Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Brutus Groenus »

Woz schreef: 02 feb 2023, 21:15 En als er op een dag enkele vaten drugsafval gedumpt worden op jouw grond dan los jij dat zelf op? Want jouw grond is jouw grond en alles wat op jouw grond ligt is ook van jouw. Bewijs maar eens dat je dat drugsafval niet zelf geproduceerd hebt.
Dat wordt nu beter vergoed heb ik begrepen :

https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-ve ... ogle.nl%2F
- Word geen slaaf van je bezit -
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Woz »

Lijkt mij een goede maatregel.

Maar dan moeten grondbezitters ook begrijpen dat er niet enkel rechten verbonden zijn aan bezit. Maar ook plichten zoals bijvoorbeeld belastingen betalen. Met dat geld kan bovenstaande maatregel dan bekostigd worden.

Lijkt mij redelijk logisch, of niet?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Tim »

Woz schreef: 02 feb 2023, 21:15 En als er op een dag enkele vaten drugsafval gedumpt worden op jouw grond dan los jij dat zelf op? Want jouw grond is jouw grond en alles wat op jouw grond ligt is ook van jouw. Bewijs maar eens dat je dat drugsafval niet zelf geproduceerd hebt.
Behalve als het geld is, of iets anders van waarde. Dan moet je het wel aangeven of een deel afstaan als belasting.

Zou je bij drugsafval dan een deel van je aangifte kunnen betalen met jou half gevulde vaten troep? Schijn duur te zijn :mrgreen: :mrgreen:

Tim
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door remco d »

Woz schreef: 15 feb 2023, 12:15 Lijkt mij een goede maatregel.

Maar dan moeten grondbezitters ook begrijpen dat er niet enkel rechten verbonden zijn aan bezit. Maar ook plichten zoals bijvoorbeeld belastingen betalen. Met dat geld kan bovenstaande maatregel dan bekostigd worden.

Lijkt mij redelijk logisch, of niet?
Over een grote tuin betaal je toch al belasting? Op basis van een hogere woz waarde.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door JantjeV8 »

Woz schreef: 15 feb 2023, 12:15 Lijkt mij een goede maatregel.

Maar dan moeten grondbezitters ook begrijpen dat er niet enkel rechten verbonden zijn aan bezit. Maar ook plichten zoals bijvoorbeeld belastingen betalen. Met dat geld kan bovenstaande maatregel dan bekostigd worden.

Lijkt mij redelijk logisch, of niet?
Mij niet. Dat is symptoom-oplossing. We betalen belasting om dat soort kl*terij juist bij de bron aan te pakken, maar dat gebeurt niet. Als je het bij de bron aanpakt, dan komt dat afval niet op je terrein terecht. Die drugsboeren lachen zich ziek. Pleuren ergens een vrachtauto leeg en de ruzie gaat tussen de eigenaar en overheid, niet richting die drugsboeren.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door pelletpower »

Zucht.

Jammer dit weer. Tijd om vóór de meter te gaan investeren.

Kennen jullie Tibber? Wellicht ook iets om een thuis accu op te laden wanneer het tarief laag is.

Tim
Wel paar keer tegen gekomen op www. Het lijkt me een goed initiatief, maar voorlopig zijn dyn tarieven niet aan de orde als je een beetje PV hebt. Sterker nog, dat werkt tegen je. Salderingsregeling gaat afgebouwd worden, dwz we kunnen er in afnemende mate nog tien jaar gebruik van maken. Voor mij klinkt dat als een administratief oerwoud, net als dat energieplafond...

Op termijn gaan de initiatieven als Tibber zeker een rol spelen. Nu is het nog erg houtje touwtje. Zelf heb ik Domoticz draaien. Met blockly is dan hetzelfde te bereiken. Geen abonnement en minimale investering. Wel moet je zon beetje een halve programmeur zijn. Voor HomeAssistent geldt hetzelfde als je er wat intelligentie in wilt stoppen. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar HA vind ik toch veel lastiger. Verder draait hier naast die systemen ook Iungo, maar gaat wordt de laatste jaren niet veel meer ontwikkeld.
En eigenlijk wil ik overstappen op Homey. Dat ben ik nu een beetje aan het proberen. Homewizard hangt hier een beetje tegenaan maar schijnt wat gedateerd te zijn. Van Homewizard heb ik laatst een kWh meter op wifi geplaatst en daar word ik wel enthousiast van. Dat was in een paar tellen gebeurt en operationeel. Nadeel is de cloud, zonder internet , geen Homewizard. Eens zien of dat zo blijft als dit over gaat naar Homey.
Lang verhaal kort, iedereen praat over slim dit en dat, maar alles is nog gewoon dom. Wat je vandaag koopt is morgen verouderd. Wacht het gewoon nog even af, oplossingen komen vanzelf. In de tussentijd minderen levert meer op (dan praat ik voor mezelf).
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Woz »

https://energiepodium.nl/artikel/dynami ... r-u-begint

Artikel van Martien Visser.

Samenvatting: dynamische stroomprijzen kunnen interessant zijn maar komt met meer risico voor de consument.
In een paniekmarkt kan de stroomprijs in theorie stijgen zonder bovengrens.

In de praktijk: momenteel mogelijk interessant voor mensen die hun elektrische wagen thuis opladen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Tim »

pelletpower schreef: 16 feb 2023, 08:45Nu is het nog erg houtje touwtje. Zelf heb ik Domoti....
Als ik er aan toe ben wil ik wel n keer langskomen. Voorlopig eerst nog verder minderen, ik heb nog een paar "niet complexe" oplossingen op planning.
Woz schreef: 18 feb 2023, 14:28In de praktijk: momenteel mogelijk interessant voor mensen die hun elektrische wagen thuis opladen.
Dat was ook mijn conclusie. Als je een buffer hebt (aka de auto), kun je er wellicht wat mee.

Voorlopig is minder nog het makkelijkst. Al is het nog best lastig die stinkende pubers mee te krijgen :mrgreen:

Tim
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door pelletpower »

Lekker dan, Domoticz ge-updated en toch weer wat aan het vechten om weer draaiend te krijgen. Minder is meer, wat je niet hebt kan je niet tot slaaf maken.....

Maar als het dan draait toch wel makkelijk om te zien of de kachel in de werkplaats doet wat ie moet doen.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door benthuis »

WilfredT2 schreef: 03 feb 2023, 11:56 Het idee van 'staatsboerderijen' is angstaanjagend in de huidige samenleving. Die is onthecht, door de globalisering. Weinig mensen horen echt ergens thuis. en als je nergens thuishoort, voelt het ook niet heel erg om ergens schade aan te richten, ergens van te stelen. Er zijn toch weinig consequenties. Niemand kent je.

Juist in kleinere kringen werken gedeelde goederen prima, naar mijn idee. op het niveau van klein dorp/stam kan gedeelde grond prima werken.
Mooie conclusie!

Ik kom ook telkens tot de conclusie dat een klein dorp voor mij de ideale vorm zou zijn... Niet te klein niet te groot, slagkracht zonder anoniem te worden.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Krelis »

Woz schreef: 15 feb 2023, 12:15 Lijkt mij een goede maatregel.

Maar dan moeten grondbezitters ook begrijpen dat er niet enkel rechten verbonden zijn aan bezit. Maar ook plichten zoals bijvoorbeeld belastingen betalen. Met dat geld kan bovenstaande maatregel dan bekostigd worden.

Lijkt mij redelijk logisch, of niet?
waarom moet je belasting betalen over iets waar je al belasting over hebt betaald? Een geheimpje: de NL overheid is via ASR etc. de grootste grondbezitter en die betalen geen belasting. Ze zorgen zelfs voor extra banen -wel voor ex politici. Bent U een linkse trol??
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Tim »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Wat een trol ben je ook

Tim
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Woz »

Intriest zijn de commentaren van Krelis. Zoveel wantrouwen cynisme ten opzichte van de samenleving. Het lijkt wel een vorm van zelfdestructie.

In het belang van je eigen gezondheid probeer daar wat mee te minderen Krelis. Geef kritiek zoveel je wil maar probeer het wat meer opbouwend te doen. De meeste mensen doen alleen maar hun best en zijn niet corrupt of onbetrouwbaar.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Slooij »

Ja zo is het maar net iedereen heeft de beste bedoelingen.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door dormos »

Mwah, niet iedereen. Maar ook weer niet zoveel als Krelis ons wil laten geloven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/20/ho ... 3Y5eqQoetg

Erg goede analyse wat mij betreft.
Plaats reactie