Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Zie bijlage welke knop je een keer op moet drukken.
Auto adapt zit er ook op. Zou ik nog even niet proberen.

Welke temperaturen gaan er nu uit en komen er terug op de hoofdleidingen?
Bijlagen
Screenshot_20221221_202800_Chrome.jpg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 21 dec 2022, 20:29 Zie bijlage welke knop je een keer op moet drukken.
Auto adapt zit er ook op. Zou ik nog even niet proberen.

Welke temperaturen gaan er nu uit en komen er terug op de hoofdleidingen?
Wij hebben een Alpha 1 en enkel een knop met een pijltje (die middelste op jouw foto)

Mbt die temperaturen kom ik bij je terug als ik gemeten heb want dat is al even geleden dat we net na de kachel gemeten hebben. Plus wat de pompschakelaar aangeeft is lager dan als we de buizen zelf meten.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Oh oké geen alpha 2 dus. Verkeerd gekeken door mij.
Dan heb je ook geen auto adapt.

Ik ben wel benieuwd naar de temperaturen en dus de afkoeling naar retour als deze van de radiatoren afkomt.

Had je al berekend wat het totale vermogen van de radiatoren is? En komt dat een beetje overeen met de kachel?
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 21 dec 2022, 20:47 Oh oké geen alpha 2 dus. Verkeerd gekeken door mij.
Dan heb je ook geen auto adapt.

Ik ben wel benieuwd naar de temperaturen en dus de afkoeling naar retour als deze van de radiatoren afkomt.

Had je al berekend wat het totale vermogen van de radiatoren is? En komt dat een beetje overeen met de kachel?
Wat ik van de radiatoren beneden met de infrarood thermometer gemeten heb is pak en beet 58/60 gaat in de radiator en zo'n 20 graden minder er weer uit de retour in. Rond de 40 graden. Boven heb ik nog niet gemeten want daar staan er drie op standje 1, een op standje anderhalf en de badkamer op 3. Je zou toch denken dat de badkamer die het meest open staat dan volop zou moeten krijgen.
Ik dacht dat je bedoelde de temp die er uit de kachel kwam en er weer ingaat via de retour en die hebben we niet meer gemeten de laatste dagen.

Ik heb inderdaad de radiatoren berekend op een grote oude dikke drieplaat na want daar kon ik niets van vinden. We hebben wat meer radiatoren vermogen meen ik maar normaal gesproken vallen de drie (waaronder die drieplaat) van het bijgebouw af als het niet vriest. Vorige week stonden de beide kogelkranen amper een kwart open om de boel daar niet te laten bevriezen. Plus niet alle radiatoren boven hoeven van ons vol open te staan. De kachel is 18,5 kw waarvan 15 kw water dragend en 3,5 omgeving. Max kan hij blijkbaar 21 kw geven maar hoe ze dat bedoelen weet ik niet.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

krijg je wel warmte in de badkamerradiator als die andere dicht staan? Of krijg je er gewoon geen warmte in?
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 22 dec 2022, 09:32 krijg je wel warmte in de badkamerradiator als die andere dicht staan? Of krijg je er gewoon geen warmte in?
Ja er komt warmte in maar tergend langzaam terwijl de andere radiatoren boven veel eerder warmte krijgen.
We zijn alle lucht iig wel kwijt want met ontluchten komt er niets meer en nergens horen we nog lucht gelukkig.

Aangezien de kachel gisteren richting 90 graden ging hebben we net met het aansteken van de kachel wat radiatoren wat verder open gezet zodat de kachel zijn warmte wat meer kwijt. Eens kijken hoe dat gaat.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Even een update van deze kant :D

We draaien nu dik vier weken maar zijn er al wel achter dat het nog een hele tijd zal gaan duren voordat het systeem voor ons optimaal zal gaan draaien. Mbt het inregelen van de radiatoren zijn we een heel eind op weg en we weten ook al dat met wisselende temperaturen we moeten spelen met de instellingen van de thermostaatkranen in huis. Met uitzondering van de thermostaatkraan in het toilet beneden functioneren volgens ons alle kranen zoals ze moeten dus dat is al prettig om te weten. Wat betreft dat buffervat dat is weer uit de kelder gehaald en staat nu werkeloos in het bijgebouw.

We lopen nog wel tegen een paar dingen aan en dat is als eerste de pomp. We hebben met de pompinstellingen het een en ander geprobeerd maar dat heeft totaal geen zin. Zetten we de pomp anders dan continue op stand drie dan komt er helemaal geen warmte in ... yep de badkamer, zelfs niet als alle andere radiatoren boven dicht staan en de huiskamer krijgt dan pas warmte na dik een uur of zelfs later. Dat schiet ook niet op. Op stand drie gaat het veel sneller maar krijgt de badkamer veel te laat warmte. We hebben echt een pomp nodig die iets meer capaciteit heeft denken we. Zouden we een pomp nodig hebben die wat meer liter per uur rond kan pompen? Als jullie me advies hierin kunnen geven zouden we daar echt heel blij mee zijn.

Ander punt wat ons nog niet helemaal lekker zit is dat de boiler als de kachel uitgaat en het cv water ook wat afkoelt het water in de boiler ook afkoelt totdat de pomp uitschakelt. Dat was met die driewegklep niet zo dus wat is wijsheid? Zo laten of die driewegklep er toch weer tussen laten zetten ?

Ook willen we wat meer temperatuur metertjes ertussen. Het verschil tussen de temperatuur op het display van de pompschakelaar en de kachel/leidingen is veel te groot. Dat klemmetje met die sensor werkt niet echt goed vinden we. Plus leidingen met die infraroodmeter meten schiet ook niet op. Zelfs met zwarte verf erop niet. Maar het infraroodmetertje is wel een super hulpje met koken want je weet zo waar de warmste plek is om je pan op te zetten :wink:

En dan dat buffervat... we kunnen het niet uitstaan dat dat ding er niet tussen staat... Dat moet gewoon kunnen volgens ons. We hebben twee andere plekken gevonden zodat hij of twee meter van de kachel komt te staan of op een afstand van vier meter. De korste plek is de minst ideale maar wel de goedkoopste manier want dan moeten we woonruimte in gaan leveren en voor de tweede plek moeten we een soort van ketehokje aanbouwen. Dat is allemaal te doen zonder al te veel gedoen en al te grote kosten te hoeven maken. Wat denken jullie hiervan? Geeft ons dat wat meer woongenot... vooral 's morgens dat het wat warmer kan zijn in koudere periodes? We hebben die eerste week dat het systeem draaide toch nog wel wat afgezien dus ik heb nog wel wat angst voor koudere periodes. Verder willen we toch een isolatie bedrijf langs laten komen om te kijken of we die dubbele spouw zonder al teveel gedoe kunnen laten isoleren. Vrees dat ze het enkel van binnenuit kunnen doen. Het is buitenmuur, oude spouw die met steenwol vlokken gevuld is, oude binnenmuur met oude kalkzandsteenspecie gemetseld, dan nieuwe lege spouw van pak en beet tussen de 8-10 cm en dan een nieuwe binnenmuur. Met het volspuiten van die nieuwe spouw denken/hopen we ook heel wat te kunnen winnen. Maar ja van buiten door die oude binnenmuur laten boren vinden we erg riskant. Hij is niet dragend meer die muur maar er kunnen, denken we, wel stenen verschuiven door die oude specie. Wat denken jullie hiervan?

Zo zullen we in de loop der tijd nog wel wat meer dingen tegenkomen die wellicht beter kunnen. Het moet echt opgebouwd worden merken we al wel maar dat is niet erg.

Maar niet allemaal treurnis en gedoe want met de temperaturen van de afgelopen dagen draait hij eigenlijk zoals we voor ogen hadden :D Niet alleen waar het fornuis staat warmte maar de gehele beneden verdieping is nu aangenaam warm. Geen geren meer tussen twee kachels :wink: Zoals vandaag gaat de kachel pas ergens tussen 14 en 15 uur aan en dan is binnen twee tot drie uur het beneden al redelijk op temperatuur. Oke 's morgens is het nu in huis natuurlijk niet koud en iets van 15 tot 17 graden.
Koken op het fornuis gaat ook helemaal geweldig. Heel anders dan op de oude maar nog relaxter :D Was gewoon even wennen. De oven heb ik nog niet gedurfd flink op te stoken want ik weet dan niet hoe het cv gedeelte dan gaat reageren... Dat laten we voorlopig maar even zo en alles op zijn tijd zullen we maar zeggen.
Kachel aansteken is een makkie en je mikt er wat hout op en je kan weg. De tijd van babysitten zoals 1 van jullie ooit zei is echt wel voorbij. Je loopt er langs en automatisch kijk je even, gooit er wat bij en hij draait lekker verder. Ook qua houtverbruik is hij enorm zuinig. Met deze hogere temperaturen merken we ook dat we de kachel wat moeilijk hoger dan 70/75 graden kunnen stoken. Hij heeft duidelijk niet zoveel nodig om alles op temp te brengen.... Zelfs de badkamer krijgt na uren en uren warmte en hebben we zelfs al op 17/18 graden kunnen krijgen :wink: Voor nood zitten we voor de badkamer aan twee kleine IF paneeltjes te denken want als het echt koud is krijgt die radaitor echt geen warmte helaas.

Al met al zijn we gewoon hartstikke blij met ons houtgestookte cv-fornuis en elke dag wordt dat gevoel meer :D
Oke we zijn er nog niet maar ook dat komt nog wel. We weten nu dat het werkt en het kan alleen nog maar beter gaan werken.
Zo zijn jullie weer op de hoogte en stik nieuwsgierig naar jullie reacties, adviezen en tips natuurlijk !
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Kaat,

fijn te lezen dat het de goede kant op gaat. Langzaam komen we er wel.

Hier enkele bemerkingen die bij me binnenvallen, voor wat het waard is.

Die 21 kw die vermeld wordt is de power input, hoeveel hout je in de kachel kwijt kan zeg maar, komt overeen met +/- 5kg.

Deze 5kg heeft de kachel nodig per uur om aan zijn vermogen te komen. Hoeveel kilo verstook je ongeveer per dag? hoe droog?

Daarnaast (en dat is al meer gezegd in dit topic maar ook in andere), de beloofde output in kw waterzijdig behaal je zelden. Als er dan nog zuinig wordt gestookt, al helemaal niet.

Over de thermostatische kranen: stand 1 wil niet zeggen dat er minder water wordt gevraagd. Het bepaalt enkel vanaf welke ruimtetemperatuur de kraan stopt met water doorlaten. Grosso modo komt dit overeen met: stand 1: 15°C, stand 2: 17°C, stand 3: 19-20°C, stand 4: 22°C en stand 5: max
Dus als een bepaalde ruimte onder 15°C blijft, zal de thermostatische kraan daar water blijven vragen ook als die in stand 1 staat.

en dan wat omdenken. Is het niet mogelijk om een
aparte leiding te trekken naar de badkamer? Vervolgens deze aansluiten op een kleine collector en de nodige debieten aan deze collector inregelen?

groet en veel moed!
Wouter
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Wouter Gillis schreef: 12 jan 2023, 13:46 Dag Kaat,

fijn te lezen dat het de goede kant op gaat. Langzaam komen we er wel.

Hier enkele bemerkingen die bij me binnenvallen, voor wat het waard is.

Die 21 kw die vermeld wordt is de power input, hoeveel hout je in de kachel kwijt kan zeg maar, komt overeen met +/- 5kg.

Deze 5kg heeft de kachel nodig per uur om aan zijn vermogen te komen. Hoeveel kilo verstook je ongeveer per dag? hoe droog?

Daarnaast (en dat is al meer gezegd in dit topic maar ook in andere), de beloofde output in kw waterzijdig behaal je zelden. Als er dan nog zuinig wordt gestookt, al helemaal niet.

Over de thermostatische kranen: stand 1 wil niet zeggen dat er minder water wordt gevraagd. Het bepaalt enkel vanaf welke ruimtetemperatuur de kraan stopt met water doorlaten. Grosso modo komt dit overeen met: stand 1: 15°C, stand 2: 17°C, stand 3: 19-20°C, stand 4: 22°C en stand 5: max
Dus als een bepaalde ruimte onder 15°C blijft, zal de thermostatische kraan daar water blijven vragen ook als die in stand 1 staat.

en dan wat omdenken. Is het niet mogelijk om een
aparte leiding te trekken naar de badkamer? Vervolgens deze aansluiten op een kleine collector en de nodige debieten aan deze collector inregelen?

groet en veel moed!
Wouter
Hallo Wout,

Dank en fijn dat je reageert :D

Klopt 5,2 kg per uur volgens het boekje van het fornuis en dat verstoken we wel, vooral als het kouder is. Het hout is redelijk droog. Meen iets van 14 % vocht dat mijn man pas nog gemeten heeft. We weten ongeveer hoeveel die 5 kilo is want dat moesten we van Ramon wegen :wink:

De temperaturen van de kranen wist ik, vandaar dat we ze boven allemaal muv de badkamer, op vorstbeveiliging hebben staan in de hoop dat de badkamer dan als enigste in dat circuit voorzien wordt van warmte. Helaas duurt het erg lang voordat er wat warmte komt. Dat is zeker 2 tot 3 uur nadat we de kachel aangestoken hebben. Alle andere circuits hebben zodra het mixventiel groen licht geeft binnen 5 tot 10 miniten warmte. En zelfs de meest verre radiator in de huiskamer heeft binnen een half uur warmte. Vandaar dat we er niets van begrijpen dat die badkamer zo moeilijk doet. Weg van de minste weerstand zal dat wel zijn vrees ik.

Was het maar waar dat we een nieuwe leiding daar naartoe konden trekken maar helaas moet die door diezelfde muur als waar de leiding voor het buffervat naartoe gemoeten had in de kelder. Dat gaat niet lukken want dan weten we echt niet waar we uitkomen met die kalkzandspecie en oude stenen die nu allemaal weggewerkt zijn met een osb wand en waar weer die elektrische boiler en zonneboiler voorstaan en aanhangen plus aan de andere kant een nieuwe binnenmuur staat. Daar durven we echt niet meer doorheen te gaan boren.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Nondepie wat een verhaal. Dat is nog es een update :) .

Pomptype zoals eerder door mij vermeld. Ik durf niet de garanderen dat het dan wel 100% is. Maar meer debiet en opvoerhoogte heeft deze zeker. Het zal best wat schelen, maar ik denk nog steeds dat het vermogen gewoon erg krap is.

Extra isoleren is (mits goed uitgevoerd) zeker een goede keuze. Wat er niet uitgaat hoef he immers niet op te wekken.

Buffervat als je dat er tussen kunt bouwen zou zeker kunnen schelen. Ik zou deze dan wel met extra pomp na het Buffervat uitvoeren. Dan kun je hieruit wat opgeslagen warmte halen.
Screenshot_20230112_201928_Chrome.jpg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 12 jan 2023, 20:20
Pomptype zoals eerder door mij vermeld. Ik durf niet de garanderen dat het dan wel 100% is. Maar meer debiet en opvoerhoogte heeft deze zeker. Het zal best wat schelen, maar ik denk nog steeds dat het vermogen gewoon erg krap is.

Dank J Groot en ja als je een update geeft moet je het goed doen toch :wink:

Die pomp was een Yonos nietwaar? Nu is de opvoerhoogte niet meer van belang omdat dat buffervat niet meer in de kelder komt. Het gaat ons nu puur om meer snelheid of volume door de leidingen dat het warme water wat krachtiger/sneller rondgepomt wordt. (dat is debiet nietwaar?)

Dank ook voor het schema en dat gaan we eens bestuderen :D

Enne het vermogen is 18,5 kw met max 21 kw. Het is hier nu 22,2 graden :lol:
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 12 jan 2023, 20:20
Extra isoleren is (mits goed uitgevoerd) zeker een goede keuze. Wat er niet uitgaat hoef he immers niet op te wekken.
Het bedrijf wat hier de oude spouw met rockwool steenwol volgespoten heeft bestaat gelukkig nog. Die weten gelukkig wat ze doen.
EPS zien we niet zitten dus dan maar terug naar hen voor steenwol.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Yonos Pico 25/ 1-8 zou geschikt kunnen zijn. Debiet is hoeveelheid water, opvoerhoogte is de weerstand die de pomp kan overbruggen.

Teveel debiet door relatief kleine leidingen geeft veel stromingsgeluid. Daar moet je dus ook een beetje rekening mee houden.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 12 jan 2023, 21:05 Yonos Pico 25/ 1-8 zou geschikt kunnen zijn. Debiet is hoeveelheid water, opvoerhoogte is de weerstand die de pomp kan overbruggen.

Teveel debiet door relatief kleine leidingen geeft veel stromingsgeluid. Daar moet je dus ook een beetje rekening mee houden.
Dank weer J Groot !

Al onze hoofdleidingen zijn 22 mm, enkel de aftakkingen naar de radiatoren zijn 15 mm.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

@Kaat , kun je op het schema het aftappunt van de badkamerradiator en van de niet gebruikte maar wel aangesloten vloerverwarmingsverdeler schetsen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie