Smeervet machines

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Smeervet machines

Bericht door 1980 »

Hallo allemaal,

Zit al een poosje te overdenken wat voor smeervet nu echt niet schadelijk is voor de natuur

Je kunt wel bio vet kopen, maar ook die zijn niet echt milieu/mens vriendelijk.

Voor de kettingzaag gebruik ik al jaren koolzaadolie.

Maar wat te gebruiken voor lagers van "landbouwmachines"
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Smeervet machines

Bericht door Ernest Dubois »

Ik heb ingekookt restvet van de varken slacht gepropeerde, niet echt bevredigende ter vergelijking tot aardolie spull wat verhoogt de levensduur van de machines. Ook mileu vriendelijke.
Werken, das leuk.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Smeervet machines

Bericht door 1980 »

Ernest,

Maak je dat zelf?
En begrijp ik goed dat het niet zo goed werkt?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Smeervet machines

Bericht door Ernest Dubois »

Ik maak het zelf van vet die niet geschikt is voor reuzel. Ook Heb ik dikke plakken hangen die gebruikt worden om mee te smeren, deur hengsels en ga zo maar door. Het smeerde wel maar het moet vaak zijn omdat het erg snel uithardt.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Smeervet machines

Bericht door Ernest Dubois »

Een idea, nu ik zit een beetje over na te denken, is als je zou een stuk van een plaak vet afsnijdt, een kubus of zo, en in een vlaas doek verwikkelen om mee te vetten. Maar dat ingekookt spul kan je zo maar in en op smeren natuurlijk.
Werken, das leuk.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Smeervet machines

Bericht door 1980 »

Zal alleen niet zo makkelijk met de vetspuit gaan
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Smeervet machines

Bericht door JantjeV8 »

Ben er ook wel eens naar aan het zoeken geweest.
Ketting olie van Dolmar, Bio-chain of zoiets. Geen idee, maar geeft in elk geval het gevoel dat je het goed doet. Het bos groeit er niet minder door in elk geval.
Hydrauliekolie ook: afgelopen weekend moest een boom de goeie kant op gestuurd worden, dik touw er aan, boom toch te zwaar, touw klap een koppeling van een slang aan de kraan kapot. Toch een scheutje olie wat er uit komt. Dat zou ook biologisch afbreekbaar moeten zijn.
Voor smeervet weet ik het niet. Nog nooit iets op gevonden.
Op vrachtauto's had je vroeger zo'n doorsmeerapparaat die dat zelf regelde. Dat is verboden geworden omdat de klodders op straat terecht kwamen. In die wereld is zodoende heel veel in teflon en dat soort kunststoffen uitgevoerd, dat hoeft niet meer gesmeerd te worden. Dat heeft wel een wegwerp/vervangingseconomie opgeleverd. Een bronzen lagerbus behoeft smering voor onderhoud, een teflon bus moet na verloop van tijd vervangen worden. Zeg het maar, wat is dan beter.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Smeervet machines

Bericht door Erikvr »

Waarom is bio-vet wel schadelijk voor de natuur?
groet,
Erik
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: Smeervet machines

Bericht door Roelie »

Ik zou een beetje oppassen met dingen smeren met vet/olie dat daar niet voor ontworpen is.
De meeste smeermiddelen zijn speciaal ontworpen om een bepaald onderdeel te beschermen en dat lukt dan veelal minder met andere middelen.
En zeker geen dierlijk of plantaardig vet gebruiken dat op den duur ongedierte zal aan trekken.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Smeervet machines

Bericht door 1980 »

Erikvr schreef: 24 jan 2023, 10:36 Waarom is bio-vet wel schadelijk voor de natuur?
De meeste "bio" schoonmaak en of smeer middelen
Zijn maar een bepaald percentage afbreekbaar
Of zelfs afbreekbaar in ongunstige stoffen voor de natuur

Kwam hier eens achter toen er op mijn werk een "biologische" reiniger kwam
En ik het informatieblad eens doorgelezen had.

Zat nog steeds troep in, maar een deel was wel "afbreekbaar"
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Smeervet machines

Bericht door 1980 »

JantjeV8 schreef: 24 jan 2023, 10:18 Ben er ook wel eens naar aan het zoeken geweest.
Ketting olie van Dolmar, Bio-chain of zoiets. Geen idee, maar geeft in elk geval het gevoel dat je het goed doet. Het bos groeit er niet minder door in elk geval.
Hydrauliekolie ook: afgelopen weekend moest een boom de goeie kant op gestuurd worden, dik touw er aan, boom toch te zwaar, touw klap een koppeling van een slang aan de kraan kapot. Toch een scheutje olie wat er uit komt. Dat zou ook biologisch afbreekbaar moeten zijn.
Voor smeervet weet ik het niet. Nog nooit iets op gevonden.
Op vrachtauto's had je vroeger zo'n doorsmeerapparaat die dat zelf regelde. Dat is verboden geworden omdat de klodders op straat terecht kwamen. In die wereld is zodoende heel veel in teflon en dat soort kunststoffen uitgevoerd, dat hoeft niet meer gesmeerd te worden. Dat heeft wel een wegwerp/vervangingseconomie opgeleverd. Een bronzen lagerbus behoeft smering voor onderhoud, een teflon bus moet na verloop van tijd vervangen worden. Zeg het maar, wat is dan beter.
Voor de bio kettingzaag olie geld het zelfde als ik hierboven schreef

Daarom ben ik jaren terug overgestapt naar gewoon koolzaadolie

Ontsteken de wondjes ook niet van wanneer je met slijpen de ketting een keer verkeerd raakt.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Smeervet machines

Bericht door 1980 »

Roelie schreef: 24 jan 2023, 11:20 Ik zou een beetje oppassen met dingen smeren met vet/olie dat daar niet voor ontworpen is.
De meeste smeermiddelen zijn speciaal ontworpen om een bepaald onderdeel te beschermen en dat lukt dan veelal minder met andere middelen.
En zeker geen dierlijk of plantaardig vet gebruiken dat op den duur ongedierte zal aan trekken.
Hier heb je zeker een punt
Daarom heb ik het waarschijnlijk ook nog niet gevonden in een vetpatroon
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Smeervet machines

Bericht door Ernest Dubois »

Het verschill met de (aardolie) vetten zit (hoofdzakelijk) in de hitteverstandighied . Lijkt mij ook toepasselijk als je koolzaadolie in de kettingzag stopt want de olie inhoud is gekalibreerd met de brandstof inhoud dus opletten. Waarschijnlijk moet je meerderer keer de olie bijvullen per tank brandstof?
De hitteverstandighied is ook de berperking van de varkensvet want die smelt weg als het een warm dag buiten is. Ik gebruik het Alleen op de as van mijn water slijpsteen die draaid op laag toerntall. Dus ja het gebruik hangt af aan de toepassing.
Werken, das leuk.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Smeervet machines

Bericht door 1980 »

Koolzaadolie is hetzelfde te gebruiken als de "normale" zaagolie
Alleen bij langere stilstand moet die er uit en even doorgespoeld worden ivm cristaliseren
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Smeervet machines

Bericht door JantjeV8 »

1980 schreef: 24 jan 2023, 12:12 Voor de bio kettingzaag olie geld het zelfde als ik hierboven schreef
Daar was ik al bang voor, lezende jouw post... :x

Hoe/Waar koop je die raapzaadolie?
Hoe/waarmee spoel je hem door?
Plaats reactie