Mogelijke aanschaf zonneboiler

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Activate
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:10

Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Activate »

Hallo,

eerst even wat uitleg voor ik wat informatie / advies vraag.

Onze woning is van 1920 enkel steens muur met aanbouw in spouw, binnenkort gaat de oude kozijnen eruit en komen er 7 kamer kozijnen Schuco in met triple glas, incl. voor en achterdeur.

Ook het pannen en platte dak wordt na geïsoleerd met 140 mm Pir met alufolie.
We hebben vorig jaar december de CV ketel vervangen door een Intergas HRE 26 omdat de oude van 25 jr oud de geest gaf.
We stoken de woning warm met een pelletkachel, de CV ketel wordt dus eigenlijk alleen gebruikt voor warm water.
Koken gebeurt op inductie, (er ligt voor 7,2 Kwp aan panelen op in Oost-West opstelling) daar we dus ook geen gas voor nodig.
Ons gasverbruik tot nu toe vanaf januari is 73m3.
Nu zitten we te denken om een zonneboiler te installeren, (we zijn met 2 personen thuis) om het gasverbruik nog verder te verminderen.

Vraag 1 :
Is het rendabel om een zonneboiler aan te schaffen?

Vraag 2 :
Mijn oog viel op deze set : https://www.ebay.de/itm/115289394396
Hier zou ik dan nog de staander bij moeten hebben voor een plat dak : https://www.ebay.de/itm/124324833720?var=425212579374 en een buffervat :https://www.ebay.de/itm/112996694600?var=413372474575 met 1 warmtewwisselaar en een 3 Kw verwarmingselement om het water te verwarmen als het vat geen 60 graden is.

Wat ben ik hier nog meer bij nodig ?(buizen van collector naar buffervat (ongeveer 8 mtr), vanaf pomp naar ketel (ongeveer 1,5 mtr)) buizen van drukvat tussen collector? isolatiemateriaal, NTC voor de Intergas ketel, mengventiel is dat ook nodig ? en wat nog meer?

kan iemand mij hierover wat advies geven?

Alvast bedankt!
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Hallo,


Mag ik een alternatief voorstellen?

Net zoals zonnepanelen wekt een zonneboiler in de wintermaanden ook veel minder op. Aangezien je al een behoorlijke pv installatie hebt en niet elektrisch verwarmt schat ik in dat je een overschot hebt aan kWh’s.

Ik zou in jou geval een moderne elektrische boiler installeren, eventueel tijd geschakeld wanneer er word gedoucht of afgewassen. Een elektrische boiler is veel goedkoper, simpeler van techniek, makkelijker te installeren en minder storingsgevoelig (?).

Deze oplossing lijkt mij zowel ecologisch als economisch een goede optie.
- Word geen slaaf van je bezit -
Activate
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:10

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Activate »

Dank je voor je reactie!

Ik heb inderdaad overschot aan Kwh, deze wou ik ook gaan gebruiken voor het deels opwarmen van de boiler.
Verder leek het mij goed om "gratis "gebruik te maken van de zon om een deel van het water op te warmen.
Activate
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:10

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Activate »

Ik ben er iets verder ingedoken dit lijkt me ook wel wat en met 650,= subsidie :

https://solarshop-noord.nl/product/aero ... mp-boiler/
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door arjan drost »

ik heb al 22 jaar een zonneboiler en 0 storing
wel leegloop systeem en nu sind vorige jaar secondaire boiler ernaast die als de zonneboiler collector 60 gr levert gaat er een pompje van de zonneboiler -->secondaireboiler
rondpompen werkt super
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Paide »

Een zonneboiler is een mooi systeem. Simpel en eenvoudig te zien hoe het werkt door te kijken naar de temperatuur van je vat. Ik heb er met veel plezier een gehad in mijn vorige huis.
Of het rendabel is met een jaarverbruik van nog geen 100 kuub? Zeer waarschijnlijk niet, omdat het misschien de helft van je verbruik kan afdekken en je nog steeds een oplossing nodig hebt voor de winter.
Of je het daarom moet laten? Niet per se...
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Stapel op Hout »

Ik heb op mijn platte dak van onze dakkapel (27 m2) 8 tweedehands panelen (samen goed voor 1800WP) in schansopstelling geplaatst onder een hoek van 15 graden gericht op zuid-zuidwest.
Deze heb ik zonder omvormer direct op een 160 liter zonnestroomboiler (ook tweede hands èn gelijkstroom) aangesloten.
Deze boiler heeft naast het gelijkstroom element ook een wisselstroom element (230v).
In voorjaar en zomer krijg ik de boiler alleen met gelijkstroom uit de 8 panelen goed boven de 60 graden.
Voor de zekerheid liet ik hem tot voor kort altijd via de combiketel lopen om er het hele jaar door zeker van te zijn dat de temperatuur van het warme tapwater altijd boven de 60 graden is geweest, om legionellabesmetting te voorkomen.
Vanaf 30 december heb ik een dynamisch energiecontract en wil ik, als er geen zon is, de boiler met het 230v element in de goedkope uren gaan naverwarmen tot boven de 60 gr celcius.
Dit systeem heeft alleen maar twee gelijkstroomdraden van de panelen naar de boiler en een stopcontact met randaarde nodig, simpeler kan het volgens mij niet.
Geen circulatiepomp of warmtewisselaar met leidingen gevuld met antivries of een leegloopmeganisme nodig!
Je hebt bij een zonnestroom boiler wel meer ruimte nodig op het dak voor de zonnepanelen dan bij een zonneboiler met thermische panelen.

Teake
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door kockie »

Stapel op Hout schreef: 22 dec 2022, 22:46 Ik heb op mijn platte dak van onze dakkapel (27 m2) 8 tweedehands panelen (samen goed voor 1800WP) in schansopstelling geplaatst onder een hoek van 15 graden gericht op zuid-zuidwest.
En wat doe je als het zaakje oververhit dreigt te raken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Stapel op Hout »

Hoe bedoel je Kockie?
Dat de panelen oververhit raken?
Of dat de boiler oververhit raakt?
De boiler heeft twee thermostaten.
Ik heb de gelijkstroom thermostaat op maximaal 80 graden ingesteld, die heeft hij in de afgelopen zes jaar een paar keer bereikt en dan schakelt de boiler gewoon uit, zonnepanelen hebben daar geen moeite mee.
De thermostaat van het wisselstroom element (230v) heb ik op 60 graden ingesteld.
Het warme water wordt alleen gebruikt om te douchen (twee douches).
De thermostaatkranen voorkomen dat er te heet water uit de douche stroomt.
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door kockie »

Inderdaad als de boiler oververhit raakt.

Wat voor een thermostaat heb je er aan zitten? Eentje speciaal voor gelijkspanning?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Stapel op Hout »

Ik heb de boiler ca zes jaar geleden tweedehands en compleet gekocht, het is geen eigen bouw dus.
Google maar even op het merk Logitex, dan kom je in Slovenië of Tsjechië uit, daar wordt de boiler ergens gemaakt.
In de periode zonder of met weinig zon dan verwarm ik hem tijdens de goedkope uren tot iets boven de 60 graden en daar kunnen drie tot vier personen prima mee douchen.
In de zonnige periodes dan kunnen we hem met gratis gelijkstroom prima tot 60 graden verwarmen, soms zelfs tot 80 graden!
De zon schijnt in de zomer ook niet altijd, om zeker te zijn dat er altijd water boven de zestig graden uitstroomt (legionella!) laat ik het water in voorjaar en zomer altijd via de combiketel lopen, maar die hoeft dan maar weinig tot (vaak) niks na te verwarmen.
Zie de foto's.
De bijlage ACDC (1).jpg is niet meer beschikbaar
ACDC (1).jpg
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gebruikersavatar
Stapel op Hout
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2021, 14:31

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Stapel op Hout »

ACDC (3).jpg
Je moet niet alles geloven wat je denkt...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door kockie »

Ah, het is een boiler die voor DC geschikt is, dat verklaart wat ik wilde weten :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Joepie »

Je gasverbruik is ongeveer 100 m3 per jaar. Als je die naar nul krijgt dan heb je een kleine besparing op levering en een iets grotere op weg te vallen vastrechtkosten voor je gasaansluiting. Plus je nieuwe cv ketel kan op Marktplaats.

Of de zonneboiler financieel uitkan is ook afhankelijk van je palletkachel. Hoeveel kg pallets verbruik je en heb je de mogelijkheid voor lage temperatuurafgifte?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Activate
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:10

Re: Mogelijke aanschaf zonneboiler

Bericht door Activate »

Dank je voor de reacties.

De pellet kachel gebruik ik alleen voor de ruimte verwarming, voor de woonkamer en keuken, oppervlakte woonkamer 45 en keuken 12,5.
Overige ruimtes worden niet verwarmd, sporadisch met een straal kacheltje.
Verbruik pellets 1,5 pallet per jaar.

In de woonkamer hebben we nog een 5Kw airco en op de slaapkamer een van 2,5 Kw, deze hebben we nog nooit gebruikt voor verwarming.

De zonneboiler gaat de warmtepomp boiler opwarmen, we kunnen het weerstand element in de WPB ook nog schakelen als we zonnestroom over hebben.

LTV verwarming gaat het hier niet worden helaas.
Plaats reactie