hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door fikkie stoken »

Ruuben schreef:Vandaag weer 78 kWh.
Dat is een behoorlijke bups water verwarmen in 1 dag, nl 1000 liter van 14 naar 80 graden = 76 kWh ongeveer.

Ik ben benieuwd wat je morgen binnenhaalt ?
Laatst gewijzigd door fikkie stoken op 26 aug 2016, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door dormos »

En wat ga je dan op dit moment met dat water doen? De CV hoeft niet aan, en lekker lang warm douchen lijkt me ook niets met deze temperaturen.
Zit daar niet de duidelijke mismatch bij collectoren? Veel warmte wanneer je het niet nodig hebt, en minder wanneer je het zou willen hebben.
Dan rest er niets anders dan overcapciteit neerleggen en affakkelen in de zomer. Op zich niet erg, want het is zonnewarmte die anders toch de omgeving op zou warmen.
Maar is het dan financieel nog steeds aantrekkelijk? Hoeveel je hebt opgewekt is dan niet zo relevant, wel relevant is hoeveel daarvan je anders fossiel opgewekt zou hebben.

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door dormos op 26 aug 2016, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door swake »

in 1 dag, nl 1000 liter van 14 naar 80 graden
En dat kan je toch ook niet bestempelen als normaal verbruik voor een normaal gezin? Wij (4 volwassenen) komen met het equivalent 6 dagen rond voor het warm water, zonder enige vorm van zuinigheid aan de man te brengen.

Ik ben zeer blij dat de conclusie dat deze zonnepanelen niet rendabel zijn eindelijk ingezien wordt door meer mensen. Het werd (ook hier) al vele malen gezegd en aangetoond, maar nooit echt geloofd zo blijkt. Hoop dat er deze keer wat meer waarde aan gegeven wordt.

Wat mij betreft: Vertel het verder mensen want het is gewoon financieel bedrog! Deze systemen zijn voor gemiddelde huishoudens in ons klimaat nooit rendabel geweest en zullen dat nooit worden. Zelfs met subsidie want uiteindelijk betaal je die zelf (belastingen....)

En ecologisch zijn ze ook al niet. Reken maar eens uit wat het kost aan CO2 uitstoot en andere vervuiling om die dingen op uw dak te krijgen.
(eerlijk zijn hé, beginnen bij die chinees die op zijn brommer naar het werk trekt, en de last minute rit naar de DHZ zaak omdat er weer iets ontbrak niet vergeten, ook de overschot aan materiaal welke naar het containerpark vliegt en productie afval (chemicaliën) meenemen natuurlijk.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Wouter Gillis »

Als je de zonneboiler louter voor SWW gebruikt en je doet niets zelf qua installatie, wordt het inderdaad moeilijk om het zonder subsidies rendabel te krijgen. Tenzij de kleinere systemen misschien.
Zodra je met een groter systeem zit, hang je natuurlijk meer afnemers aan de buffer: vaatwas, wasmachine en vloerverwarming. Als je installatie dan correct gedimensioneerd is, collectoren opgesteld in een steile hoek en de buffer maximaal geïsoleerd wordt het allemaal een heel stuk rendabeler. Hangt dus veel af van de mogelijkheden om het geheel optimaal te installeren.
Bijkomend vergeet ook niet dat de cv ketel of ander verwarmingstoestel door een zonneboiler veel minder verslijt. Hier thuis staat hij 6 maanden per jaar gewoon uit.

Dag Ruuben,
ik vraag me toch ook af waar je met die warmte naartoe gaat nu?
Laatst gewijzigd door Wouter Gillis op 26 aug 2016, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door fikkie stoken »

Ik was louter benieuwd naar de opbrengst en waar het naar toe gaat ?

Ik heb zelf ook een 10m2 vlakke plaat, 500ltr SWW en 500ltr CV , die hoge aantallen en temperaturen die Ruuben haalt, dat lukt hier toch niet.

Of het rendabel en/of ecologisch is? ik denk het wel.
Ook in voor en na-seizoen, maar dat ligt weer aan de afgifte kant wat daar nodig is.
Met heul lage temperatuur kun je erg veel kWh binnenhalen, andersom veel minder.


Ik ben dan ook benieuwd naar de cijfertjes van vandaag.

Dat affakkelen met deze vacuümbuizen, hoe doe je dat?; of komt daar het hoge getal door? :mrgreen:

swake schreef:
En ecologisch zijn ze ook al niet. Reken maar eens uit wat het kost aan CO2 uitstoot en andere vervuiling om die dingen op uw dak te krijgen.
(eerlijk zijn hé, beginnen bij die chinees die op zijn brommer naar het werk trekt, en de last minute rit naar de DHZ zaak omdat er weer iets ontbrak niet vergeten, ook de overschot aan materiaal welke naar het containerpark vliegt en productie afval (chemicaliën) meenemen natuurlijk.
Mwaa, de materialen die gebruikt zijn, kunnen langer mee dan de gemiddelde mens hier rondloopt.

Collectoren zijn gemaakt van glas, koper, aluminium; ook het leidingwerk koper en rvs tanks.
Het breekbare deel zit in de besturing en pomp.

De hardware, mits het niet stukvriest, kan 50 jaar mee of meer.
Terugverdienen moet je zowiezo niet aan denken, maar moet dat ?

Ik douche erg prettig nu, kost alleen water.

Nu nog droog water vinden, afdrogen hoeft dan ook niet meer :roll: .
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

swake schreef:Ik ben zeer blij dat de conclusie dat deze zonnepanelen niet rendabel zijn eindelijk ingezien wordt door meer mensen. Het werd (ook hier) al vele malen gezegd en aangetoond, maar nooit echt geloofd zo blijkt. Hoop dat er deze keer wat meer waarde aan gegeven wordt.
Ik was eens ergens waar de beheerder plannen had om het dak met zonnepanelen te bestukken omdat dat toch zo "groen" was.
Nu was die woning best wel afgelegen en had geen aardgas. Ik vroeg dus hoe ze warm water maakten. Antwoord: elektrisch.

Ik heb geprobeerd om duidelijk te maken dat een zonnecollector dan toch echt wel een betere keuze is. Maar die boodschap leek niet erg welkom...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Joepie »

swake schreef: En ecologisch zijn ze ook al niet. Reken maar eens uit wat het kost aan CO2 uitstoot en andere vervuiling om die dingen op uw dak te krijgen.
(eerlijk zijn hé, beginnen bij die chinees die op zijn brommer naar het werk trekt, en de last minute rit naar de DHZ zaak omdat er weer iets ontbrak niet vergeten, ook de overschot aan materiaal welke naar het containerpark vliegt en productie afval (chemicaliën) meenemen natuurlijk.
Het transporteren van gas uit Rusland 4000 km verderop, het in de bodem persen van hete chemicaliën om teerzanden op te lossen of het laten verzakken van Nederlandse provincies klinkt niet veel beter. Voor zonnecollectoren is het financieel rendement wellicht betwist, maar kijk meer eens je laatste vijf uitgaven groter dan 4000 euro na. Hoe goed renderen die? Welke belasting was er om ze te maken?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

swake schreef:
in 1 dag, nl 1000 liter van 14 naar 80 graden
En dat kan je toch ook niet bestempelen als normaal verbruik voor een normaal gezin? Wij (4 volwassenen) komen met het equivalent 6 dagen rond voor het warm water, zonder enige vorm van zuinigheid aan de man te brengen.
Ik verbruik het inderdaad niet; ik maak veel meer warmte in de zomer dan ik op kan slaan. Juist om in voor- en najaar meer op te kunnen wekken wat wel nodig is. Dus niet gedimensioneerd op piekvermogen of stagnatiepunt.

Koelen gaat met radiatoren op het dak - parallel aan de collectoren in de solarkring-; de cv ketel die gaat draaien en koud leidingwater wat als heet drinkwater het riool in gaat. (alles naar smaak instelbaar) En de isolatiedeksel vd buffer laat ik er af. Ik laat de boel dus nooit stagneren. Zodoende kan ik dus wel de warmte binnenhalen, maar niet gebruiken.
Om veel discussie te voorkomen; dat ik nu veel kwh op de meter heb is omdat ik ook dus actief na de oogst wegkoel. Als ik op het dak via radiatoren wegkoel meet ik niet die wel geproduceerde kwh's. Dat doe ik om op sommige dagen gewoon te zien wat mogelijk is. Als ik altijd de ook de welgeproduceerde maar weggekoelde kwh's zou optellen zou dat voor mijn warmtebehoefte en verbruik een vertekend beeld geven.

warmwater voor 2x badkamer 3 pubers wasmachine en vaatwasser en onkruidbewatering. 540m3 huis, 4 verdiepingen. lage temp vloerverwarming woonkamer.

De grote vergelijkbare installatie op zonmon.com heeft een grote warmtewisselaar in de vijver van zijn tuin waarmee hij de secundaire kring = de buffer te koelen. Zijn oogst is dus altijd maximaal in de getallen terug te zien. Maar wat iemand hier ook vertelde; het klopt dat mijn opbrengst nog hoger kan zijn als ik met veel lagere temperaturen zou werken in mijn buffer. Hoge temperaturen geven meer verlies inderdaad. Maar ik kan niet veel harder pompen; de delta t loopt op naar 18 graden als het echt super heet is allemaal hoog zomer.
Misschien dat ik komende dagen wel een x het experiment aan ga en mijn buffer de hele dag op 30 graden ga houden zodat ik echt met maximaal kan zien wat ik aan vermogen eruit kan persen. Helaas is de zonkracht alweer over zijn hoogtepunt heen deze zomer. en nog wat isoleren her en der :fff
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door dormos »

Verwarm je serieus leidingwater dat je daarna weg laat lopen? En hiervoor moet een elektrische pomp draaien?
Wat heb je er in vredesnaam aan om zoveel mogelijk vermogen op te wekken, om daarna goed drinkwater weg te laten lopen?
Kun je dan niet beter een systeem bedenken dat je buizen weg kan draaien of afdekken als je te veel warmte produceert?

Dit klinkt een beetje als teveel pV panelen neerleggen, elektrsische straalkacheltjes buitenzetten om het teveel aan electriciteit af te fakkelen en daarbij meten hoeveel je wel niet opwekt.

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

dormos schreef:Verwarm je serieus leidingwater dat je daarna weg laat lopen? En hiervoor moet een elektrische pomp draaien?
Wat heb je er in vredesnaam aan om zoveel mogelijk vermogen op te wekken, om daarna goed drinkwater weg te laten lopen?
Kun je dan niet beter een systeem bedenken dat je buizen weg kan draaien of afdekken als je te veel warmte produceert?

Dit klinkt een beetje als teveel pV panelen neerleggen, elektrsische straalkacheltjes buitenzetten om het teveel aan electriciteit af te fakkelen en daarbij meten hoeveel je wel niet opwekt.

Groet,

Hans
De waterdruk uit het leidingnet... er gaat alleen maar en magneetklep open. Afdekken vd buizen heb ik gedaan vorig jaar; veel te veel gedoe; het dak op enzo, alhoewel best leuk maar mijn vrouw vindt wat anders... Het afdekken gaf ook wel meer zorgen; het kan soms flink woeien en dan zijn 4 lappen een grote belasting voor de ballast op het dak. Het systeem moet ook feilloos werken als ik niet (meer) het dak op kan. De eerste keuze is een driewegklep in de solarkring die de warmte door 3 radiatoren laat lopen; geen extra pomp dus.
2e beheersing is de cv ketelpomp laten draaien. Maar als het te warm is en we zijn thuis zoals nu laat ik inderdaad schoon drinkwater het werk doen; en dat verbruik valt best mee. Gek genoeg goedkoper dan electrisch een pomp laten draaien over een ander koelcirquit. Ik hoop niet op een oeverloze ecologisch discussie over water of electra gebruik voor koeling in relatie tot meerwaarde van warmtebenutting in voor en najaar en veel minder fossiel gebruik daardoor in die tijdvakken.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door holtere »

Lijkt me toch een wel heel vreemde constructie om leidingwater als koeling te gebruiken.
Wij hebben een driewegklepje, gestuurd door de collectorregeling. Is de buffer heet dan pompt de pomp van het collectorsysteem de glycol over de aluminium putradiator die buiten zit i.p.v. over de buffer. Lijkt me niet zo lastig om dat bij jou om te bouwen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

19241
holtere schreef:Lijkt me toch een wel heel vreemde constructie om leidingwater als koeling te gebruiken.
Wij hebben een driewegklepje, gestuurd door de collectorregeling. Is de buffer heet dan pompt de pomp van het collectorsysteem de glycol over de aluminium putradiator die buiten zit i.p.v. over de buffer. Lijkt me niet zo lastig om dat bij jou om te bouwen?
Ik heb dezelfde regeling als jij. Die klep gaat inderdaad ook open in het glycol cirquit en dan loopt het over 3 jaga's. Maar met volle zon en volle buffer is dat net niet altijd genoeg.
Ik heb duidelijk onderschat hoeveel jaga in nodig had. Gezien in-uit temp heb ik denk ik ongeveer 7000 watt koelvermogen. (terwijl opgegeven het meer kan zijn met hogere temperaturen, en daar was ik vanuit gegaan.) Mijn installatie doet piek 12kw. Maar ik had in mijn 2e collectorveld ook 2 jaga's moeten opnemen- parallel - met een driewegklep. Daarvoor is nu geen plek meer. Misschien dat als ik met veel hogere temperaturen gaa werken de jaga's net aan voldoende zijn. Maar dat wil ik niet.
Lessen voor de toekomst.


Persoonlijk had ik ook gekoeld aan de buffer maar dat vereiste in het zicht geplaatste jaga's. Of enorm ingewikkeldde buizensysteem waar eigenlijk geen plek meer voor was. En daar waren de medebewoners geen fan van...
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door holtere »

Maar met volle zon en volle buffer is dat net niet altijd genoeg
OK, duidelijk! Tis dus een noodvoorziening bovenop een (tekortkomende) noodvoorziening :lol:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

fikkie stoken schreef:Ik was louter benieuwd naar de opbrengst en waar het naar toe gaat ?



Ik ben dan ook benieuwd naar de cijfertjes van vandaag.
65kwh
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

bruikbare rekenmodule opbrengst zonneboiler

erg goed vind.

http://www.econo.nl/Bereken/4244?Param1 ... 0&Param6=Z
Plaats reactie