Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Wouter Gillis »

De opvoerhoogte kan je berekenen maar is nogal complex (alle drukverliezen van bochten, kranen, leidingdoormeter,...).
Een vuistregel om dit te schatten is de volgende: meet hoeveel leiding je hebt tot het verste punt heen en terug (in meter). En neem vervolgens hiervan 2à3%. Stel je hebt 100m heen en terug. Dan zou je moeten toekomen met een pomp van 3 meter opvoerhoogte. Dit is uiteraard een schatting maar kan wel een idee geven.

groet Wouter
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Wouter Gillis schreef: 16 jan 2023, 11:28 De opvoerhoogte kan je berekenen maar is nogal complex (alle drukverliezen van bochten, kranen, leidingdoormeter,...).
Een vuistregel om dit te schatten is de volgende: meet hoeveel leiding je hebt tot het verste punt heen en terug (in meter). En neem vervolgens hiervan 2à3%. Stel je hebt 100m heen en terug. Dan zou je moeten toekomen met een pomp van 3 meter opvoerhoogte. Dit is uiteraard een schatting maar kan wel een idee geven.

groet Wouter
Dank Wouter en ja dat hadden we hier al geleerd hoe dat op de makkelijke manier te berekenen :D
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Wouter Gillis »

top, heb me inderdaad niet meer ingelezen in heel het topic.
succes
Wouter
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Wouter Gillis schreef: 16 jan 2023, 13:10 top, heb me inderdaad niet meer ingelezen in heel het topic.
succes
Wouter
Dank je en komt goed :D
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Kaat schreef: 16 jan 2023, 11:01
jgroot schreef: 16 jan 2023, 09:14 ik bedoel de pompkarakteristiek van beide pompen.
Dus als je een DAB pomp zou kopen, dat deze wel een vooruitgang geeft t.o.v. de pomp die je nu hebt.
Zowel in debiet als in opvoerhoogte (opvoerhoogte is je leidingweerstand).

Als je vooral denkt dat het aan de pomp ligt zou ik op marktplaats proberen een 25-80-180 pomp op de kop te tikken. Als het dan werkt is het prima, zo niet ben je voor niet al teveel geld weer een stuk wijzer.
De Alpha 1 25-60-180 die er nu tussen zit heeft als pompcapaciteit 2900 liter per uur en opvoerhoogte 6 meter
De Dab Evolta 3 80-180 heeft als pompcapaciteit 4200 per uur en opvoerhoogte 8 meter. Die scheelt niet zoveel met die Wilo Yonos. Die had 200 meer pompcapaciteit en ook 8 meter opvoerhoogte.
Dan is deze pomp in elk geval groter in capaciteit dan die je nu hebt. Ik hoop dat het helpt....
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Terloops, de anti-condensklep laat maar 3 m3/h door bij 1 bar drukverschil, wat zou een nog zwaardere pomp bijdragen aan het debiet ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 17 jan 2023, 11:50 Terloops, de anti-condensklep laat maar 3 m3/h door bij 1 bar drukverschil, wat zou een nog zwaardere pomp bijdragen aan het debiet ?
Nu maak je het wel heel moeilijk LeaD en weten we helemaal niet meer waar het te zoeken. Wat nu?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Eventje geschetst wat er na een half uurtje als je de 70° bereikt hebt, de verdeling van de debieten ( Q ) . En dit is in het geval je echt voluit stookt . Het debiet wordt volledig geregeld door de anticondensklep . Een grotere pomp zal alleen maar het debiet in de bijpasleiding verhogen . Het debiet in de lange omloop wordt bepaald door het vermogen van de kachel . Of nog, in het geval van een koude kachel is er nul volumestroom naar de radiatoren .
kaat.pdf
(252.32 KiB) 12 keer gedownload
In het rekenvoorbeeld gaat er slechts 37% van het totaal debiet van de pomp naar de radiator . Indien het retour-water maar 20°C is wat in de ochtend zeker het geval is, is het maar 30% . En tot aan 55°C kacheltemperatuur is het nul % of er wordt niets bijgemengd . Eens het retour-water hoger dan 55°C is wordt het omloopdebiet wel bepaald door de pomp . Maar dan staan de radiatoren volledig warm tot aan de onderkant en dan wil je ook niet te snel pompen want dan raken de radiatoren hun warmte niet meer kwijt en raakt de kachel oververhit . Dan is het tijd om de kachel te temperen of minder hout toevoegen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 17 jan 2023, 21:30 Eventje geschetst wat er na een half uurtje als je de 70° bereikt hebt, de verdeling van de debieten ( Q ) . En dit is in het geval je echt voluit stookt . Het debiet wordt volledig geregeld door de anticondensklep . Een grotere pomp zal alleen maar het debiet in de bijpasleiding verhogen . Het debiet in de lange omloop wordt bepaald door het vermogen van de kachel . Of nog, in het geval van een koude kachel is er nul volumestroom naar de radiatoren .kaat.pdf

In het rekenvoorbeeld gaat er slechts 37% van het totaal debiet van de pomp naar de radiator . Indien het retour-water maar 20°C is wat in de ochtend zeker het geval is, is het maar 30% . En tot aan 55°C kacheltemperatuur is het nul % of er wordt niets bijgemengd . Eens het retour-water hoger dan 55°C is wordt het omloopdebiet wel bepaald door de pomp . Maar dan staan de radiatoren volledig warm tot aan de onderkant en dan wil je ook niet te snel pompen want dan raken de radiatoren hun warmte niet meer kwijt en raakt de kachel oververhit . Dan is het tijd om de kachel te temperen of minder hout toevoegen .
@LeaD ik denk dat je helemaal gelijk hebt met bovenstaande.

Wat me gisteren opviel is dat de radiatoren beneden echt goed warm waren dus ik boven weer eens voelen in de badkamer. Lauwig dus en die radiator was ook niet helemaal warm tot onderaan. Ik heb toen de radiator in de wasruimte opengedraaid en binnen no time was daar warmte en kon ik de leding niet meer vasthouden. Daarna weer dicht gedraaid en de allerlaatste radiator op dat circuit na de badkamer in de slaapkamer verder opengedraaid. Binnen no time gloeiende leidingen dus die kachel heeft wel voldoende vermogen maar ergens gaat het mis met de radiator van de badkamer.... maar waar :roll:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Nog eens wat foto's posten van de radiator en zijn aansluitingen, de leidingen, de sifon of de doorsteek onder het bad ... Er zal wel iets zijn wat niet deugt .

Je kan ook nog eens je oor ten luister leggen op de leiding . Je kan contact maken met behulp van een potlood of ander verlengstuk tussen oor en de buis ( en niet met de punt in je oor a.u.b. ) . Als je gesis hoort zit je met een vernauwing .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 18 jan 2023, 10:49 Nog eens wat foto's posten van de radiator en zijn aansluitingen, de leidingen, de sifon of de doorsteek onder het bad ... Er zal wel iets zijn wat niet deugt .

Je kan ook nog eens je oor ten luister leggen op de leiding . Je kan contact maken met behulp van een potlood of ander verlengstuk tussen oor en de buis ( en niet met de punt in je oor a.u.b. ) . Als je gesis hoort zit je met een vernauwing .
Hierbij wat foto's van de badkamer radiator. Ik kan helaas niet alles fotograferen want de leidingen die van de zolder naar beneden gaan komen in de slaapkamer achter de kast uit. Daar gaan ze door de muur en achter het bad door naar de radiator. Dat stuk kan ik dus niet fotograferen want achter dat bad kunnen we niet meer bij of we moeten gaan slopen. Het rare is dat we voorheen nooit geen problemen met deze radiator gehad hebben. Die was altijd goed warm.

Mijn man gaat zo luisteren of hij gesis hoort dus dat antwoord komt nog.

Verder ben ik er ook al wel achter dat die IR paneeltjes het niet gaan worden in de badkamer....
Bijlagen
IMG_0834.jpg
IMG_0833.jpg
IMG_0832.jpg
IMG_0831.jpg
IMG_0830.jpg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@LeaD mijn man hoort geen gesis dus geen vernauwing.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Zit er een ontluchtingskraantje op de radiator ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 19 jan 2023, 19:38 Zit er een ontluchtingskraantje op de radiator ?
Ja maar er komt geen lucht meer uit. Plus over heel de lengte krijgt hij warmte. Althans vandaag.
Ik denk dat het puur weerstand is. Vanmiddag nog twee andere radiatoren die na de aftakking naar boven komen verder geknepen en prompt 18.6 graden in de badkamer rond half zes vanavond.
Ik kan het echt niet meer volgen....
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

De overige radiatoren dienen nog waterzijdig ingeregeld te worden . Nu kiest het water de gemakkelijkste weg en die zal niet langs de badkamer lopen blijkbaar .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie