Akoestische isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Philipw
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2023, 17:43

Akoestische isolatie

Bericht door Philipw »

Hallo iedereen,
Heeft iemand ervaring met Gutex, Celit, Pavatex en dergelijke als akoestische isolatie.
Of heeft er iemand een goed idee
Heb een houtskelet met aan de binnenkant 80mm isovlas, 15mm OSB en 10mm Gyproc.
Aan de buitenkant zou ik leien willen plaatsen.
Alvast bedankt
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Akoestische isolatie

Bericht door CvP »

Waarom zou je met 80mm isovlas nog akoustische isolatie willen hebben?
Wel is 80 mm wat weinig als warmte/kou isolatie.
Hoe meer, hoe beter.
Heb goede ervaring met gutex en pavatex. Beiden isoleren ook akoustisch. Zijn er wel in verschillende vormen. Hoe zwaarder, hoe beter. Celit ken ik niet.
Zijn bovendien dampopen dus wel de juiste folie toepassen.
Hele prettige bouwmaterialen!
Succes!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Akoestische isolatie

Bericht door alefarendsen »

Zie hier de opbouw van ons houtskelet.
  • lokaal verkregen kastanje-delen, verticaal aangebracht
  • horizontaal rachelwerk (ik meen 28mm)
  • verticaal rachelwerk (weer 28mm)
  • folie
  • 60mm houtvezel isolatie plaat (pavatherm)
  • houtskelet met 220mm stijlen, gevuld met Steico ZELL ingeblazen houtvezel isolatie
  • pavaplan 8mm HDF boards
  • folie
  • technische spouw voor wegwerken leidingen en elektra
  • multiplex platen 15mm, populier
Ben nu aan het afwerken. Dak is deels leien, deels zink.

Ik ben nu regelmatig recht onder het dak aan het werk en hoor bij zware regenval bijna niets, zowel niet onder het zinken dak als onder het leien dak, als in de zinken goten / pijpen die rondom het water afvoeren.

Een verademing tov de PIR isolatie dat in m'n vorige huis zat.

Let wel, we wonen er nog niet, dus ik kan je niet veel meer ervaringen geven.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Akoestische isolatie

Bericht door Pietje »

CvP schreef: 09 mar 2023, 16:57Zijn bovendien dampopen dus wel de juiste folie toepassen.
Het voordeel van dampopen teniet doen door folie toe te passen...? Zonde. Zo ga je weer in een plastic zakje wonen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Akoestische isolatie

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef: 12 mar 2023, 21:38
CvP schreef: 09 mar 2023, 16:57Zijn bovendien dampopen dus wel de juiste folie toepassen.
Het voordeel van dampopen teniet doen door folie toe te passen...? Zonde. Zo ga je weer in een plastic zakje wonen.
Haha idd. Zat nog eens even te kijken, gebruiken Intello Plus, daar voel ik me al iets prettiger bij dan een gewoon folietje. En bij nader inzien niet eens overal. Grote delen met Pavaplan HDF board gedaan, afgetapet met tape.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Akoestische isolatie

Bericht door Slooij »

Ja nu je het zegt maak ik me wel zorgen om de isolatie. die kan ook te ver doorslaan zodat er geen verse lucht meer in de woning kan komen.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Akoestische isolatie

Bericht door alefarendsen »

Slooij schreef: 12 mar 2023, 22:15 Ja nu je het zegt maak ik me wel zorgen om de isolatie. die kan ook te ver doorslaan zodat er geen verse lucht meer in de woning kan komen.
Isolatie en verse lucht zijn twee verschillende dingen. Meer isolatie betekent niet dat een huis meer of minder geventileerd is, sterker nog, het is prima mogelijk om een ongeïsoleerd huis te bouwen waar geen verse lucht binnenkomt.

Een huis moet altijd geventileerd worden, is het niet om het vocht uit het huis te krijgen, dan is het wel om je luchtkwaliteit binnen op peil te houden (denk aan Co2 gehalte). Dat kan natuurlijk, met roostertjes boven je ramen, door een raam open te zetten, of door een mechanische ventilatie in te bouwen (al dan niet een balansventilatie met warmte-terugwin).

Hier in Frankrijk ondergaan nieuw gebouwde huizen verplicht een test voor luchtdichtheid. Met overdruk en onderdruk wordt gemeten hoeveel lucht er ontsnapt of naar binnen kan. Weet niet hoe dat in NL zit. Ik denk dat een balansventilatie zelfs verplicht is vanaf 2023.

Het is wel zo dat voor isolatie de wet van de afnemende meeropbrengsten geldt. Elke centimeter extra isolatie voegt minder toe aan de isolatiewaarde dan de vorige centimeter.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Akoestische isolatie

Bericht door Slooij »

Ja oké ik begrijp jou punt maar bij een oud huis waar veel tocht in kan zijn is dus minder goed geïsoleerd dan waneer er geen kieren of spleten bijvoorbeeld langs de kozijnen zijn.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Akoestische isolatie

Bericht door Slooij »

oke akoestische isolatie is egt bedoeld om geluid van buiten naar binnen te reduceren naar een lager niveau en of om het geïsoleerde geluid binnen te houden. ik dwaalde af naar warmte isolatie.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Akoestische isolatie

Bericht door JantjeV8 »

Geluid is best een lastig dingetje.
Je kunt geluid isoleren en je kunt geluid weren.

Voor de laatste heb je veel massa nodig, voor de 1e veel absorptie. Een beetje een vuistregel is dat voor het isoleren van gewoon stedelijk geluid, straatgeluid, je een massa moet zien te vinden van 55kg/m² gevel. Maar denk er om, op een wand van 100m² een gaatje van een cm open laten, verlies je 90% van het beoogde effect.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Akoestische isolatie

Bericht door Ingir »

Om verkeersgeluid buiten te houden zou ik vooral bouwmassa en hoge mate van kierdichting adviseren met speciale aandacht voor de aansluiting van kozijnen aan omliggende bouwdelen, het gewicht van de beglazing en beperking van het aantal te openen ramen aan de straatgevel.

Isolatiewol wordt vooral gebruikt om geluid in een ruimte te dempen voor verkorting van de nagalmtijd. In sportzalen is vooral dit aspect van groot belang. Onlangs heb ik nog een sportzaal opgeleverd waarbij de stalen dakplaten (plafond) geperforeerd zijn en de cannelures gevuld met isolatiewol. Verkeerslawaai speelde hier geen rol zodat de gevel in HSB zijn uitgevoerd met OSB-binnenbekleding en de onderste 3 meter voorzien van een zogenaamde sportwand die de sporters beschermt tegen blessures en sterk geluiddempend zijn.

In het naastgelegen dorpshuis was weer de hoge geluidsproductie van versterkers een punt van aandacht. Hier is juist gekozen voor een hoge bouwmassa (gevels met kalkzandsteenwanden 300mm en dak met kanaalplaatvloer 320mm en betonopstorting 80mm. De ramen aan de kant van naastgelegen woningen zijn voorzien van relatief kleine en vaste ramen met akoestische beglazing.

Na de eerste carnavalsweek in het nieuwe gebouw kreeg ik complimenten van omwonenden dat ze geen overlast meer hadden van het normaal oorverdovende feestgedruis.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Akoestische isolatie

Bericht door CvP »

Pietje schreef: 12 mar 2023, 21:38
CvP schreef: 09 mar 2023, 16:57Zijn bovendien dampopen dus wel de juiste folie toepassen.
Het voordeel van dampopen teniet doen door folie toe te passen...? Zonde. Zo ga je weer in een plastic zakje wonen.
Je hebt vaak folies nodig om tochtvrij te bouwen en vocht van buiten tegen te houden.
Je hebt het dus over dampdoorlatende folies. En, nee, geen rechttoe rechtaan plastic!
Vandaar mijn nuance "juiste folie".
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Akoestische isolatie

Bericht door JantjeV8 »

Juist, waterkerend en damp-open.
Let ook bij je keuze op de UV bestendigheid van die folie. Afhankelijk van hoe 'open' je gevelafwerking is. Zelf zou ik ook nog rekening houden met de brandklasse daar van. B is het maximaal haalbare, maar vind ik best een belangrijk dingetje.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Akoestische isolatie

Bericht door Slooij »

Ja ze isoleren nu ook met tempeks buiten gevels en het lijkt mij dat dit ook niet egt mee werkt aan de brandveiligheid. Dit is weer meer voor warmte isolatie.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie