Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door doddel »

Heeft iemand hier concrete praktijkervaring met het gebruik van een finoven in een nieuwbouw HSB passiefwoning?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door peterberg »

Als je bedoelt: het gebruik van een massakachel in een HSB passiefwoning dat heb ik dat. We wonen in een passiefhuis uit 2014, sinds oktober 2015 staat er een massakachel van 2 ton. Het is geen finoven, als je aan zelfbouw denkt dan is een batchrocket core in een bell veel eenvoudiger en goedkoper om te bouwen. Er zit minder vuurvast materiaal in, er zijn er inmiddels wereldwijd ettelijke van gebouwd en er is een hoop ervaring opgedaan in heel verschillende klimaten.

Onze kachel staat voor een HSB binnenwand, als ik het nog eens zou doen (niet waarschijnlijk) dan zou die wand van beton moeten worden. Veel massa, die mee helpt om de temperatuur in huis stabiel te houden. Het is een huis van 180 m², met grote ramen op het zuiden en kleinere op het noorden en oosten. De huiskamer/keuken is per definitie de enige ruimte die actief warm gehouden wordt, alle andere ruimtes ijlen zo'n beetje mee via de balansventilatie met wtw. We hebben ook wel geprobeerd om met de huiskamerdeur open te wonen en het lukt wel, maar er is veel meer brandstof voor nodig. Zie ook viewtopic.php?t=2778

Met dit weer, lichte vorst in de nacht en wat zon overdag, stoken we alleen in de avond. Eén stook van 5 á 6 kg zacht hout dat er in een uur doorgejaagd wordt en dat is het dan. De vuurkamer is dermate klein dat er trouwens niet meer hout in één keer in past. Het hele systeem is traploos schaalbaar, die van ons is een 150 mm systeem, refererend aan de diameter van de schoorsteen. De grootste die er tot nog toe is gebouwd is een 300 mm systeem, die is echt heel groot, dit ontwerp schaalt verrassend snel op. Voor het batchrocket systeem: zie https://batchrocket.eu/
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door doddel »

peterberg schreef: 18 jan 2023, 11:27 Als je bedoelt: het gebruik van een massakachel in een HSB passiefwoning dat heb ik dat. We wonen in een passiefhuis uit 2014, sinds oktober 2015 staat er een massakachel van 2 ton. Het is geen finoven, als je aan zelfbouw denkt dan is een batchrocket core in een bell veel eenvoudiger en goedkoper om te bouwen. Er zit minder vuurvast materiaal in, er zijn er inmiddels wereldwijd ettelijke van gebouwd en er is een hoop ervaring opgedaan in heel verschillende klimaten.

Onze kachel staat voor een HSB binnenwand, als ik het nog eens zou doen (niet waarschijnlijk) dan zou die wand van beton moeten worden. Veel massa, die mee helpt om de temperatuur in huis stabiel te houden. Het is een huis van 180 m², met grote ramen op het zuiden en kleinere op het noorden en oosten. De huiskamer/keuken is per definitie de enige ruimte die actief warm gehouden wordt, alle andere ruimtes ijlen zo'n beetje mee via de balansventilatie met wtw. We hebben ook wel geprobeerd om met de huiskamerdeur open te wonen en het lukt wel, maar er is veel meer brandstof voor nodig. Zie ook viewtopic.php?t=2778

Met dit weer, lichte vorst in de nacht en wat zon overdag, stoken we alleen in de avond. Eén stook van 5 á 6 kg zacht hout dat er in een uur doorgejaagd wordt en dat is het dan. De vuurkamer is dermate klein dat er trouwens niet meer hout in één keer in past. Het hele systeem is traploos schaalbaar, die van ons is een 150 mm systeem, refererend aan de diameter van de schoorsteen. De grootste die er tot nog toe is gebouwd is een 300 mm systeem, die is echt heel groot, dit ontwerp schaalt verrassend snel op. Voor het batchrocket systeem: zie https://batchrocket.eu/
dank voor het delen van je ervaring! Heel nuttig. Ik had nog nooit van een batchrocket massakachel gehoord, ga even op onderzoek.

Zou ik je eventueel eens mogen opbellen om nog wat extra vragen te stellen? Tel mag via DM. Geen probleem als je dit liever niet hebt
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door peterberg »

Vragen stellen mag altijd, je kunt het hier op het forum doen of per mail, telefoon deel ik zo min mogelijk uit. Ik stuur een PB met het mail adres.
Antwoord geven doe ik trouwens altijd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door kockie »

Hier op het forum heeft iedereen er wat aan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door doddel »

kockie schreef: 18 jan 2023, 16:42 Hier op het forum heeft iedereen er wat aan!
helemaal gelijk!

na een eerste lezing van de info, kom ik alvast bij volgende vragen:

- voor iemand zonder ervaring: hoeveel tijd en geld kost het om zo'n kachel te bouwen voor een PH (dus beperkte kW maar veel massa)?
- zou je dit als enige bron van verwarming durven toepassen in een PH
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door peterberg »

De tweede vraag is makkelijk te beantwoorden: wij hebben dat nu 8 jaar geleden gedaan. Er ligt geen vloerverwarming in het huis dus een warmtepomp is ook niet mogelijk, er is zelfs geen gasaansluiting. In feite hebben we alles weggelaten wat we niet echt nodig hadden. Wat we wel hebben is een paar simpele elektrische infrarood panelen die met een draadloze thermostaat aangestuurd worden, dat is onze backup mochten we allebei ziek worden. En je moet natuurlijk wel zeker weten dat je aan voldoende brandstof kunt komen. Wij stoken alles wat onbewerkt hout is, meestal pallets en ook wel glaskisten, dit ontwerp is ontwikkeld met gebruik van dat hout.

Hoeveel het gaat kosten voor iemand zonder ervaring? Geen exact idee, denk maar aan een duizend of twee, drie, misschien vier. Afhankelijk van je mogelijkheden om aan goedkope stenen te komen, de vuurvaste exemplaren zijn het duurst. En of je een lasser kunt vinden die de deur voor je kan maken.
De niet-vuurvaste stenen kunnen van alles zijn, ongebakken leemstenen, betonklinkers, betonnen opsluitbanden, tweede keus of tweedehands bakstenen en ga zo maar door. Mortel kan leem/zand zijn of een van zand/kalk/cement. Voor de vuurvaste delen zou ik Moviset gebruiken, daar heb ik de beste ervaringen mee.
Met een goed ontwerp en veel geduld kan ook een amateur een heel eind komen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door doddel »

dank! hout zat waar ik woon!

is er iemand die de vuurkamer (eventueel met deur) als kant en klaar levert? Dat lijkt me het moeilijkste deel als amateur, en ik betaal graag wat extra om zeker te zijn dat dit goed loopt

bakstenen heb ik alvast meer dan voldoende liggen

zou je dit op een weekje opgebouwd krijgen met 1-2man?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door peterberg »

Op dit moment zijn er geen leveranciers die de moeilijke dingen te koop aanbieden en voor een redelijke prijs. Je zou voorzichtig kunnen polsen of De Vrijlemerij in Ten Boer er wat voor voelt.

De hele kachel opbouwen met 1-2 man in een week lijkt me voor amateurs niet realistisch. Hangt ook af van wat voor formaat het ding moet worden en de hoeveelheid massa, elke steen is er een. De Vrijlemerij kan een kachel bouwen in 3 dagen met drie man, alle staalwerk voorbereid en de hele kern gezaagd en al. Dan komen ze nog na een week terug om af te stucen en de deur te monteren, dat is de vierde dag. Dat betekent 12 mandagen keihard aanpoten. Een handige amateur haalt hooguit de helft van de snelheid van een professional dus reken maar uit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door pelletpower »

Tim zijn kern is hier aangekomen. Die mag je voor hetzelfde bedrag overnemen. Ondanks mijn wens minder projecten onderhanden te hebben, is deze er toch tussendoorgeglipt. Prijs was ok en je komt ze niet alle dagen tegen. Deurtje kan ik ook wel voor je maken, anders is daar wel een stagaire voor.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door pelletpower »

Hierbij foto. Riser 150 mm. Ik denk heel mooi voor je, maar de deskundigen weten dat beter.
Bijlagen
56EA9A10-73E9-4F8C-B511-32C0293CE2AE.jpeg
doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door doddel »

pelletpower schreef: 21 jan 2023, 10:53 Hierbij foto. Riser 150 mm. Ik denk heel mooi voor je, maar de deskundigen weten dat beter.
ziet er prima uit. Verder afspreken via DM?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door pelletpower »

Misschien dat er iemand een idee heeft hoe het deurtje er uit moet zien?
Slingeren er ontwerpen op het forum?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door kockie »

In deze tekening staat er eentje (sketchup): https://batchrocket.eu/images/rockets/files/bell7a.skp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
doddel
Berichten: 34
Lid geworden op: 22 feb 2011, 08:23

Re: Finoven in nieuwbouw passiefwoning?

Bericht door doddel »

kockie schreef: 23 jan 2023, 09:48 In deze tekening staat er eentje (sketchup): https://batchrocket.eu/images/rockets/files/bell7a.skp
mooi!

@pelletpower: heb je daar voldoende mee? Of moet dit nog in een CAD tekening gegoten worden?
Plaats reactie