schoorsteen aansluiting.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

schoorsteen aansluiting.

Bericht door Praggel »

Hallo leden.

ik zie op een of de Site van Pinterest verschillende foto`s van aansluitingen van rook kanalen.
het beste is natuurlijk recht omhoog.Nu zie ik op een foto dat de rook eerst via kanalen naar beneden wordt geleid (hitte afgifte) en dan pas de schoorsteen in gaan.
jullie bevindingen graag.

Mvg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen aansluiting.

Bericht door Ramon »

Je kan ook de schoorsteen weghalen en de rookgassen zo de kamer in blazen... Gooi je bijna niks geen warmte weg...
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: schoorsteen aansluiting.

Bericht door Praggel »

dit bedoelde ik.
Bijlagen
598ee5368591d902ee86836702a6288b.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schoorsteen aansluiting.

Bericht door kockie »

Mijn bergkachel doet dat ook met kanalen, de batch-rocket-bell van dezelfde ontwerper doet het inmiddels zonder kanalen, zie hier voor voorbeelden: https://batchrocket.eu/applicatie.

Goede schoorsteen nodig en is zeker geen goedmakertje voor een slechte kachel.

Edit:
Beiden hebben de schoorsteenaansluiting bij de vloer, daardoor gaan de koudste rookgassen de schoorsteen in en blijven de warmere gassen nog wat langer om hun warmte af te geven.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen aansluiting.

Bericht door Ramon »

Praggel schreef: 29 dec 2022, 14:24 dit bedoelde ik.
Welke kachel heeft er nu een afgas van 600-1000??? :lol:

Ik zeg: never nooit doen. Daar krijg je spijt van...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: schoorsteen aansluiting.

Bericht door peterberg »

@Praggel, het probleem met op en neer gaande kanalen is weerstand. Al die veranderingen van richting en veel oppervlak om langs te stromen onttrekt veel warmte maar geeft ook een hoop frictie. Er is een andere manier om die frictie te ontlopen en toch veel warmte te oogsten.
Zie https://batchrocket.eu/bouwen#belltheorie

Als je al een kachel hebt staan waarvan de rookgassen erg heet de schoorsteen in gaan dan kun je een vat op of achter kachel zetten, dat is dan de bell zoals hierboven via de link beschreven. De afvoer van de kachel een stukje boven de bodem op de bell aansluiten en iets lager de afvoer. Aanvankelijk, als de rookgassen nog niet zo warm zijn gaat de stroom zonder mankeren van de aanvoer naar de afvoer, de bell wordt als het ware kortgesloten.

Hoe meer de temperatuur van de aanvoer stijgt hoe meer de zwaartekracht vat krijgt op de rookgassen, hete gassen zijn immers lichter dan koude. Met als gevolg dat de heetste gassen naar boven in de bell stijgen en de koudste afgevoerd worden. Het stalen vat gaat warmte afgeven aan de omgeving en de temperatuur van de rookgassen is veel lager geworden. Zolang de ruimte binnen in het vat flink veel groter is dan de pijp die aanvoert, gaat de voorwaartse snelheid omlaag en krijgt de zwaartekracht er gemakkelijker vat op. Doordat de gassen niet door kanalen geleid worden is de frictie stukken lager terwijl er toch warmte opgenomen wordt.

Nu kun je zo'n bell ook maken van baksteen, vierkant is dan gemakkelijker. Het effect is dan dat de bell veel langzamer opwarmt dan de kachel zelf. Maar hij koelt ook veel langzamer af en geeft dus nog warmte als de kachel allang uit is. Heb je nog geen kachel en spreekt zo'n trage stralingsbron je wel aan dan loont het de moeite om eens goed naar https://batchrocket.eu/ te kijken. Met wat moeite en de juiste materialen is zo'n ding voor een amateur wel te bouwen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen aansluiting.

Bericht door Ramon »

Wat ik mis in dit hele verhaal is het goed functioneren van een schoorsteen. Rookgassen afkoelen tot condens temperatuur is helemaal niet moeilijk. Sterker nog, het is veel lastiger om een goede trek in je kanaal te krijgen en behouden.

Als 2e mis ik ook een stuk ervaring in dit verhaal. Iemand met bijvoorbeeld een 10 kW kachel, en een warme afgas, (laat zeggen 500 graden, wat heel warm is), wil nu een bell die voor zeker de helft meer aan warmte produceert (wil je zorgen dat hij goed werkt) en zijn trek blijft behouden (ik heb ook enige ervaring hierin).

Maw: je gaat een 10 kW kachel opvoeren tot een 15 kW kachel.
Dat betekend in de praktijk, dat je een stuk harder moet stoken wil je je trek behouden.

Nu zal ik even zeggen welk vermoeden ik heb, wat er gaat gebeuren:

De gemiddelde Nederlander is ENORM bang dat hij het ooit nog eens koud gaat krijgen. Er wordt dus al een te grote kachel gekocht. Vervolgens komt daar nu een bell bij. Die zorgt voor een verhoging van het vermogen, plus er moet meer hout op, om de trek te garanderen, want het moet goed "matchen" bij elkaar. Vervolgens komt de gemiddelde Nederlander erachter dat het eigenlijk in Nederland nooit zo koud gaat worden als in zijn stoutste dromen. De kachel wordt vervolgens op een laag pitje gestookt. De bell doet uitstekend zijn werk, en koelt de rookgassen tot onder het zogenaamde vriespunt. De kachel dooft zn eigen... De rook is in verre omtrek te zien en te ruiken.

Ik weet ook wel dat het bij een bergkachel oid heel goed kan werken. Op een bestaande houtkachel, nogmaals, mijns inziens, een heel slecht idee...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: schoorsteen aansluiting.

Bericht door kockie »

Aannames, aannames.....

Volgens mij (ook een aanname) zijn er op dit forum al wel een aantal gebouwd, maar dan bijvoorbeeld een "goed" gekozen kachel in de woonkamer en op de verdieping een bell. Ook heb ik er een of meerdere voorbij zien komen op een werkplaatskachel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: schoorsteen aansluiting.

Bericht door Praggel »

peterberg schreef: 30 dec 2022, 16:17 @Praggel, het probleem met op en neer gaande kanalen is weerstand. Al die veranderingen van richting en veel oppervlak om langs te stromen onttrekt veel warmte maar geeft ook een hoop frictie. Er is een andere manier om die frictie te ontlopen en toch veel warmte te oogsten.
Zie https://batchrocket.eu/bouwen#belltheorie

Als je al een kachel hebt staan waarvan de rookgassen erg heet de schoorsteen in gaan dan kun je een vat op of achter kachel zetten, dat is dan de bell zoals hierboven via de link beschreven. De afvoer van de kachel een stukje boven de bodem op de bell aansluiten en iets lager de afvoer. Aanvankelijk, als de rookgassen nog niet zo warm zijn gaat de stroom zonder mankeren van de aanvoer naar de afvoer, de bell wordt als het ware kortgesloten.

Hoe meer de temperatuur van de aanvoer stijgt hoe meer de zwaartekracht vat krijgt op de rookgassen, hete gassen zijn immers lichter dan koude. Met als gevolg dat de heetste gassen naar boven in de bell stijgen en de koudste afgevoerd worden. Het stalen vat gaat warmte afgeven aan de omgeving en de temperatuur van de rookgassen is veel lager geworden. Zolang de ruimte binnen in het vat flink veel groter is dan de pijp die aanvoert, gaat de voorwaartse snelheid omlaag en krijgt de zwaartekracht er gemakkelijker vat op. Doordat de gassen niet door kanalen geleid worden is de frictie stukken lager terwijl er toch warmte opgenomen wordt.

Nu kun je zo'n bell ook maken van baksteen, vierkant is dan gemakkelijker. Het effect is dan dat de bell veel langzamer opwarmt dan de kachel zelf. Maar hij koelt ook veel langzamer af en geeft dus nog warmte als de kachel allang uit is. Heb je nog geen kachel en spreekt zo'n trage stralingsbron je wel aan dan loont het de moeite om eens goed naar https://batchrocket.eu/ te kijken. Met wat moeite en de juiste materialen is zo'n ding voor een amateur wel te bouwen.
Daar ben ik al mee bezig ,vandaar ook mijn vragen over warme lucht en schoorsteen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: schoorsteen aansluiting.

Bericht door Ramon »

kockie schreef: 30 dec 2022, 21:10 Aannames, aannames.....

Volgens mij (ook een aanname) zijn er op dit forum al wel een aantal gebouwd, maar dan bijvoorbeeld een "goed" gekozen kachel in de woonkamer en op de verdieping een bell. Ook heb ik er een of meerdere voorbij zien komen op een werkplaatskachel.
Even een misverstand uit de weg helpen...

Ik suggereer niet dat het niet goed KAN werken.
Ik suggereer dat het bij 99% van de houtstokende Nederlanders niet goed GAAT werken.

Het is als schakelen zonder koppeling te gebruiken. Er is een heel klein aantal mensen wat dat goed kan zonder dat een passagier dat merkt, dus adviseer je op een OPENBAAR forum om het niet te doen...

Met een afgas van 500-1000 graden adviseer ik een nieuwe houtkachel :lol:

En als dat niet in het budget past, adviseer ik een insteek thermometer voor in der kachelpijp, en de luchttoevoer en/of houttoevoer zo te reduceren dat de afgastemperatuur op normale waarden uitkomt (200-300 graden)

Ik adviseer alleen een bell voor mensen die van fietsen houden...
Plaats reactie