Nieuwe bron/put komt steeds vol zand/klei

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Post Reply
Oersted

Nieuwe bron/put komt steeds vol zand/klei

Post by Oersted »

Allen,

Ik heb een nieuwe bronfilter geplaatst om water op te pompen, maar ik slaag er niet in om proper water op te pompen.
Van zodra ik begin te pompen komt er steeds een donkere smurrie boven, die steeds visceuzer wordt en na een paar uur de pomp deed vastlopen.

Ik weet niet of die smurrie bestaat uit zand of klei (ik vermoed eerder het laatste). Het is allesinds zeer fijn, het komt door de sleuven van 0.3mm van de filterbuis.
Als test had ik die smurrie in een nylon kous gedaan (deze die omheen de filterbuis gedaan worden), maar ook daar spoelt de smurrie volledig door.

De filter is gestoken dmv spoelboren. De filter en buizen hebben diameter 110mm.
Diepte filterbuis: 85m -> 90m
De filterbuis is voorzien van sleuven van 0.3mm!
De filterbuis is niet voorzien van een nylon kous, er is ook geen filterzand rond gestort.

Informatie van een "virtuele boring" op de locatie (website van vlaamse overheid met informatie over de ondergrond):
Grondlagen:
- 74.2m -> 91.6m (dikte 17.4m): Formatie van Hyon en Gentbrugge
Deze formele eenheid werd gevormd tijdens het Paleogeen en bestaat voornamelijk uit fijn kleirijk zand.
- 91.6m -> 110.7m (dikte 19.1m): Formatie van Tielt en Hyon
Deze formele eenheid werd gevormd tijdens het Paleogeen en bestaat voornamelijk uit zeer fijn kleirijk zand met silt.

Waterlagen:
- 74.8m -> 88.4m (dikte 13.6m) Ieperiaan Aquifer
- 88.4m -> 206.6m (dikte 118.2m): Ieperiaan Auitardsysteem

Foto van de smurrie:
IMG-20250921-WA0005.jpg
Ik ging er vanuit dat door voldoende lang water uit de put te pompen, het water wel helderder zou worden, maar dat was niet het geval.
De put op bovenstaande foto is +/-2m³, en die was volledig gevuld met die smurrie.

Ik heb zonet geprobeerd om met een nieuwe pomp met een zeer laag debiet te pompen, en daarna het debiet stelselmatig te verhogen. Maar ook bij een laag debiet komt er steeds meer smurrie boven.
Test: 3min pompen, 10min pauze, pomp op 60% dmv frequentiedrive (ik schat 1000á2000l/u).

Heeft iemand suggesties?

Ter info: ik heb al 2 putten die gebruikt worden voor een geothermische warmptepomp + drinkwater.
Die putten zitten ook op 76 & 90m diepte.
Ik wou een 3de put, zodat ik:
- 1 put kan gebruiken voor drinkwater (pompt water in drukvat)
- 1 put kan gebruiken als bron voor de warmtepomp (zonder drukvat, dus efficiënter)
- 1 put als retourput kan blijven gebruiken voor de warmtepomp

2 pompen geeft ook redundantie. Ik heb geen drinkwateraansluiting, als de pomp kapot valt heb ik geen water noch verwarming...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Oersted on 05 Oct 2025, 01:10, edited 1 time in total.
Oersted

Re: Nieuwe bron/put komt steeds vol zand/klei

Post by Oersted »

Ik had zelf al gezocht hoe ik de bron kon schoonpompen, volgende methoden worden daarvoor gebruikt:

- Intermitterend schoonpompen:
Intermitterend schoonpompen van de pompput, een van onze methoden bij het ontwikkelen van een drinkwaterput.
Intermitterend schoonpompen is een variant op ‘normaal’ schoonpompen en geeft in praktijk een iets beter resultaat (en daardoor een grotere opbrengst van de put). Bij intermitterend schoonpompen wordt de pomp met een bepaalde frequentie aan- en uitgeschakeld. Meestal 10 minuten pompen en 5 minuten rusten. Ook hier gaan we met het proces door totdat het water helder en zandvrij is, vaak zo’n 12 uur of langer.

- Jutteren:
Jutteren, een effectieve methode bij het ontwikkelen van een pompput.
Bij het jutteren drukken we de waterspiegel in de pompput met perslucht sterk naar beneden (15 tot 20 meter). Door in één keer de druk weg te halen, stijgt de waterspiegel zeer snel, daarna drukken we de waterkolom weer naar beneden. Deze cyclus van dalen en snel stijgen duurt ongeveer 3 minuten. We herhalen deze cyclus tientallen keren na elkaar gedurende een aantal uren, afhankelijk van de pompput. Aansluitend wordt de pompput schoongepompt. Hiermee verwijderen we het fijne materiaal en restanten van boorspoelingscomponenten.

- Airliften:
Airliften of luchtliften is vaak gebruikt voor de regeneratie van een retourbron. Luchtliften is het bewerkstelligen van het transport van een waterkolom naar de oppervlakte in een putbuis of een boorgat door middel van de injectie van perslucht onderaan de te verplaatsen waterkolom. Deze techniek kan worden toegepast bij het ontwikkelen (het verwijderen van fijne deeltjes uit het water) van dieptebronnen, peilbuizen en retourbronnen [2].
Tijdens de onderhoudsfase vraagt de regeneratie van de retourputten d.m.v. het schoonpompen in het algemeen meer tijd dan luchtliften.

Voor airliften is een grote compressor nodig, en dat heb ik niet.
Jutteren lijkt mij, in mijn geval, niet aangewezen. Er zijn al te veel zwevende deeltjes, deze techniek maakt dmv brute kracht nog meer deeltjes los.

Ter info: de 2 andere putten waren al aanwezig bij de aankoop van de woning. Deze putten geven wel mooi helder en drinkbaar water.
Ik heb het idee om de nieuwe put dan als retourput te gebruiken. Nu kan ik daar +/-2000l water in pompen, mits wat overdruk is wellicht meer mogelijk (ik heb 3 á 4000l nodig voor de warmtepomp).
Maar mijn vrees is dat die put op termijn gaat verstoppen, en doordat ik er geen water kan uit pompen kan ik hem ook niet regenereren.
LeaD

Post by LeaD »

Oersted wrote: 04 Oct 2025, 23:31 De filterbuis is niet voorzien van een nylon kous, er is ook geen filterzand rond gestort.
Je hebt het aller-allerbelangrijkste van al vergeten : filterzand oftewel gekalibreerd zand .

Als je zo verder werkt zoals je nu bezig bent gaat heel je woning verzakken en hopelijk zit je ver genoeg van je buren of het overkomt hen hetzelfde .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand! :fff :lol:
Oersted

Post by Oersted »

LeaD wrote: 05 Oct 2025, 14:05
Oersted wrote: 04 Oct 2025, 23:31 De filterbuis is niet voorzien van een nylon kous, er is ook geen filterzand rond gestort.
Je hebt het aller-allerbelangrijkste van al vergeten : filterzand oftewel gekalibreerd zand .

Als je zo verder werkt zoals je nu bezig bent gaat heel je woning verzakken en hopelijk zit je ver genoeg van je buren of het overkomt hen hetzelfde .
Niet vergeten, de put was deels verzakt waardoor we het filterzand niet meer naar beneden kregen.
De put is ver genoeg van alle gebouwen, en het is niet de bedoeling om nog meer smurrie boven te halen.

Zou de put nog kunnen dienst doen als retourput?
LeaD

Post by LeaD »

Zaten er in die grijze smurrie ook kleine pik zwarte stipjes als je dat van dichtbij bekijkt ?
Oersted

Post by Oersted »

LeaD wrote: 05 Oct 2025, 19:16 Zaten er in die grijze smurrie ook kleine pik zwarte stipjes als je dat van dichtbij bekijkt ?
Ja, er waren zwarte stipjes te zien. Dit viel vooral op bij het uitspuiten van de put.
Wat zijn die kleine pik zwarte stipjes?
LeaD

Post by LeaD »

Ik weet niet wat die zwarte stippen zijn maar heb er alleen maar van onthouden dat dit duidt op een watervoerende zandlaag .
JantjeV8

Post by JantjeV8 »

Oersted wrote: 05 Oct 2025, 16:18 Niet vergeten, de put was deels verzakt waardoor we het filterzand niet meer naar beneden kregen.
Dat is je antwoord dan toch? Put is mislukt. :fff
LeaD

Post by LeaD »

JantjeV8 wrote: 06 Oct 2025, 16:46
Oersted wrote: 05 Oct 2025, 16:18 Niet vergeten, de put was deels verzakt waardoor we het filterzand niet meer naar beneden kregen.
Dat is je antwoord dan toch? Put is mislukt. :fff
En elke nieuwe poging zal steeds in dezelfde laag voor hetzelfde probleem komen te staan, instabiel grijs fijn zand .
Pietje
Moderator

Post by Pietje »

Dat betekent dus een stuk dieper boren of juist minder diep zodat je boven deze instabiele laag blijft?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
LeaD

Post by LeaD »

Boren tot aan een harde ondergrondse steenlaag, vervolgens een gat boren door de plaat en dan een pvc-buis met versmald uiteinden tot op de plaat laten zakken . Vervolgens wordt er een kelder gespoeld onder de plaat en dan heb je een kelderput . Enigste nadedeel van deze methode, het dak van de put kan na verloop van tijd instorten .
dormos

Post by dormos »

Ik weet niet waar de topicstarter woont, maar die steenlaag is bijvoorbeeld in Nederland niet echt van toepassing. Daar zul je op zoek moeten naar een watervoerende laag.
Post Reply