privatieve zonnepanelen op dak appartmenten

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chama
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2023, 14:30

privatieve zonnepanelen op dak appartmenten

Bericht door chama »

Wij zijn beiden 62 jaar (geen kinderen meer in huis) een nieuwbouw appartement gekocht 6 jaar geleden. Vorig jaar maart 2022 op de algemene vergadering werd de aanvraag om tezamen zonnepanelen te plaatsen afgekeurd. Er zijn in totaal 4 blokken onderling verbonden met een totaal van 42 appartementen, de overgrote meerderheid hiervan is boven de 70 jaar.

Wij verbruiken +/- 2500kWh dag/nacht en verwarmen op gas (vloerverwarming).

Mijn vraag is het interessant voor ons om nog te investeren in het plaatsen van privatieve zonnepanelen op het dak van het appartementsblok (mits goedkeuring op de volgende vergadering) of niet?

Thx Chantal
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: privatieve zonnepanelen op dak appartmenten

Bericht door dormos »

Lijkt me wel ja. Sommetje is vrij makkelijk. Anticiperend op afschaffen van saldering zou ik ze Oost-West leggen. Voor 2500 KwH zou je dan 2500/0.75 = 3333 Wp vermogen moeten neerleggen.
Om de terugverdientijd te berekenen deel je de investering door 2500(verwachte opbrengst) en daar komt dan de prijs per Wp uit. Deel dit door je kWh prijs en je weet je terugverdientijd.

Voorbeeld.
Investering 4000 Euro
Delen door 2500 is 1,60 Euro per Wp
Stel dat een kWh 0.4 Euro kost (plafondprijs) dan is de terugverdientijd 1.6/4 = 4 jaar

Na afschaffen salderen hangt veel af hoeveel jezelf verbruikt op het moment van opwekken, maar dan zal het terugverdienen iets langzamer gaan.

Naast het financiele aspect speelt natuurlijk het eclogische aspect mee, plus dat de investering je appartement meer waard maakt.

Als je het kunt betalen zou ik het altijd doen.
Plaats reactie