Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2023, 09:12

Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door Sid »

Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum (25 jaar) en heb mij sinds kort (1,5 jaar) verdiept in de materie van warmte opwekking en terugwinning middels een cv houtkachel.

Onze Cv houtkachel heeft zonder een Wp al een tijdje gedraaid op onze vloerverwarming, echter met de combinatie van de reeds geïnstalleerde Wp wil ik graag de temperatuur beter regelen. Dit wil ik doen door met de Ladomat hoge temperatuur in het buffervat te laden en vervolgens terug te mengen naar 30 graden. Mijn vraag is echter hoe de aansluitingen van de Cv houtkachel, buffervat en aansluiting op de vloerverwarming het beste kan plaatsvinden. De pomp tussen de vloerverwarming en het buffervat ga ik aansluiten op een relais die het verwarmen signaal naar de Wp regelt, dus als de pomp draait, schakelt de Wp het verwarmen uit.

Hiervoor heb ik onderstaand schema gemaakt:
Buffervat schema.jpg
Om wat context te geven van ons systeem, zie het volgende schema:
Schema warmtepomp en cv houtkachel .jpg
De pomp bij de Wp is een Grundfos Alpha1 L 25-40/180. Voor de pomp tussen het buffervat en de vloerverwarming zou ik een Wilo Yonos Para RS15/6-RKA KU / 130 mm 1” willen gebruiken. Echter, omdat dit een vloerverwarming pomp is (komt van een verdeler), vraag ik mij af of de pomp genoeg kracht zal hebben. Mocht iemand mij hierin kunnen vertellen of ik de juiste keuze zou maken, hoor ik het graag!

Verder kan het zijn dat jullie mijn gehele schema zien en hier nog wel andere op of aanmerkingen op hebben, ook dit hoor ik graag. Ik ben hier namelijk om te leren en gebruik te maken van de kennis op dit forum.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door Paul Joosten »

Je gaat gebruik maken van een gesloten systeem. Dacht ik oorspronkelijk ook maar ik heb me in de discussie die volgde laten overtuigen van de voordelen van een open expansievat. Let ook even op de vuistregel dat je expansievolume tenminste ongeveer 12% van het systeemvolume (incl. buffervaten) moet zijn.

Ik zie wel meer overeenkomsten, wellicht is het goed doorlezen van mijn draadje wel interessant voor je?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Sid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2023, 09:12

Re: Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door Sid »

Hoi Paul,

Ten eerste, dank voor je reactie. Dit klinkt inderdaad wel als een goed idee wat het systeem een stuk veiliger kan maken.

Maar nu het volgende, als ik een platenwisselaar gebruik, kan ik dus het beste eentje regelen met 1 inch aansluitingen minimaal? Zijn er verder nog vereisten qua vermogen oid? Mijn systeem is een stuk kleiner dan dat van jou. Verder heb ik ook een spiraal in het buffervat zitten, zou ik dit ook als warmtewisselaar voor de kachel kunnen gebruiken denk je?

Verder, heb je misschien een artikel of info/tips voor mij over het gebruik van een open expansievat? Op het internet word ik niet snel wijzer.

Zou het bijvoorbeeld voldoende zijn om een open vat 1 meter boven het laagste punt van de cv houtkachel leidingen te plaatsen?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door LeaD »

Sid schreef: 02 feb 2023, 16:33 Verder heb ik ook een spiraal in het buffervat zitten, zou ik dit ook als warmtewisselaar voor de kachel kunnen gebruiken denk je?
Zit de spiraal beneden, halfweg of bovenaan ? Kan ook van boven tot beneden zijn natuurlijk .
Wordt er een vermogen opgegeven van de spiraal ? Lengte, diameter, soort metaal ...
Heeft het buffervat nog een identificatieplaatje ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door Paul Joosten »

Sid schreef: 02 feb 2023, 16:33 Hoi Paul,

Ten eerste, dank voor je reactie. Dit klinkt inderdaad wel als een goed idee wat het systeem een stuk veiliger kan maken.

Maar nu het volgende, als ik een platenwisselaar gebruik, kan ik dus het beste eentje regelen met 1 inch aansluitingen minimaal? Zijn er verder nog vereisten qua vermogen oid? Mijn systeem is een stuk kleiner dan dat van jou. Verder heb ik ook een spiraal in het buffervat zitten, zou ik dit ook als warmtewisselaar voor de kachel kunnen gebruiken denk je?

Verder, heb je misschien een artikel of info/tips voor mij over het gebruik van een open expansievat? Op het internet word ik niet snel wijzer.

Zou het bijvoorbeeld voldoende zijn om een open vat 1 meter boven het laagste punt van de cv houtkachel leidingen te plaatsen?
Foto's stonden al in mijn draadje meen ik maar het heeft niet veel om het lijf. Belangrijk is welke druk je in je systeem wilt hanteren. Een 'gewone' CV-ketel staat meestal op ongeveer 2 bar. Wil je dat realiseren met een open expansievat betekent dit dat je open expansievat op 20 m hoogte moet komen, immers een meter waterkolom levert een druk van 0,1 bar. Niet bepaald praktisch dus. Ik heb dat opgelost door een platenwarmtewisselaar (PWW) te plaatsen tussen de houtkachel en het buffervat (dat helaas geen spiralen had). Daarmee wordt de druk in het buffervat en de daarop aangesloten radiatoren etc. onafhankelijk van de druk in je kachel. In de specs van de kachel vind je waarschijnlijk wel iets over minimale en maximale druk. Die van mij mocht maximaal 2 bar hebben, minimaal was niet aangegeven. Ik het het open expansievat dus maar op 2,5 m boven de kachel geplaatst. Dit vat heb ik gemaakt van een oude gasfles. Na die eerst even vol water te hebben gezet om eventuele restjes gas te verdrijven heb ik de bovenkant open gezaagd. onderin heb ik een gat geboord waar ik een puntstuk in gemonteerd heb. Hierop een 22mm stuk cv-leiding naar de koude kant van de kachel aangesloten. Dit zorgt ervoor dat water dat ergens uit het systeem verdwijnt automatisch wordt bijgevuld vanuit het expansievat. Op de hete kant van de kachel heb ik een 28mm koperen buis aangesloten die iets hoger uitkomt dan de top van het expansievat en daar met een U-bocht bovenin uitkomt. Dat zorgt ervoor dat wanneer de kachel aan de kook raakt heet water en stoom vrijelijk kan uitstromen en bovenin het expansievat kan weglopen. De werking is wat te vergelijken met die van een ouderwets koffieapparaat. De geluiden zijn vergelijkbaar, zij het lager van toon omdat alles natuurlijk veel groter is uitgevoerd. Belangrijk is dat je de 22mm leiding direct bij de kachel aansluit. Doe je dat aan de andere kant van de Laddomat loop je de kans dat de Laddomat de druk zover opvoert dat er zonder dat de kachel aan de kook is toch al water door de buis op de hete kant weer in het expansievat terecht komt en je zo dus water gaat rondpompen. Overbodig energieverbruik en geluidsoverlast en eigenlijk wil je het water in het expansievat ook niet warm hebben want dan 'doet' het minder om de kachel af te koelen wanneer die aan de kook raakt. Het open expansievat mag best iets verder van de kachel af geplaatst worden maar om zeker te zijn van de goede werking moet je wel zeker weten dat de leiding van de hete kant van de kachel naar boven het expansievat niet teveel weerstand biedt waardoor de druk in de kachel toch nog hoger zou kunnen worden dan je zou willen. Zo kort en dik mogelijk dus. De statische druk in de kachel wordt dan uitsluitend bepaald door het niveauverschil met het water in het expansievat: elke meter meer is 0,1 bar hogere druk.

Ik heb overigens afgezien van een vlotter of andere automatische bijvulinrichting. In plaats daarvan had ik een peilglas geïmproviseerd door ik de 22mm leiding een T-stukje te zetten en daar een doorzichtige plastic slang aan te bevestigen. Die liep langs de zijkant van de gasfles omhoog en met een beetje goed kijken kon ik dus precies zien hoe hoog het waterniveau was in de gasfles. Dat vervuilde toch wel waardoor het niet goed meer werkte. Ik heb dus een stukje gewone waterleidingbuis in een U-bocht gebogen en ook over de rand van de gasfles gehangen. Aan de andere kant een stukje tuinslang die ik op een kraantje in de buurt kon aansluiten. Eens in de zoveel tijd even bijvullen en op het gehoor bepalen of het niveau weer hoog genoeg was. Een keer in de paar maanden was zeker voldoende, ook al omdat de inhoud van de gasfles (25L) groot was t.o.v. de systeeminhoud van de kachel en het korte circuitje met Laddomat en PWW (ca. 12L).

Waar je warmtewisselaar komt is niet zo belangrijk, maar langere leidingen verliezen natuurlijk wel meer warmte. Ik heb mijn PWW zo dicht mogelijk tegen het buffervat aan geplaatst en de secundaire kant met 28mm buis op het buffervat aangesloten. Maximale thermosifon werking waardoor er geen aparte pomp nodig was. Wat bedoel je met een warmtewisselaar IN het buffervat? Zo'n spiraal? Dan heb je geen PWW nodig en kan je de secundaire kant van de Laddomat daar mooi op aansluiten.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Sid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2023, 09:12

Re: Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door Sid »

Goedenavond Paul,

Dank voor uw snelle en uitgebreide reactie. Voorheen stond de druk standaard op 1,5 bar. Dit is de maximale druk van de vuleenheid en daarnaast de druk van het Wp systeem. De sticker op de houtkachel vermeld een maximale druk van 1 bar.

Voor het open expansievat zie ik voor mijn situatie wat bezwaren. Omdat de kachel in de woonkamer staat heb ik vanwege esthetisch oogpunt niet de mogelijkheid om het open expansievat rechtstreeks achter de houtkachel te plaatsen. Een andere optie zou zijn om dit ong. twee meter verderop in de ruimte ernaast te doen. Hier komen de leidingen van de houtkachel binnen, zoals te zien op onderstaande foto. Mijn gedachte zou zijn om het open expansievat aan te sluiten net voordat het de Ladomat in zal gaan (pijlen in onderstaande foto) maar ik begrijp dat dit dus niet praktisch is met als mogelijk gevolg het rondpompen van water. Klopt dat? Een ander mogelijk probleem is de maximale hoogte van het open vat, dat is namelijk maar 1,5 meter boven de Ladomat.
Buffervat houtkachel.jpg
Mocht een open expansievat niet werken, wil ik het huidige systeem handhaven maar dan op het korte circuit van de houtkachel tot spiraal in het buffervat. Voordeel is dat de Wp niet wordt beïnvloed bij eventuele mankementen in het houtkachel systeem. Wat ik nog in dit korte circuit zou kunnen toevoegen is een standaard expansievat, dat ik nog heb liggen. Mocht dit nodig zijn. Precies zoals het systeem in onderstaand schema:
Schermafbeelding 2023-02-02 om 21.03.31.png

Ik hoor graag wat u hierover denkt.
Laatst gewijzigd door Sid op 02 feb 2023, 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Sid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2023, 09:12

Re: Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door Sid »

Beste LeaD,

Het gaat om een ATAG CBS 200. Het is een tweedehands, het identificatieplaatje ontbreekt helaas. Ik heb wat gegevens opgezocht, ik denk dat de inhoud van het spiraal (CV) 7 liter is?
Schermafbeelding 2023-02-02 om 21.56.43.png

Verder zit het spiraal vrijwel onderin, zoals te zien op onderstaande foto:
Schermafbeelding 2023-02-02 om 21.59.55.png
Schermafbeelding 2023-02-02 om 21.59.55.png (9.83 KiB) 1153 keer bekeken
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door LeaD »

Zowel druk als drukloos zal het werk vragen om te ontluchten . Bij het ontwerp dien je daar al rekening mee te houden . Bij de uitvoering zoals nu al wordt getoond heb je alvast een paar luchtbellen . Circulatiepompen kunnen daar niet goed mee overweg, zeker voor de bovenste die niet verticaal staat maar horizontaal .

De buffertank is een boiler uit RVS (roestvrij staal) . Let op dat deze vrij is van kalkaanslag, wat meestal bij een tweedehandse niet het geval is .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Sid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2023, 09:12

Re: Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door Sid »

Er zit een automatische ontluchter achter de kachel, dat zou genoeg moeten zijn lijkt mij. Of kan ik het beste na de ladomat en tussen het spiraal ook nog eentje plaatsen?

Ik zal het vat via het inspectieluik bekijken op kalk aanslag en waar nodig verwijderen/reinigen. Bedankt voor de tips!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door LeaD »

Sid schreef: 03 feb 2023, 10:34 Er zit een automatische ontluchter achter de kachel, dat zou genoeg moeten zijn lijkt mij.
Na de kachel, gaan de buizen omhoog of omlaag ?

Op elk hoogste punt waar een luchtbel kan blijven hangen minsten een ontluchtingkraantje, zo iets dat je ook boven op een radiator vindt is al ruim voldoende . Automatische ontluchters zijn dan wel gemakkelijk maar durven wel eens te gaan lekken en kosten ook een stuk meer .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Sid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jan 2023, 09:12

Re: Aansluiten buffervat t.b.v. cv houtkachel icm warmtepomp

Bericht door Sid »

Ze gaan omhoog, dus inderdaad kan ik dan beter een ontluchter plaatsen bij de bocht voor de ladomat of in het rechte stuk na de ladomat.

Goede tip van die radiator ontluchter, dat heb ik nog wel liggen.
Plaats reactie