Zelfbouw hottub met houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jimr92
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2023, 12:14

Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door jimr92 »

Beste,

Ik ben, samen met een groep vrienden, sinds kort bezig met het bouwen van een hottub. Deze hottub zal worden warm gestookt door een houtkachel, in deze houtkachel hebben wij een (Ø 32mm) spiraal/warmtewisselaar gehangen.

Afgelopen weekend heb ik een testje gedraaid, ik ontdekte echter dat de warmtewisselaar veel moeite had met het verplaatsen van het warme water. Volgens mij zat er namelijk ook een hoop lucht in de leiding. De warmtewisselaar maakte constant aanstalte om het water weg te duwen, maar kreeg dit uiteindelijk niet voor elkaar. Dit resulteerde uiteindelijk in een scenario waarin de hottub een aantal keer flink knalde (waarschijnlijk lucht die weg wilde), verder bleef hij erg wild doen (wilde dus het water wegduwen, maar dit ging niet).

1. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, en zo ja, wat was in jouw geval de oplossing?
2. Is dit probleem verholpen wanneer de warmtewisselaar volledig is ontlucht? We merkte zelf wel een veel stabielere waterstroom toen we (gevaarlijk) de warm-water leiding een klein beetje losdraaide zodat de lucht/stoom er uit kon. Of is hier wellicht een overdrukventiel voor nodig?

Gr,
J.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door LeaD »

Fotootjes ? Nu is het nogal koffiedik kijken en de glazen bol, die doet het niet ( heeft het eigenlijk nog nooit gedaan ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Heb je die wisselaar nabij het vuur in de kachel hangen, of in het afgas gedeelte?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door alefarendsen »

Ik heb een DutchTub (google even), misschien eens naar kijken ter inspiratie, qua afmetingen van de wisselaar en afstand tot de tub zelf. Werkt als een malle.

gr.,
a
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door Stapel op Hout »

Mijn inspiratiebron was destijds ook de DutchTub!(2006)
De tub heb ik tweedehands gekocht van een Koivissen kweker en de eveneens tweedehands RVS spiraal ergens op Marktplaats.
De tub pompte ik vol met grondwater, belangrijk is dat de bovenste leiding (uitloop) ongeveer 10 cm onder het waterniveau zit.
Ik heb hem eerst gestookt zoals de DutchTub, met de warmte wisselaar als vuurkorf, zoals op het plaatje afgebeeld, maar dan moet je idioot lang stoken om de tub op temperatuur te krijgen, ik kreeg namelijk geen goede hete omgeving voor de warmte wisselaar.
Daarna heb ik de warmte wisselaar in een zelfgebouwde tuinkachel gehangen waardoor je een veel hetere omgeving kon creëren voor de warmteoverdracht van het houtvuur naar de warmte wisselaar.
Je moet wel gek zijn op houthakken, want de kruiwagens met brandhout vliegen er door voor dat je 750 liter water op minimaal 38 graden hebt gestookt...
Zoals je op de eerste foto (proefopstelling) kunt zien moet het water in de warmtewisselaar mooi geleidelijk omhoog lopen, koud wordt door de natuurlijke circulatie onder aangezogen, door het vuur verwarmd en loopt er vervolgens aan de bovenkant warm tot heet weer de tub in.
Met zo'n opstelling heb je een open systeem zonder expansievat, als ik het vuur flink opstookte dan raakte het water in de warmte wisselaar soms aan de kook en dat veroorzaakte wel wat geroffel in de leiding, maar gaf verder geen problemen.
Alleen uitkijken dat je geen voet voor het uitstroom gat houdt! :wink:
Klaar voor montage.JPG
Hij doet 't! (2).JPG
03-01-2008 (2).JPG
03-01-2008 (3).JPG
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door dormos »

Gelet op de forum naam toch nog even het volgende: het afkoelen van het vuur zorgt voor een slechtere verbranding en een hogere uitstoot van vervuilende stoffen.
Het is beter om een vuur goed heet te laten branden en de warmte aan de rookgassen te onttrekken.
Beter rendement, aardiger voor je buren en beter voor het millieu.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door alefarendsen »

Stapel op Hout schreef: 25 jan 2023, 13:14 Je moet wel gek zijn op houthakken, want de kruiwagens met brandhout vliegen er door voor dat je 750 liter water op minimaal 38 graden hebt gestookt...
Tof!!! Leuk ook om wat foto's te zien. En inderdaad, zuinig is het niet. Met een mooie deuk in het midden en wat minder water zit de DutchTub vlgs op 500 liter ofzo, maar dan nog...
dormos schreef: 25 jan 2023, 14:16 Gelet op de forum naam toch nog even het volgende: het afkoelen van het vuur zorgt voor een slechtere verbranding en een hogere uitstoot van vervuilende stoffen.
Het is beter om een vuur goed heet te laten branden en de warmte aan de rookgassen te onttrekken.
Beter rendement, aardiger voor je buren en beter voor het millieu.
Je hebt helemaal gelijk. Ik stook hem niet veel.

Er wordt veel snoeihout verbrand hier in de (Franse) buurt. Dat geeft een factor 100 keer meer rook en roet dan een DutchTub. Ik heb maar een snipperaar gekocht op de PTO van de tractor en bied nu in de buurt aan het te versnipperen voor mensen. Goede mulch voor in de kas en de moestuin. Ik heb met mezelf een beloning afgesproken. Voor elke 5 kuub snippers krijg ik één credit om de DutchTub een keer op te stoken :mrgreen:.
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door Stapel op Hout »

Dormos, je hebt helemaal gelijk!
Het leukste was om hem te bouwen.
Ik heb hem een paar jaar gehad, reuze leuk om lekker in te badderen.
Maar de grote hoeveelheid hout wat er voor nodig is, de onvolledige verbranding en de plek die hij innam heeft me doen besluiten om hem weer af te tuigen.
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door WilfredT2 »

dormos schreef: 25 jan 2023, 14:16 Gelet op de forum naam toch nog even het volgende: het afkoelen van het vuur zorgt voor een slechtere verbranding en een hogere uitstoot van vervuilende stoffen.
Het is beter om een vuur goed heet te laten branden en de warmte aan de rookgassen te onttrekken.
Beter rendement, aardiger voor je buren en beter voor het millieu.
En gelet op de forum naam: kan iemand me uitleggen wat er uberhaupt ecologisch is aan een hottub?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door alefarendsen »

WilfredT2 schreef: 26 jan 2023, 12:34
dormos schreef: 25 jan 2023, 14:16 Gelet op de forum naam toch nog even het volgende: het afkoelen van het vuur zorgt voor een slechtere verbranding en een hogere uitstoot van vervuilende stoffen.
Het is beter om een vuur goed heet te laten branden en de warmte aan de rookgassen te onttrekken.
Beter rendement, aardiger voor je buren en beter voor het millieu.
En gelet op de forum naam: kan iemand me uitleggen wat er uberhaupt ecologisch is aan een hottub?
Ik weet niet of dit de juiste vraag is. Misschien wat specifieker:

Wat is ecologisch gezien beter, met de trein van Normandië naar Amsterdam of één keer de hottub stoken? - qua CO2 uitstoot is dat makkelijk te beredeneren. Ik kijk net in de SCNF app en zie dat mijn treinreis van West Normandië naar Amsterdam 6,1kg CO2-uitstoot oplevert. 15kg hout stoot 24kg CO2 uit. Dus qua CO2 kan ik 2 keer heen en weer van huis naar Amsterdam met de trein om net zoveel uit te storen als één keer de hottub opstoken.

Wat is ecologisch gezien beter, een houtgestookte hottub minder gebruiken, of meer? - minder uiteraard, minder is altijd beter. Geldt ook voor douchen, autorijden, vliegen, melk drinken, vlees eten en trouwens ook voor :fff.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door dormos »

Ik kijk net in de SCNF app en zie dat mijn treinreis van West Normandië naar Amsterdam 6,1kg CO2-uitstoot oplevert.
Is dat wellicht zo laag omdat men in Frankrijk vooral met kernenergie werkt? De trein in Nederland is zelfs CO2 neutraal vanwege 100% gebruik van groene energie door de NS. Wellicht is CO2 dan niet de beste parameter maar zou je ook het kernafval mee moeten nemen in je vergelijking?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door alefarendsen »

dormos schreef: 30 jan 2023, 09:48
Ik kijk net in de SCNF app en zie dat mijn treinreis van West Normandië naar Amsterdam 6,1kg CO2-uitstoot oplevert.
Is dat wellicht zo laag omdat men in Frankrijk vooral met kernenergie werkt? De trein in Nederland is zelfs CO2 neutraal vanwege 100% gebruik van groene energie door de NS. Wellicht is CO2 dan niet de beste parameter maar zou je ook het kernafval mee moeten nemen in je vergelijking?
Haha, ja voor je het weet ben ik aan het uitrekenen hoe vaak ik de hottub moet opstoken om een kerncentrale te kunnen bouwen :roll: :wink:.

De TER van West-Normandië naar Parijs rijdt op koolzaadolie, de Thalys weet ik niet.

Goed, we wijken nu wel een beetje af van de oorspronkelijke vraag of het ecologisch verantwoord is. Ik denk het niet, maar zo veel dingen zijn dat niet. Ik vind de discussie daarom niet minder relevant. Het raakt aan energieverbruik, aan verwarming van water, aan houtstook. Voldoende reden om het hier op dit forum te bespreken denk ik.

gr.,
Alef
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door WilfredT2 »

alefarendsen schreef: 30 jan 2023, 11:30

Goed, we wijken nu wel een beetje af van de oorspronkelijke vraag of het ecologisch verantwoord is. Ik denk het niet, maar zo veel dingen zijn dat niet. Ik vind de discussie daarom niet minder relevant. Het raakt aan energieverbruik, aan verwarming van water, aan houtstook. Voldoende reden om het hier op dit forum te bespreken denk ik.

gr.,
Alef
op zich met je eens, en er kwamen ook een paar prima antwoorden op de oorspronkelijke vraag.

Maar toch, een ieder hier weet dat het veel ecologischer is om gewoon geen hottub te gebruiken.

Is de tijd niet inmiddels rijp om dat wel gewoon hardop uit te spreken, juist op een ecologieforum?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zelfbouw hottub met houtkachel

Bericht door alefarendsen »

WilfredT2 schreef: 30 jan 2023, 15:09 Maar toch, een ieder hier weet dat het veel ecologischer is om gewoon geen hottub te gebruiken.

Is de tijd niet inmiddels rijp om dat wel gewoon hardop uit te spreken, juist op een ecologieforum?
We zijn het eens, dat zei ik vlgs mij ook eerder al.
Wat is ecologisch gezien beter, een houtgestookte hottub minder gebruiken, of meer? - minder uiteraard, minder is altijd beter. Geldt ook voor douchen, autorijden, vliegen, melk drinken, vlees eten en trouwens ook voor :fff.
Plaats reactie