Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jaap123
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2023, 16:32

Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door jaap123 »

Dag allemaal,

Ik heb ontzettend veel informatie al van het forum gehaald. Alvast mijn dank daarvoor. Op basis van de ervaringen van anderen en onze eigen wensen nu een plan gemaakt voor de CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel.

Beknopt de situatie:
We hebben een oude schuur in Friesland bemachtigd en daar een woonbestemming op gekregen. Alleen de enkelsteens buitenmuren blijven staan en binnen zal ik zelf alles opnieuw opbouwen vanaf nieuwe plaatfundering met daarop HSB. De wens is een houtkachel en voor de duurzaamheid willen we elk beetje energie uit de verbranding gebruiken. Dus....... een CV-houtkachel.

De vraag:
Ik heb op verschillende fora informatie verzameld en dat samengevoegd met onze wensen om tot een plan te komen. Ik hoor heel graag als ik iets over het hoofd gezien heb, of wanneer er goede tips zijn. Alles moet vanaf scratch gebouwd worden, dus het plan is (letterlijk) nog niet in beton gegoten.

Feiten:
* vloerverwarming ligt onderin de fundering (15cm dik beton), dus we maken gebruik van een constante verwarming die altijd (zomer uitgezonderd) aan zal staan. Soort van betonkernactivering.
* Onder het beton ligt 20cm drukvast EPS
* Ondanks dat het aangemerkt is als 'verbouw' zal het huis voldoen aan de isolatiewaarden van nieuwbouw (goed dus).
* Oppervlakte woning is ongeveer 120m2, maar hoogte in de nok is 7 meter en we houden de ruimte voor het grootste deel helemaal open. Luchtcirculatiesysteem zal met de warme lucht van de nok nieuwe lucht voor in het huis voorverwarmen (WTW).
* vloerverwarming is al aangeschaft en zal liggen op 110m2 van de woning in 10 groepen
* vloerverwarming zal voor een constante vloertemperatuur zorgen op basis van vaste aanvoertemperatuur in het gesloten vloerverwarming circuit
* Radiatoren zorgen voor de laatste (1 a 2) graden detailverwarming dmv digitale thermostatische radiatorknoppen
* Op basis van een berekening is gekozen voor een 1500L buffervat (obv 12kW CV-water verwarming door kachel).
* Voor de veiligheid zit naast automatische koeling op thermostaat basis (waar een pomp voor nodig is) ook handmatig een kogelkraan voor het geval de stroom uitvalt (tenzij de kachel die we uiteindelijk kiezen een koelspiraal heeft)
* CV buis van buffer naar kachel is 22mm (uit een stuk met flauwe bochten) over een lengte van 6 meter en ligt al geisoleerd klaar in het zand onder de fundering
* CV combiketel zal voorverwarmd sanitair water verder verwarmen en optreden als backup voor de CV als de bovenkant van de buffer kouder wordt dan 40 graden.


Nog een twijfel:
Ik zit te kijken naar een Schmitzker kachel (Duitsland) met 12kW CV verwarming, maar er is eenzelfde type met 18kW CV verwarming. De prijs is gelijk, maar ik verwacht dat 18kW misschien teveel vermogen is. Wat is jullie idee hierover?


Hieronder een schema met legenda.
Screenshot from 2023-01-17 16-45-03.png
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door Paul Joosten »

Kijk mijn draadje over een soortgelijke installatie maar even door. Mocht je nog specifieke vragen hebben hoor ik het wel.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door kockie »

Misschien niet wat je wilt horen, zie het ook als voortschrijdend inzicht aan mijn kant, maar isoleer extra, dan is die hele kraam aan apparatuur niet nodig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jaap123
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2023, 16:32

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door jaap123 »

Paul Joosten schreef: 17 jan 2023, 17:42 Kijk mijn draadje over een soortgelijke installatie maar even door. Mocht je nog specifieke vragen hebben hoor ik het wel.
Dag Paul, dank voor je reactie. Ik heb het een en ander bekeken en zie dat er inderdaad veel overeenkomsten zijn. Jij gebruikt(e) een vermogen van 10kW richting 1000L buffer en daarmee verwarmde je ook direct je woning. Hoe lang moest je (ongeveer) stoken om die 1000L van 30 naar 80 te stoken? Ik twijfel namelijk of ik een kachel van 12kW of 18kW (richting buffer) moet kopen.

Er is rond de 4kW nodig om de temperatuur constant op 18 te houden in ons nieuwe huis.
jaap123
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2023, 16:32

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door jaap123 »

kockie schreef: 17 jan 2023, 20:16 Misschien niet wat je wilt horen, zie het ook als voortschrijdend inzicht aan mijn kant, maar isoleer extra, dan is die hele kraam aan apparatuur niet nodig.
Dank voor je reactie en de overweging die ik daarmee opnieuw kan maken. Uiteindelijk is het meest belangrijke voor ons dat we een houtkachel hebben en dat deze houtkachel bijna elke dag een paar uur aan staat (voor de gezelligheid). Ongeacht de manier van verwarmen staat dat vuur waarschijnlijk elke dag even aan. Dat was de basis van het plan om die energie te gaan opslaan. Zonder die warmteafgifte aan de buffer, zou een houtkachel sowieso niet handig zijn omdat het huis supergoed geïsoleerd is (dus te warm zou worden). Met de cv-houtkachel geef je maar 2,5kW af aan de omgeving en dat is prima. Mooi meegenomen dat we dan minimaal gas gaan gebruiken (hopelijk). Mooi zelfvoorzienend wat dat betreft.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door benthuis »

Nog eentje die door voortschrijdend inzicht tot stand gekomen is en best oncomfortabel om te ervaren/horen: hoeveel hout consumeert deze 18kw kachel? De mijne (10kw) z'n 10 kuub per jaar voor mijn tussenwoning (naast 120kuub gas en een zonneboiler)

Zelfs als je makkelijk toegang hebt is het veeeeeel!
Voor mij was het vaak hobby, maar als het moet en er zit wat tegen....

Persoonlijk geen reguliere CV kachel meervoor mij. (Geen efficiënte verbranding, geen massa). Wetende wat ik nu weet zou ik gaan voor een massakachel met bell op de verdieping en de deuren open zetten naar boven. Batchrocket met wisselaar zou ook een optie kunnen zijn.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door JantjeV8 »

jaap123 schreef: 17 jan 2023, 22:25 Uiteindelijk is het meest belangrijke voor ons dat we een houtkachel hebben en dat deze houtkachel bijna elke dag een paar uur aan staat (voor de gezelligheid). Ongeacht de manier van verwarmen staat dat vuur waarschijnlijk elke dag even aan. Dat was de basis van het plan om die energie te gaan opslaan. Zonder die warmteafgifte aan de buffer, zou een houtkachel sowieso niet handig zijn omdat het huis supergoed geïsoleerd is (dus te warm zou worden). Met de cv-houtkachel geef je maar 2,5kW af aan de omgeving en dat is prima.
Omgevingswarmte door 2,5kW en dat is prima. Dat is niet veel, dus als dat voldoende is om uw woning te verwarmen is dat echt niet slecht. Maar nu vraagt u om de waterzijdige kant aan opbrengst u het beste past.
Stel dat uw ruimte met de 2,5kW al prima op temperatuur is, hoe gaat dat oncomfortabel worden als u het vermogen waterzijdig moet benutten en daardoor te lang de ruimte gaat verwarmen?

Volgens mij moet je je op 1 doel stellen, en het andere is bijvangst. Dus OF de ruimte verwarmen comfortabel en waterzijdig is mooi meegenomen in de warmteopslag. OF de warmteopslag berekenen, daar de kachel op kiezen en de ruimteverwarming is bijvangst, maar altijd te weinig.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door WilfredT2 »

nog 1 hier. Je begint van de grond af aan. Dat is perfect, want je kunt optimaal isoleren. Doe dat goed.

plaats vervolgens een massakachel centraal in de woning, (naar het voorbeeld van benthuis hieronder). Verder niets.

geen pompen, buffers of wat dan ook.

Ik heb zelf ook een hout cv. Nog een redelijk simpele installatie. Maar als ik het opnieuw moest doen, zou ik het niet opnieuw doen.

De kosten, materialen, tijd en energie die je in een hout-cv systeem steekt zijn eigenlijk niet te rechtvaardigen. En helemaal het houtgebruik erna is niet volhoudbaar.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door Paul Joosten »

Voor de energiecrisis was het in de woonkern vaak 22° of warmer. Het fornuis was volgens typeplaatje goed voor 19 kW waarvan ruwweg 1/3 direct naar de omgeving ging en 2/3 via het water naar het buffer. Ik stookte altijd heel rustig door nadat ik de kachel via de Zwitserse methode snel op bedrijfstemperatuur had gebracht. Of dan die verhouding werkelijk 1:2 bleef waag ik te betwijfelen. Wanneer in de loop van de dag/avond het buffer begon te sputteren (vol was) stopte ik met stoken en hielden de vloerverwarming en waar nodig de radiatoren de betreffende ruimtes verder op temperatuur. Ik heb nooit zo op tijden gelet....

Mijn huis vergt uiteraard wel meer warmte om op temperatuur te blijven omdat het weliswaar voor een huis uit 1905 heel behoorlijk geïsoleerd is maar toch niet te vergelijken met de huidige nieuwbouwnormen. Ik verstookte de laatste jaren ca. 5 ton hout (zaagrestjes azobé) per jaar. Ik heb nog ongeveer een jaarvoorraad liggen waar ik niets meer mee doe. Liefhebbers die zelf het transport regelen kunnen zich per PB melden.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door Paul Joosten »

Er hebben zich reeds enkele liefhebbers gemeld, op verzoek een foto:
2023-01-18 15.27.40.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jaap123
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2023, 16:32

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door jaap123 »

JantjeV8 schreef: 18 jan 2023, 07:33
Omgevingswarmte door 2,5kW en dat is prima. Dat is niet veel, dus als dat voldoende is om uw woning te verwarmen is dat echt niet slecht. Maar nu vraagt u om de waterzijdige kant aan opbrengst u het beste past.
Stel dat uw ruimte met de 2,5kW al prima op temperatuur is, hoe gaat dat oncomfortabel worden als u het vermogen waterzijdig moet benutten en daardoor te lang de ruimte gaat verwarmen?

Volgens mij moet je je op 1 doel stellen, en het andere is bijvangst. Dus OF de ruimte verwarmen comfortabel en waterzijdig is mooi meegenomen in de warmteopslag. OF de warmteopslag berekenen, daar de kachel op kiezen en de ruimteverwarming is bijvangst, maar altijd te weinig.
Dag Jantje,

Ik verwacht 3kW voor het constant houden van de binnentemperatuur nodig te hebben. Om die reden inderdaad een 2,5kW kachel voor omgeving, en zoveel mogelijk kW richting CV. Doel is dus buffer volkrijgen en de vlammetjes met 2,5kW aan de ruimte is mooi meegenomen.

Met 6 uur lang de kachel aan wil ik proberen de rest van de dag/nacht de vloerverwarming de temperatuur constant te laten houden.
jaap123
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2023, 16:32

Re: Plan voor CV-houtkachel icm buffer en CV-ketel

Bericht door jaap123 »

WilfredT2 schreef: 18 jan 2023, 08:32 nog 1 hier. Je begint van de grond af aan. Dat is perfect, want je kunt optimaal isoleren. Doe dat goed.

plaats vervolgens een massakachel centraal in de woning, (naar het voorbeeld van benthuis hieronder). Verder niets.

geen pompen, buffers of wat dan ook.

Ik heb zelf ook een hout cv. Nog een redelijk simpele installatie. Maar als ik het opnieuw moest doen, zou ik het niet opnieuw doen.

De kosten, materialen, tijd en energie die je in een hout-cv systeem steekt zijn eigenlijk niet te rechtvaardigen. En helemaal het houtgebruik erna is niet volhoudbaar.
Dag Wilfred (en anderen die een houtgestookt-CV op dit moment afraden),

Dank voor jullie mening. Ik hoef gelukkig nog niet te kiezen, want ik schaf het materiaal pas aan als de bouwvergunning definitief is. De nadelen zijn me nu duidelijk en de alternatieven ga ik bekijken.

Mocht ik toch kiezen voor het houtgestookt plan, hebben jullie nog tips n.a.v. het schema dat bovenin deze thread staat? Ik zie dat ik vergeten ben expansievaten te tekenen, maar die zou ik dan natuurlijk ook plaatsen.
Plaats reactie