Ventilatie in mijn HSB woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
huisbouwen2023
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2023, 20:27

Ventilatie in mijn HSB woning

Bericht door huisbouwen2023 »

Hallo!

Ik heb al veel info verkregen uit dit forum, heel fijn! Ik ben benieuwd naar meningen wat betreft mijn idee over ventilatie in het huis dat ik aan het bouwen ben. Ik heb veel onderzoek gedaan maar mis toch wat 'maatwerk' advies, en op andere fora zijn veel mensen niet zo fan van het ventilatierooster-systeem ;-)

Situatie:
Ik heb een plattegrond bijgevoegd ter illustratie. De blauwe lijntjes zijn de ventilatieroosters.
HSB woning, 24cm houtwolisolatie, dampopen constructie (OSB/ESB+ als dampscherm), vloerverwarming.
Vloeroppervlak is 66m2. Alles is op de begane grond, behalve twee lofts. Keuken, woonkamer, wasmachinekamer, slaapkamer (loft) zijn allemaal zonder deuren met elkaar verbonden en open tot de nok (5m hoog). Zichtbaar in deze ruimte zijn drie HR+++ dakramen met ventilatieroosters. Verder is er in huis nog een afgesloten badkamer en een tweede loft (een afgesloten logeerkamer, zal niet veel gebruikt worden).

In twee kozijnen beneden zitten ventilatieroosters. Deze kozijnen zitten niet pal tegenover elkaar. HR++ glas in alle kozijnen.

Wat ik nu heb bedacht als systeem:
- In de badkamer een eigen mechanische ventilator met vochtsensor, kier onder de deur.
- In de grote open ruimte de ventilatieroosters altijd open laten.
- Eens per dag de ramen even open zetten.
- In de grote open ruimte tevens een (of twee?) decentrale WTW-ventilator plaatsen als aanvulling. Deze kan bijvoorbeeld in de winter aan als er te koude lucht door de ventilatieroosters komt.
- In de tweede, afgesloten loft zit een HR+++ dakraam met ventilatierooster, deze altijd open laten.

Ventilatieroosters.png
Laatst gewijzigd door huisbouwen2023 op 06 jan 2023, 08:35, 2 keer totaal gewijzigd.
huisbouwen2023
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2023, 20:27

Re: Ventilatie in mijn HSB woning

Bericht door huisbouwen2023 »

OF zeggen jullie, laat die ventilatieroosters lekker dicht en installeer een goed, compleet wtw systeem?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Ventilatie in mijn HSB woning

Bericht door jgroot »

Is eigenlijk geen keuze. Zeker WTW wanneer je het technisch in kunt passen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Ventilatie in mijn HSB woning

Bericht door alefarendsen »

huisbouwen2023 schreef: 06 jan 2023, 08:02 OF zeggen jullie, laat die ventilatieroosters lekker dicht en installeer een goed, compleet wtw systeem?
Tsja, you can't have your cake and eat it zeggen de Engelsen. Alle, of in ieder geval een deel van de effort die gaat zitten in isolatie en ook zeker het luchtdicht maken van je huis (kilometers tape alleen al zitten er in mijn huis) wordt meteen teniet gedaan door roosters. Uiteindelijk heb ik nu niet eens roosters. Als ik toch natuurlijk wil ventileren zet ik wel een kiep-kantel-raampje open.

Ik zou wel voor roosters gekozen hebben als ik voor houtstook gegaan was met eigen hout, dan voelt het toch wat minder als verspilling.
huisbouwen2023
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2023, 20:27

Re: Ventilatie in mijn HSB woning

Bericht door huisbouwen2023 »

Ja, dat snap ik! Dank jullie wel. We hebben tweedehands kozijnen van marktplaats en in een aantal zaten ventilatieroosters, vandaar.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Ventilatie in mijn HSB woning

Bericht door LeaD »

Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie