Alternatieven voor zware dieselmotoren
Moderator: Moderators
-
Adriaan Kragten
Alternatieven voor zware dieselmotoren
Hierbij maak ik jullie opmerkzaam op de zeer illustratieve video: "Diesel vs EV vs Hydrogen vs LPG/CNG vs Biodiesel - Can We Ever Ditch Big Diesels?" Link: www.youtube.com/watch?v=tDoPSofACAE
-
PlantageBohémien
Re: Alternatieven voor zware dieselmotoren
Alternatief, een diesel met een laag eigen gewicht, en hem zoveel mogelijk laten staan, ik gebruik hem nog zo'n 3 a 4 keer per jaar ! als het echt niet anders kan, voor wekelijkse boodschappen gebruik ik een ligfiets met E motor, soms met een aanhanger voor grotere dingen, zoals bij voorbeeld, een zak potgrond, e.d. of ook regelmatig voor een toeristische trip.
Dus de prijzen van diesel brandstof aan de pomp interesseren me weinig, ik heb eens gelezen, dat het laden van een E-bike accu 16 tot 20 cent kost.
Dus de prijzen van diesel brandstof aan de pomp interesseren me weinig, ik heb eens gelezen, dat het laden van een E-bike accu 16 tot 20 cent kost.
- kockie
- Site Admin
Ik zit nu te kijken, maar volgens mij maakt de beste man een fout bij het omrekenen van de graafmachine. Hij zegt 25 liter diesel per uur, dat rekent hij om naar MJ, vervolgens deelt hij dat door de energiedichtheid van de lithiumbatterij. Hij gaat hier compleet voorbij aan het verschil in rendement van een elektromotor en een dieselmotor. Dat scheelt toch ongeveer de helft.
Verder doet het gewicht in een graafmachine niet ter zake, dat is toch nodig als ballast. En hoe hij er bij komt dat een lichtere batterij (meer joules per kilo) sneller kan laden is mij ook een raadsel.
Gewicht is bij (snel) rijdende toepassingen natuurlijk wel van belang.
Maar goed, je hoort wel eens dat accu's van elektrische werktuigen (graafmachines etc) opgehaald worden met een vrachtwagen om elders te laden voegt ook niet echt wat toe. Voor gebruik binnen gebouwen/structuren ligt dat natuurlijk weer anders.
In de comments staat dan weer een leuke opmerking: Diesel moves large masses, gasoline moves large asses
Verder doet het gewicht in een graafmachine niet ter zake, dat is toch nodig als ballast. En hoe hij er bij komt dat een lichtere batterij (meer joules per kilo) sneller kan laden is mij ook een raadsel.
Gewicht is bij (snel) rijdende toepassingen natuurlijk wel van belang.
Maar goed, je hoort wel eens dat accu's van elektrische werktuigen (graafmachines etc) opgehaald worden met een vrachtwagen om elders te laden voegt ook niet echt wat toe. Voor gebruik binnen gebouwen/structuren ligt dat natuurlijk weer anders.
In de comments staat dan weer een leuke opmerking: Diesel moves large masses, gasoline moves large asses
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
pelletpower
Dankje Kockie, ik dacht dat ook te missen en moet het nog narekenen. Scheelt een factor 3 a 4, geen 2. En dan, met solid state battery wordt dit ineens wel realistisch, als ze dan in de echte wereld beschikbaar komen.
Verder een leuke knul met leuke filmpjes die meestal wel kloppen. Komt uit Sarajevo volgens mij, maakt het extra interessant.
Verder een leuke knul met leuke filmpjes die meestal wel kloppen. Komt uit Sarajevo volgens mij, maakt het extra interessant.
- kockie
- Site Admin
Ik had 50% aangehouden, dat schijnt ongeveer haalbaar bij langzaamlopende s(scheeps)motoren. Graafmachine zal in de buurt komen van de 35-40%. Mijn benadering was dus wat pessimistisch. Ik denk dat het gewicht van een accu dus bijna een factor 3 lager kan zijn dan dat de filmpjesmaker beweert.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
- benthuis
- Moderator
Hahaha. Ik was er ook over gestruikeld. Niet zo fanatiek na gerekend.
Ik.had de rekensom al een keer gemaakt voor een combain, kwam toen tot de conclusie dat het niet zou werken omdat de combain voornamelijk bezig zou zijn met heen en weer rijden voor nieuwe een nieuwe charge.
Lange kabel zou werken voor zon type machine. Vast ook voor veel graaf werken. Maar een plek om in te pluggen zal al snel een dikke diesel aggregaat zijn....
Ik.had de rekensom al een keer gemaakt voor een combain, kwam toen tot de conclusie dat het niet zou werken omdat de combain voornamelijk bezig zou zijn met heen en weer rijden voor nieuwe een nieuwe charge.
Lange kabel zou werken voor zon type machine. Vast ook voor veel graaf werken. Maar een plek om in te pluggen zal al snel een dikke diesel aggregaat zijn....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
-
Adriaan Kragten
Als je het niet eens bent met zijn berekening dan is het goed om commentaar op de originele video te geven en te kijken hoe hij daarop reageert. Ik heb veel van zijn andere video's bekeken en voor zover ik dat kan beoordelen weet hij wel waarover hij praat.
Last edited by Adriaan Kragten on 29 Oct 2025, 16:29, edited 1 time in total.
- kockie
- Site Admin
Dat hebben een aantal anderen al gedaan Adriaan. Het lukt mij niet om te linken naar de betreffende youtube commentaren