co2 taks

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

ecologischduurzaam
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2022, 12:46
Contacteer:

co2 taks

Bericht door ecologischduurzaam »

Wat vinden jullie van die nieuwe co2 taks?
https://nos.nl/nieuwsuur/video/2456936- ... 2-uitstoot

Ik vind het persoonlijk een goede zaak, net als toen het geld ging kosten om je afval niet te scheiden waarna mensen dat dus vaker gingen doen denk ik dat dit er ook voor zorgt dat mensen eerder milieuvriendelijke keuzes gaan maken. Zoals het nemen van zonnepanelen, een elektrische auto etc.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: co2 taks

Bericht door benthuis »

Mijn bedenkingen zitten in het feit dat CO2 hiermee een verhandelbaar goed gaat worden. En we zouden hebben kunnen leren dat publieke belangen verhandelen wanstaltige gedrochten oplevert...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ecologischduurzaam
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2022, 12:46
Contacteer:

Re: co2 taks

Bericht door ecologischduurzaam »

benthuis schreef: 21 dec 2022, 18:32 Mijn bedenkingen zitten in het feit dat CO2 hiermee een verhandelbaar goed gaat worden. En we zouden hebben kunnen leren dat publieke belangen verhandelen wanstaltige gedrochten oplevert...
Dat was al zo toch? Alleen maar in bepaalde branches. Bleek goed te werken, zeker omdat het steeds minder certificaten werden waardoor het ook steeds duurder werd. Zorgde ervoor dat er gestimuleerd werd om duurzame investeringen te maken en dat duurzame bedrijven/initiatieven winstgevender worden. Tesla heeft er bijvoorbeeld heel veel geld mee verdient last ik een keer.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: co2 taks

Bericht door Paul Joosten »

Het idee achter deze heffing is goed, maar of het in de praktijk ook goed gaat werken wil ik eerst nog wel eens zien.

Niet iedereen is even goed in staat om wat te doen aan zijn uitstoot, met name degenen met energiearmoede. Ook is de vraag of en zo ja hoe de opbrengst zo goed mogelijk ingezet gaat worden om dat probleem aan te pakken en de uitstoot zoveel mogelijk te beperken.

Voorzichtig optimistisch dus.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: co2 taks

Bericht door JantjeV8 »

Dat worden weer veel te moeilijke en lastige regeltjes.

Vanuit welk oogpunt wilt u weten hoe een ander er over denkt?
Roelie
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: co2 taks

Bericht door Roelie »

Of het werkt of niet laat ik me niet over uit, ik weet het niet. Maar het stoort me dat het de zoveelste regel is die zonder er ook maar iemand in te kennen gewoon wordt door gedrukt. "Wij weten wat goed voor u is." Het is i.d.d. waar dat zonnepanelen, elektrische auto's e.d. goed zijn voor het milieu, maar je moet ook kijken naar de (on)mogelijkheden die men heeft. Wij rijden erg weinig auto en dan ook nog met een drie pittertje van 1-22. Als ik nu deze nog jonge en zuinige auto inruil voor een elektrische dan doe ik iets van de hand wat nog jaren mee kan. Dat is niet bepaald duurzaam. Met ons stroomverbruik is de aanschaf van panelen een rare beslissing. We verbruiken weinig en zijn inmiddels van een leeftijd dat ik ze dan waarschijnlijk voor de volgende bewoners ga plaatsen... En dat ik ook niet duurzaam, tenminste niet voor mijn portemonnee... :? Gasverbruik is nihil i.v.m. houtstook, benieuwd hoe ze dat dan weer willen belasten, want reken maar dat ze er iets op proberen te vinden... :)
ecologischduurzaam
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2022, 12:46
Contacteer:

Re: co2 taks

Bericht door ecologischduurzaam »

Roelie schreef: 22 dec 2022, 10:35 Of het werkt of niet laat ik me niet over uit, ik weet het niet. Maar het stoort me dat het de zoveelste regel is die zonder er ook maar iemand in te kennen gewoon wordt door gedrukt. "Wij weten wat goed voor u is." Het is i.d.d. waar dat zonnepanelen, elektrische auto's e.d. goed zijn voor het milieu, maar je moet ook kijken naar de (on)mogelijkheden die men heeft. Wij rijden erg weinig auto en dan ook nog met een drie pittertje van 1-22. Als ik nu deze nog jonge en zuinige auto inruil voor een elektrische dan doe ik iets van de hand wat nog jaren mee kan. Dat is niet bepaald duurzaam. Met ons stroomverbruik is de aanschaf van panelen een rare beslissing. We verbruiken weinig en zijn inmiddels van een leeftijd dat ik ze dan waarschijnlijk voor de volgende bewoners ga plaatsen... En dat ik ook niet duurzaam, tenminste niet voor mijn portemonnee... :? Gasverbruik is nihil i.v.m. houtstook, benieuwd hoe ze dat dan weer willen belasten, want reken maar dat ze er iets op proberen te vinden... :)
Ik denk dat ze stook hout ook gaan belasten want daar komen ook slechte stoffen uit.
Als je weinig met de auto gaat is het denk ik ook niet zo'n ramp dat het duurder wordt toch? Ik begreep iets van 10 cent per liter geloof ik. Het vervangen is sowieso nu nog niet nodig omdat ze pas in 2027 echt iets gaan veranderen hierin. Dus het is voornamelijk voor mensen die in die tijd een nieuwe auto nemen en dat zijn er best wel veel.
En ipv zonnepanelen overgaan op groene stroom (hebben jullie misschien al wel natuurlijk) kan natuurlijk ook, denk dat je daar ook niet die extra taks voor betaald.
Maar goed dat soort dingen zullen we de komende tijd wel zien.
ecologischduurzaam
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2022, 12:46
Contacteer:

Re: co2 taks

Bericht door ecologischduurzaam »

JantjeV8 schreef: 22 dec 2022, 10:15 Dat worden weer veel te moeilijke en lastige regeltjes.

Vanuit welk oogpunt wilt u weten hoe een ander er over denkt?
Gewoon benieuwd naar de algemene meningen hierover.
Of het gaat werken, wat de valkuilen zouden zijn dat soort dingen. Eigenlijk waar nu al over gesproken wordt :)
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: co2 taks

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb de indruk dat u de info van hier ergens voor gaat gebruiken. Niet alleen voor 'de weet' voor u zelf.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: co2 taks

Bericht door remco d »

Bezit van een auto is niet belastend als deze stilstaat. Met de huidige gasprijzen zit er al een soort verkapte co2 belasting in alles wat je koopt. Dus de timing ervan is wat zuur. Er zijn een hoop bejaarden die de verwarming niet aan durven zetten en dan komt de EU met nog een extra opgeld.

Voor ze met belastingen komen zouden ze eerst moeten zorgen dat iedereen mee kan met de huidige prijzen. Een niet koud huis en wat te eten zonder zorgen zou al fijn zijn voor steeds meer mensen.

En elektrische autos van 2000 kilo om 80 kilo mens te verplaatsen kan nooit duurzaam zijn.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: co2 taks

Bericht door dormos »

Klik maar eens op de link onder aan z'n berichtjes.
Veel info leidt naar klikbare links naar bedrijven voor bv zonnepanelen, voeding etc.

Info is erg minimaal en als je zulke informatie zoekt kun je beter naar de site van bijvoorbeeld millieucentraal gaan.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: co2 taks

Bericht door benthuis »

dormos schreef: 22 dec 2022, 13:12 Klik maar eens op de link onder aan z'n berichtjes.
Veel info leidt naar klikbare links naar bedrijven voor bv zonnepanelen, voeding etc....
@ecologischduurzaam, kan je hier op reageren?
Ik heb je post goedgekeurd omdat ik geen commercieel belang zag...
Screenshot_20221222_135357_Chrome.jpg
Screenshot_20221222_135655_Chrome.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ecologischduurzaam
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2022, 12:46
Contacteer:

Re: co2 taks

Bericht door ecologischduurzaam »

benthuis schreef: 22 dec 2022, 13:51
dormos schreef: 22 dec 2022, 13:12 Klik maar eens op de link onder aan z'n berichtjes.
Veel info leidt naar klikbare links naar bedrijven voor bv zonnepanelen, voeding etc....
@ecologischduurzaam, kan je hier op reageren?
Ik heb je post goedgekeurd omdat ik geen commercieel belang zag...

Screenshot_20221222_135357_Chrome.jpgScreenshot_20221222_135655_Chrome.jpg
Als jullie er een probleem mee hebben dat ik die website in mijn profiel in mijn handtekening heb gezet wil ik die best verwijderen. Heb het er in gezet omdat ik niet dacht dat het kwaad kon.
Heb nog niets verdient met die website en is ook niet de eerste intentie ermee. Staan ook geen normale advertenties op bijvoorbeeld.
Ben die website begonnen om mensen te informeren over het milieu en zo ook hopelijk een steentje bij te dragen. Is het perfect, nee zeker niet. Ben ook echt niet de allergrootste expert aller tijde, daarom vind ik dit forum ook interessant, om er nog meer over te leren en te zien wat anderen doen enzo. Niet dat ik alles hier meteen wil gaan gebruiken voor in die website ofzo. Deze post was gewoon omdat ik het voorbij zag komen in het nieuws en het interessant vond.
Artikelen op die websites zijn misschien ook nog niet zo goed als ik zou willen, maar daar ben ik ook gewoon over aan het aftasten enzo. Ik doe het omdat ik het interessant vind en niet voor het geld. Dat geld wat daar uit zou komen (uit dit linkjes) kunnen voor mij weer gestopt worden in duurzame investeringen of duurzame goede doelen bijvoorbeeld of weet ik het wat.
Ik wil gewoon helpen eigenlijk, daar komt het op neer en die website is een van de manieren waarop ik hoop dat te kunnen doen.
Hier de co2 taks bijvoorbeeld is nog nieuw. Ik weet wat ik er over gelezen heb maar weet niet alles en daarover discussiëren daar is dit forum voor, dat vind ik leuk en hier zitten mensen die er meer van af weten dan anderen met wie ik praat en dat is gewoon interessant.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: co2 taks

Bericht door kockie »

Krijgen we straks ook weer groepen mensen die een CO2 taks compensatie gaan krijgen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ecologischduurzaam
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2022, 12:46
Contacteer:

Re: co2 taks

Bericht door ecologischduurzaam »

kockie schreef: 22 dec 2022, 16:34 Krijgen we straks ook weer groepen mensen die een CO2 taks compensatie gaan krijgen?
Volgens mij wel, tenminste, als ik het goed begreep gaat het geld uit deze taks ook (misschien deels) besteed worden aan duurzame initiatieven. Dacht ik iig
Plaats reactie