co2 taks

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: co2 taks

Bericht door 1980 »

benthuis schreef: 21 dec 2022, 18:32 Mijn bedenkingen zitten in het feit dat CO2 hiermee een verhandelbaar goed gaat worden. En we zouden hebben kunnen leren dat publieke belangen verhandelen wanstaltige gedrochten oplevert...
Dit dus.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: co2 taks

Bericht door Pietje »

Als dat met CO2 zou moeten, dan ook graag met NOx en NH3. En ook met kernafval, die mag zelfs nog wat hoger, want daar hebben nog meer generaties na ons last van.

Nee, ik geloof er niet in. De echt grote jongens hebben zich al in de compensatie gelobbied. Zolang we in de corrupte EU zitten, met een corrupt geldsysteem dat corrupt gemanaged wordt denk ik dat het meer CO2 spaart als de hele boel in elkaar stort en de hele monetaire economie tot stilstand komt. Maar ja, dat gun je weer (bijna) niemand...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: co2 taks

Bericht door Tim »

ecologischduurzaam schreef: 21 dec 2022, 15:56 Wat vinden jullie van die nieuwe co2 taks?
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2456936- ... 2-uitstoot
ecologischduurzaam schreef:net als toen het geld ging kosten om je afval niet te scheiden waarna mensen dat dus vaker gingen doen
Dit kun je je afvragen. Ik 1994 heb ik gewerkt op een huisvuilscheidingsinstallatie. Papier en GFT waren de knelpunten destijds nog. Oud papier is eigenlijk nooit een issue geweest, op de meeste plaatsen ging dat toch al in de container bij de voetbal. Ik heb nu 4 containers en dus 4 vuilnisroutes en 4 verschillende vuilniswagens. En de huisvuilscheiding draait nog steeds, want er is geen garantie dat mensen het 100% goed doen. Mijn mening is dat het moeilijker en duurder gemaakt is. Oud papier zelf regelen (net zoals glas) en 1 afvalcontainer. De rest in veel makkelijker en goedkoper industrieel te verwerken. Wist je dat dat GFT nu plantaardige compost wordt, ondanks alle vlees wat in die kliko's gegooid wordt?

Zonnepanelen kan inderdaad iedereen nemen op wellicht de 1% na. En zelfs dan kun je meedoen met een collectief, dus zonder een investering piek. Mee eens en ook lekker vóór alle controle organen en geldtrekkers en aan toe komen, zelf te gebruiken.

Elektrische auto geloof ik niet in. Is een exercitie die door belastingvoordeel en lobby geregeerd wordt. De meeste modellen zijn maat SUV of groter. Als we al dat voordeel hadden gestoken in de gewone "woonwerkende" inwoner van Nederland kostte een Renault Zoe nu 15.000 euri. 4 Zoeies voor de belastingkorting van 1 Tesla, of PHEV, of Polar, etc. Nog los van het feit dat er gewoon niet genoeg grondstoffen zijn om de hele wereld maar van een rijdende batterij te voorzien. En waar ze liggen wordt de wereld kapot gegraven en de mensen uitgebuit.

Ik wil ook wel een BPM korting als in minder rij, met meer mensen ineens of langer met mijn voertuig doe.

CO2 tax in de industrie werkt inderdaad nu al. De kost van uitstoot (CO2) wordt nu meegenomen in investeringsplannen. Wat er voor zorgt dat minder energie gebruiken serieus gaat meetellen bij de keuze. Dus wat Pietje aangeeft klopt niet helemaal. Wellicht voor de hele grote (Zhell of Tata) minder, maar de gewone industrie doet dit al. Kosten gedreven uiteraard, maar het werkt wel. Zelfs op imago heb ik duurdere (milieu) keuzes gemaakt zien worden. Tis dus niet allemaal negatief.

CO2 tax op mijn stroom en gas heb ik geen probleem mee. Ik koop al groene stroom (500kWh/jr) en "bos gecompenseerd" gas. Dus volgens de folder stoot ik geen CO2 uit :mrgreen:, dus betaal ik straks ook niet. <-punt

Een CO2 tax op een E-auto, dat is wellicht niet zo'n gek idee.

Tim
Roelie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: co2 taks

Bericht door Roelie »

Geloof me Tim, ze gaan iets verzinnen om diegenen die niets te hoeven betalen wél te laten betalen.
Al zou het ook zijn omdat dat nu eenmaal 'eerlijker' zou zijn. Want laten we wel eerlijk blijven, die maatregelen van onze overheid laten aan de buitenkant wel zien dat ze het goed voor hebben met het milieu, maar zijn in de grond niets anders dan een mooi verdienmodel dat er ook nog eens voor zorgt dat jan modaal het niet te goed zal hebben. En dat is eeuwig zonde want er zijn maatregelen die op zich wel goed bedoeld zijn.
Plaats reactie