Normaal wil mijn vrouw nieuwe spullen en ben ik de rem op de vernieuwing. Dit keer is het echter omgedraaid en wil ik een nieuwe kopen, dat stuit op onbegrip: 'hij is zo leuk en jij wilt toch nooit nieuwe spullen'......oef ze heeft een punt.
Daarom heb ik me verdiept in de mogelijkheden om de kachel te verbeteren. Ik heb alle artikelen met DIY secondairy combustion gelezen en filmpjes gezien. Dit is de kachel:

Zoals te zien brandt het vuur rechtstreeks tegen de ijzeren plaat. Wordt nooit heet genoeg en geen secundaire verbranding. Dus dat het nu niet goed brandt, lijkt me niet verwijtbaar.
Wat heeft de zoektocht me geleerd?
- secundaire lucht moet ruimschoots meer zijn dan de primaire
- secundaire lucht bij voorkeur opgewarmd (voorverwarming)
- veel wordt dun rvs buis gebruikt (dit warmt de lucht beter op en is duurzamer)
- de buis met gaatjes wordt bovenin de kachel geplaatst waar de rookgassen dan naverbranden
- vermiculiet wordt ook gebruikt, met verschillende gaatjes patronen
- liever buizen in de breedte dan in de lengte, wat in het fornuisje lastig is wat oost west is.....
Nu had ik graag een tekening gemaakt, maar helaas kan ik nog slechter tekenen dan zingen. Daarom een beschrijving en een een macquette schaal 1 : 1.
Mijn plan is om een baffle met daarop een secundaire luchtstroom te maken:

Het karton is zoals ik de baffle in gedachten heb, een plaat vermiculiet. Dit verhoogt de temperatuur van het vuur door de reflectie. Het zwarte doosje wilde ik van metaal maken. De lucht komt dan vanachter door het doosje en in de vermuceliet wil ik gaten boren waar de secondaire lucht door naar het vuur kan. Aan de achterkant van de kachel zit een plaat en ik wilde lucht pakken die aan de binnenkant van de reflectieplaat zit, dit is opgewarmd. Het metalen kastje haalt de lucht dan achter de kachel vandaan en brengt dit via de gaatjes naar het vuur. Het metalen kastje zal met vuurvaste kit op het vermiculiet gemaakt worden en mag geen valse lucht trekken.

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met een inschatting van de kans op succes. Ik zie mooie voorbeelden op internet maar de mislukkingen worden minder vaak getoond.
Verdient het kacheltje een tweede kans, of is de schroothoop de beste bestemming?