Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Kaat schreef: 14 jan 2023, 17:08
jgroot schreef: 14 jan 2023, 15:52 Deze zag ik zojuist op marktplaats. Maar is wel een serieuze pomp voor een woonhuis.

https://link.marktplaats.nl/m1914621348 ... ialbuttons
Oef zeg die pompt wat rond zeg. Dat is bijna 3x zoveel dan de Alpha 1 die we nu hebben. Is dat niet wat te? Op MP zou ik die pomp niet zo snel durven kopen ivm garantie.
Is zeker wel aan de grote kant.

Maar als je een grotere pomp kan vinden met dezelfde inbouwmaat voor niet teveel geld kan het interessant zijn. Dan kun je voor niet al teveel geld in ieder geval testen.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 15 jan 2023, 09:55 Is zeker wel aan de grote kant

Maar als je een grotere pomp kan vinden met dezelfde inbouwmaat voor niet teveel geld kan het interessant zijn. Dan kun je voor niet al teveel geld in ieder geval testen.
Daar heb je gelijk in maar ik vrees dat ik met 8500 liter per uur heel wat kan beschadigen in het systeem.
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Ik heb niet naar de debieten of curve gekeken.

Maar wellicht kun je nog iets anders op mp op de kop tikken. Hoeft ook geen toerengeregeld te zijn want nu heb je de pomp ook op een vaste stand staan.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 15 jan 2023, 11:06 Ik heb niet naar de debieten of curve gekeken.

Maar wellicht kun je nog iets anders op mp op de kop tikken. Hoeft ook geen toerengeregeld te zijn want nu heb je de pomp ook op een vaste stand staan.
Ramon had toentertijd ook al een simpele 3 standenpomp geadviseerd mocht deze niet afdoende zijn. Is een DAB wat?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Op zich een prima merk. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 15 jan 2023, 13:24 Op zich een prima merk. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.
Dan gaan we die Evosta 3 - 80/180 eens verder bestuderen. Niet alleen het vermogen maar ook de prijs en de 5 jaar garantie spreekt ons erg aan :wink:
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Kijk maar goed naar de beide curves, anders heb je straks nog hetzelfde probleem.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door kockie »

Heb je je oude cv nog? Dan kun je kijken welke pomp daar in zit of deze voor het experiment monteren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

kockie schreef: 15 jan 2023, 15:19 Heb je je oude cv nog? Dan kun je kijken welke pomp daar in zit of deze voor het experiment monteren.
Ja die hebben we nog maar dat is een 130 ipv een 180. Grundfos en ik meen 25/50/130 oid. De installateur heeft dat in het begin uitgeprobeert maar dat ging toentertijd ook niet. De cv ketel hing voorheen precies in het midden van alle circuits waar nu de elektrische boiler hangt. Nu staat de kachel zowat helemaal achteraan en moet aardig wat keren omhoog en omlaag.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

130 en 180 zijn de inbouwlengtes tussen de twee aansluitflenzen van de des betreffende pompen .

De kachel deftig opstoken zal ook wel een issue zijn . Ramon heeft dat ook al aangehaald en Kaat is nog altijd een beetje sceptisch wat opstoken betreft maar toen waren er nog luchtbelproblemen .
Als alle kranen dicht staan behalve in de badkamer rest er alleen nog de kachel - pomp - thermostatisch drieweg ventiel - boiler - badkamerradiator .
Om nu een radiator van warm water te voorzien heb je nu ook geen megadebiet nodig, wel warm water .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 15 jan 2023, 19:41 130 en 180 zijn de inbouwlengtes tussen de twee aansluitflenzen van de des betreffende pompen .

De kachel deftig opstoken zal ook wel een issue zijn . Ramon heeft dat ook al aangehaald en Kaat is nog altijd een beetje sceptisch wat opstoken betreft maar toen waren er nog luchtbelproblemen .
Als alle kranen dicht staan behalve in de badkamer rest er alleen nog de kachel - pomp - thermostatisch drieweg ventiel - boiler - badkamerradiator .
Om nu een radiator van warm water te voorzien heb je nu ook geen megadebiet nodig, wel warm water .
De kachel durf ik wel op te stoken tot 80 graden of iets erboven dat is geen enkel probleem. Met die warme dagen de laatste weken bleef hij rond de 70/75 hangen en hadden we daar meer dan genoeg aan. Nu het iets kouder is kan ik hem ook weer makkelijker hoger stoken. Ik ben/was alleen nog wat voorzichting om hem zo flink door te stoken dat de oven 230 graden zou halen maar vanmiddag gemerkt dat ik de oven al tot bijna 200 graden kreeg zonder al te gek te hoeven stoken. Gewoon vanaf het begin de knop op koken zetten dan lift die oven goed mee heb ik gemerkt. Dat komt ook wel goed mettertijd. Eens kijken of ik er dan ook een brood in kan bakken :D

Kachel doet het prima, mixventiel ook en zeker beter dan de vorige, boiler kan ook niets mis mee zijn want anders kreeg de huiskamer ook geen warmte, radiator badkamer is een T33, 140 lang en 30 hoog. Misschien dat dit nog een probleem kan zijn. Maar wij denken nog steeds dat die pomp niet krachtig genoeg is.

Wat warm water betreft. Dat komt prima in het huiskamercircuit of de ruimte waar de wasmachine staat, wat op hetzelfde circuit als de badkamer zit, en die radiatoren pak je dan echt niet lang vast zo warm dat ze zijn.

We zijn ook druk aan het kijken naar twee kleine infrarood paneeltjes van 40 breed die we naast de wastafels in de badkamer kunnen hangen maar dat valt ook nog niet mee om zulke smalle paneeltjes te vinden. Vooral voor 's morgens als het afgekoeld is in de badkamer zal dat erg prettig zijn denken we. Zeker als dat buffervat er nog niet ertussen zit. Iemand tips wat een goed merk is? Die snel opwarmen en hoeveel watt slim is om te nemen? We willen simpele paneeltjes met een gewone handmatige schakelaar en geen tijdklok of sensor ertussen. Gewoon aan of uit :wink:

Maar goed het wordt weer wat kouder zeggen ze dus we kunnen weer mooi verder testen met onze kachel :wink:
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

En nog een schema van het bijgebouw achter de aanbouw van ons huis.
Bijlagen
CV plan bijgebouw achter huis.jpg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 15 jan 2023, 15:17 Kijk maar goed naar de beide curves, anders heb je straks nog hetzelfde probleem.
@J Groot,

Ik heb je post gemist....
Kan je me misschien uitleggen wat je met beide curves bedoeld?
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

ik bedoel de pompkarakteristiek van beide pompen.
Dus als je een DAB pomp zou kopen, dat deze wel een vooruitgang geeft t.o.v. de pomp die je nu hebt.
Zowel in debiet als in opvoerhoogte (opvoerhoogte is je leidingweerstand).

Als je vooral denkt dat het aan de pomp ligt zou ik op marktplaats proberen een 25-80-180 pomp op de kop te tikken. Als het dan werkt is het prima, zo niet ben je voor niet al teveel geld weer een stuk wijzer.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 16 jan 2023, 09:14 ik bedoel de pompkarakteristiek van beide pompen.
Dus als je een DAB pomp zou kopen, dat deze wel een vooruitgang geeft t.o.v. de pomp die je nu hebt.
Zowel in debiet als in opvoerhoogte (opvoerhoogte is je leidingweerstand).

Als je vooral denkt dat het aan de pomp ligt zou ik op marktplaats proberen een 25-80-180 pomp op de kop te tikken. Als het dan werkt is het prima, zo niet ben je voor niet al teveel geld weer een stuk wijzer.
De Alpha 1 25-60-180 die er nu tussen zit heeft als pompcapaciteit 2900 liter per uur en opvoerhoogte 6 meter
De Dab Evolta 3 80-180 heeft als pompcapaciteit 4200 per uur en opvoerhoogte 8 meter. Die scheelt niet zoveel met die Wilo Yonos. Die had 200 meer pompcapaciteit en ook 8 meter opvoerhoogte.
Plaats reactie