Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door Ruuben »

Dit draadje gaat niet over zonnepanelen (die mogelijk met dwangarbeid) in het mileubewuste China zijn gemaakt. En kent u geen verkoper die het beste met u voor heeft?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door dormos »

(die mogelijk met dwangarbeid) in het mileubewuste China zijn gemaakt.
Ben geregeld in China geweest en hoewel de arbeidsomstandigheden anders zijn dan hier is er van dwangarbeid over het algemeen geen sprake.

Voor wat betreft het millieubewuste zie ik ze daar grotere en snellere stappen maken dan in het neoliberaal bestuurde Nederland.
Er worden als een dolle PV en windmolens gebouwd en in de stad waar ons bedrijf een fabriek heeft zijn scooters en brommers met een verbrandingsmotor al jaren verboden en rijden er alleen elektrische rond. De groei van EV's komt uit China, en niet van de Amerikaanse en Europese fabrikanten die zo lang mogelijk vastgehouden hebben aan hun op dynosap lopende modellen.

Ik schat in dat ze daar eerder CO2 neutraal zijn dan Europa of Amerika omdat ze niet gehinderd worden door vertragende democratische processen of lobbyclubs.

Ik zou ertrouwens voor geen goud willen wonen....
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door dormos »

Geldt voor een deel van de silicium die in China geproduceerd wordt (in Xinjan), niet voor alle silicium in China.
Inderdaad niet fraai maar daarmee zijn niet alle PV panelen "besmet".
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Krelis »

dormos schreef: 13 jan 2023, 14:13 Sommetje voor zonnepanelen is heel simpel:
Stel je kunt 5 panelen van 400Wp kwijt, is totaal 2000Wp vermogen.
Die panelen leveren op het zuiden minimaal 1800 kWh per jaar op.
Tegen de huidige plafondprijs bespaart dat 1800*0.40 = 720 Euro per jaar.
Deel de kosten van een 2000 Wp installatie door 720 Euro en je hebt je terugverdientijd.

Als je en beetje goed zoekt kun je een PV systeem op dit moment in 2 jaar terugverdienen.
BS is hetzelfde als lariekoek. Het goedkoopste is weinig verbruiken. We leven in de wereld van een door de politiek aanpasbaar ‘plafond’.

Serieuze berekeningen zijn niet meer te maken -de ECB kan mid 2023 failliet zijn, wat dan? Wedt op meerdere paarden. Koop desnoods een pellet briketten, verzamel hout, gasflessen, zibropetroleum etc. Kaagedis gaat niet voor je zorgen:’ik heb genoeg betaald’. Pensioenfondsen zijn failliet. Niet alleen in de UK.

Clownsworld: gemeente deelt €1.300 energietoeslag uit (lees: helicoptergeld) en wandelmeneertje zegt ’ik betaal daarvan het nieuwe heupje van Bregje, de hond’.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door dormos »

Karl Schwab en het WEF mis ik nog in je tirade...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door benthuis »

@Dormos, @Krelis....

ZE krijgen overal de schuld van... Alles bij WEF en geschubde D66érs neerleggen is voor mij te makkelijk.
Echter, het lijkt me constructiever dat we zoeken waar we het over eens zijn... En dat is denk ik best veel
Hoe een ieder daar dan weer mee verder wordt wel duidelijk.

We zijn allemaal mensen met een instinct dat ver vooruit kijken lastig maakt...
Politici en andere beslissers hebben daar nog een politieke handicap bij.
Bedrijven hebben dit instinct tot de perfectie geslepen en proberen ook over de horizon te kijken (en de politici te helpen de horizon wat te verbuigen)

Voor mij is steeds de vraag hoe we uit het welles nietis spelletje komen en alleen wijzen naar de overkant of naar HEN/ZE.
Wat kunnen we DOEN. Binnen onze eigen kring is dat duidelijk en doen we het veelal te weinig;-)
Hoe organiseren we invloed daarbuiten is voor mij de vraag! Extinction Rebellion wordt voor mij persoonlijk een steeds grotere optie. Belasting "weigeren" etc.. Ik ben er bijna.

Ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

Extinction Rebellion .... ff normaal doen Ben. Mensen bedreigen en dingen stuk maken is gewoon niet passend in democratisch rechtssysteem waar vrede de balans is, en het is een groep die milieu gebruikt om gelijk een andere wereld orde en maatschappelijke organisatie te willen. Dat is radicaal schreeuwen in het westen uit onbenullige onmacht op micro nivo. Elke keer dezelfde radicalen groepen in ander zogenaamd net jasje, trap er niet in man.
Alsof daarmee de wereld carbon foorprint kleiner gaat worden. Je weet best dat je alleen klein het goede voorbeeld kan geven en het beste er naar leven. Politiek is nodig om gewoon alleen maar passief huizen en gebouwen toe te staan om te bouwen. Industrie is de grootverbruiker, niet de bevolking. En er gebeurt al heleboel! En Nederland is maar een druppeltje in de wereld.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Sandman79 »

Afbeelding

Edit, foto valt wat groot uit, maar eens met Ruuben :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Ruuben »

En morgen gaat de tweede kamer de saldering van zonnepanelen de nek omdraaien.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door Sandman79 »

Hier in België ging dat ook plots heel snel :)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen

Bericht door benthuis »

Ruuben schreef: 16 jan 2023, 11:47 Extinction Rebellion .... ff normaal doen Ben. Mensen bedreigen en dingen stuk maken is gewoon niet passend in democratisch rechtssysteem waar vrede de balans is, en het is een groep die milieu gebruikt om gelijk een andere wereld orde en maatschappelijke organisatie te willen. Dat is radicaal schreeuwen in het westen uit onbenullige onmacht op micro nivo.
Ruuben, ik schrok een beetje van je reactie! Ik probeerde juist aan te moedigen tot het NIET wegzetten van het denken van de ander. Je laat niet veel heel van mijn "gevoel"...

Je reactie heeft ook niet geleid tot een wijziging in mn denken over het onderwerp... Maar misschien was dat niet je doel.

In mijn beeld van ons systeem is de politiek niet meer in staat om de macht van bedrijven het hoofd te bieden. 1ste levens behoeften als eten, wonen, gezondheid etc zijn speelveld van bedrijven met aandeelhouders uitkeringen. Keuzes worden beïnvloed door overwinsten met uithollende gevolgen...

We leven op een planeet die in overvloed kan leveren wat nodig is voor iedereen... Financiële rijkdom en werkelijke waarde lopen door elkaar. Wat voor iedereen van waarde is wordt gekocht met geld dat zich maar blijft ophopen bij een beperkte groep (waaronder wijzelf).

Nederland is maar een druppeltje.... Waar... en gelijk door je daarmee de zaak tekort volgens mij. Voorbeeld: LED verlichting wereldwijd de norm omdat het in Europa verplicht is geworden.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door JantjeV8 »

Ik zal m'n panelen maar weer weghalen dan?? Want dat kan ik niet over m'n hart verkrijgen... :fff

't-Is ook nooit goed.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door dormos »

Industrie is de grootverbruiker, niet de bevolking.
En voor wie maakt die industrie al die producten? Is dat niet diezelfde bevolking?

Ben het in grote lijnen met Benthuis eens, en mijn "WEF en Karl Schwab" was cynisch/sarcastich bedoeld, niet serieus.

In het klein het goede voorbeeld geven is leuk, maar gaat eenvoudig weg te langzaam. Had zelf m'n eerste PV in 2003 liggen maar het heeft daarna 20 jaar geduurd voordat de "massa" dit kleine goede voorbeeld ging volgen., en dat gaat gewoon te langzaam.

Ben het niet altiijd eens met het tempo waarin bijvoorbeeld Extinction Rebellion denkt te kunnen gaan maar zulke groepen heb je nodig om de zaak in beweging te krijgen. Volgens mij zijn hun acties, zeker in vergelijking met sommige vertegenwoordigers van de de huidige/oude economie, redelijk geweldloos en wordt er weinig tot geen materiele schade veroorzaakt.

Verder denk ik dat Ruuben er met zijn beeld van een democratisch rechtssysteem waar vrede in balans is er een beetje naast zit. Zolang rijke lobby clubs hun invloed aan kunnen wenden om besluitvormng te beinvloeden hebben anderen wellicht geen andere optie dan hun positie duidelijk te maken door op een weg te gaan zitten of een bruinkooldorp te bezetten. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoeveel mensen in de politiek banden met bijvoorbeeld Shell hebben. Of hoe lobbyclubs soms de teksten voor wetsvoorstellen opstellen en kant en klaar aanleveren aan politici.
Deze week nog in het nieuws dat Shell al sinds 1986 weet dat de uitstoot van de fossiele industrie gevaarlijk is, maar door lobbywerk en PR budgetten de politiek en het klootjesvolk een andere werkelijkheid een ander verhaal heeft verteld.

Er zijn luizen in de pels nodig om zaken aan de kaak te stellen en verandering te bewerkstelligen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bredere (politieke) discussie nav "hoe rendabel is een zonneboiler/zonnepanelen"

Bericht door pelletpower »

Mooi Dormos, als altijd een waardevolle bijdrage. Grotendeels zitten we hier altijd op dezelfde lijn, net als Ben.

Wat echter vaak vergeten wordt of als ongewenst beschouwd wordt, is dat geld uiteindelijk de doorslaggevende factor is. Dat is heel goed zichtbaar met PV. Vanaf 2012 is dat aan een prijsdaling begonnen en ook nu is de bodem nog niet in zicht. En dat is dan weer alleen mogelijk door die mastodonten van producenten. En dat is dan op veel vlakken zo.
Als die alternatieve boeren geen sluitend businessplan op tafel leggen maar gewoon de geitenwollensokken aanhouden, gaat er nooit een bank instappen. En gaat er nooit iets veranderen.
Een hele lastige discussie dit, die nooit zwart of wit is, maar altijd grijs. Voor mij is het uitgangspunt geld, als het niet te betalen is of terug te verdienen doe ik het niet. Eerste stap is dan natuurlijk wel dat eco moet zijn of uitdrukkelijk een doel moet dienen als het onze leefomgeving beschadigt.
Plaats reactie