ook de vloerverwarming op stookolie samen met enkele radiators aan. nu is de morso eigenlijk zeer geschikt zowel omtrend verbruik als rendemend m.a.w. hij voldoet zeer goed. Ik moet meestal op 60 à 80% van het maximale vermogen stoken, weinig as en jaar in jaar uit een zuivere schouw. Helaas loopt deze kachel op haar einde en ik wil nu overschakelen op een cv-houtkachel nl. de Haas&sohn warburg, rendement 80%, stralingswarmte 45%,cw-water55%, het lijkt mij een zeer degelijk alternatief,. heeft iemand commentaar of tips?

bertocello
ecogoeikoop

Bericht door ecogoeikoop »

Stralingswarmte 45% is in de meeste gevallen veel te veel denk ik.
ttz: Het lokaal waar je kachel staat wordt zowiezo veel te warm als je ook nog je sanitair water en andere lokalen op een goeie temperatuur wil brengen.
Mijn CV cassette was de performantste in zijn merk en geeft in mijn geval op volle kracht 28kW naar het CV net en amper 4 kW stralingswarmte.

Om niet teveel warmte rond het toestel zelf te hebben is het best dat je voor een toestel kiest dat zeker ook met een watermantel uitgerust is. (= aan alle buitenkanten met water gevuld). Hierdoor heeft de kachel op de zij- en achterkant altijd maar max 80 graden. (net mogelijk om je hand er een seconde op te houden)
Plaats reactie