Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

IMG_0604.jpg
IMG_0604.jpg (29.98 KiB) 478 keer bekeken
Je zou dit verlengstuk kunnen vervangen door een bolkraan en hiermee de 4 circuits wat kunnen insnoeren . Er zijn ook kleine bolkraantjes die precies passen op de collector, dan heb je er 4 van nodig en het is wat minder werk dan voetventielen er nadien bij plaatsen op de radiatoren . Mocht er elders in de aftakking al een bolkraan zitten zou je ook die bolkraan kunnen gebruiken als insnoering .

Ramon is nog gecharmeerd door de heerlijke koffie van Kaat en zit nog steeds in dromenland :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »


@Arjan,

Ja klopt we willen een geluidsalarm krijgen als de kachel richting 90 graden zou gaan. Ramon raadde dat ons aan om te doen maar die zie of horen we in dit draadje niet meer.
Ik ga kijken op Ali en dan laat ik de electricien dat wel instellen want dat is niets voor ons om te doen :wink:
############
Kan me niet voorstellen dat dat niet lukt zoniet mag je mij mailen bel ik je en regel het voor je wel de Sonoff nemen de REX C100 is stuk lastiger
##############
Enne je had helemaal gelijk... het blijft "prut" zonder de voetventielen !
Dank daar nog voor dat je er zo op hamerde!
############
Soms vallen de kwartjes langzaam had ik ook dat ik hier mee starte
Beter laat dan nooit
#########
Moeten we die voetventielen echt op alle radiatoren plaatsen? Ik vraag dit omdat de radiatoren in de huiskamer die via een verdeelunit gaan het enorm goed doen. De enige vier die continue stabiel blijven. Die gaan hierdoor. Maar is het nodig dan komen ze er gewoon op
Groet en fijn weekend Kaat
###########
Tja wat is moeten wil je het goed doen wel vind ik hoeveel radiatoren heb je ?
Als je er een paar niet doet gaat daar al het water heen door dat je de andere knijpt
Als die het nu goed doen zijn ze waarschijnlijk ook de gene met de minste weerstand

Groet Arjan
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 04 feb 2023, 19:25 IMG_0604.jpg
Je zou dit verlengstuk kunnen vervangen door een bolkraan en hiermee de 4 circuits wat kunnen insnoeren . Er zijn ook kleine bolkraantjes die precies passen op de collector, dan heb je er 4 van nodig en het is wat minder werk dan voetventielen er nadien bij plaatsen op de radiatoren . Mocht er elders in de aftakking al een bolkraan zitten zou je ook die bolkraan kunnen gebruiken als insnoering .

Ramon is nog gecharmeerd door de heerlijke koffie van Kaat en zit nog steeds in dromenland :lol:
@LeaD
Zijn dit bolkraantjes? Deze zitten er namelijk al tussen en ongeveer een goede halve meter van dat verdeelunit.
En wat die koffie betreft... die zet mijn man altijd... :lol:
Bijlagen
IMG_0900.jpg
IMG_0899.jpg
IMG_0898.jpg
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 04 feb 2023, 19:46
Kan me niet voorstellen dat dat niet lukt zoniet mag je mij mailen bel ik je en regel het voor je wel de Sonoff nemen de REX C100 is stuk lastiger
############
Soms vallen de kwartjes langzaam had ik ook dat ik hier mee starte
Beter laat dan nooit
###########
Tja wat is moeten wil je het goed doen wel vind ik hoeveel radiatoren heb je ?
Als je er een paar niet doet gaat daar al het water heen door dat je de andere knijpt
Als die het nu goed doen zijn ze waarschijnlijk ook de gene met de minste weerstand

Groet Arjan
@Arjan,
Super dat je ons wilt helpen daarmee. Hartstikke bedankt alvast en laat wel wat weten als hij binnen is. Echt heel blij mee !
En ja het duurt altijd ff voordat het kwartje valt maar je wilt eerst alles uitsluiten voordat je weer een berg geld uit gaat geven. We hebben nog 17 radiatoren over. Nummer achttien hebben we laten vervallen omdat die net na de kachel zat en gloeiend heet werd.
LeaD gaf een tip mbt die vier radiatoren dmv bolkraantjes te knijpen. Nu zitten daar al twee kraantjes tussen maar of dat bolkraantjes zijn geen flauw idee. Er zitten wel bolkranen richting het bijgebouw en dat wordt flink geknepen nu. Meen 3/4 dicht. Maar als het beter is allemaal voetventielen dan gaan we daar gewoon voor.
Badkamer was daarstraks 18,9 graden, huiskamer 20,6 en hier waar we nu zitten bij het fornuis nu 22,7....
Groet Kaat
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

[/quote]

@Arjan,
Super dat je ons wilt helpen daarmee. Hartstikke bedankt alvast en laat wel wat weten als hij binnen is. Echt heel blij mee !
##########
Graag gedaan
#########
En ja het duurt altijd ff voordat het kwartje valt maar je wilt eerst alles uitsluiten voordat je weer een berg geld uit gaat geven.
#########
Ja dat snap ik maar weet zeker dat dit geen verkeerde investering is je moet even kijken bij warmteservice op de site ze hebben twee soorten een voor tussen de leiding twee keer knel 15 en een diverse soorten direct op de radiator retour
###########
We hebben nog 17 radiatoren over. Nummer achttien hebben we laten vervallen omdat die net na de kachel zat en gloeiend heet werd.
LeaD gaf een tip mbt die vier radiatoren dmv bolkraantjes te knijpen. Nu zitten daar al twee kraantjes tussen maar of dat bolkraantjes zijn geen flauw idee. Er zitten wel bolkranen richting het bijgebouw en dat wordt flink geknepen nu. Meen 3/4 dicht. Maar als het beter is allemaal voetventielen dan gaan we daar gewoon voor.
###########
Ik zou ze allemaal voorzien van voet ventiel
###########
Badkamer was daarstraks 18,9 graden, huiskamer 20,6 en hier waar we nu zitten bij het fornuis nu 22,7....
je zit er warmpjes bij
############
Groet

[/quote]
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

@Kaat, ja dat zijn bolkraantjes, hiermee kan je ook knijpen .
Het zijn vooral die radiatoren die het meeste warmte geven die je moet knijpen .
Je kan als test eens proberen om die groep van vier volledig dicht te draaien met die bolkraan en dan het resultaat afwachten wat er in de badkamer gebeurt . Na een uurtje zou je toch een resultaatsverschil moet hebben .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door benthuis »

arjan drost schreef: 05 feb 2023, 00:04 @Arjan,
Super dat je ons wilt helpen daarmee. Hartstikke bedankt alvast en laat wel wat weten als hij binnen is. Echt heel blij mee !
##########
Graag gedaan
@Arjan, ff voor het overzicht en de terug-leesbaarheid:

Als je reageert op een bericht, kan je reageren op specifieke stukken tekst, door eerst op "Plaats Reactie" te drukken en dan iets naar beneden te scrollen naar het bewuste stukje tekst. Hier marmer je die tekst en klikt op de "aanhalingstekens".

Die plaats automatisch het bewuste stuk tussen quotes en zo kan je zelf ook later de reacties makkelijker terug lezen.

Succes!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door benthuis »

benthuis schreef: 05 feb 2023, 12:12Succes!
Zo ziet het er dan uit
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

benthuis schreef: 05 feb 2023, 12:13
benthuis schreef: 05 feb 2023, 12:12Succes!
Zo ziet het er dan uit
en wij vinden dat top . Een quote binnen een quote .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

@ Benthuis
Ga ik proberen
@Kaat
Zo kan de beveiliging ook dmv Domoticz
BEFCF552-9223-4909-B609-0B24C6513F25.jpeg
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 04 feb 2023, 19:25 Ramon is nog gecharmeerd door de heerlijke koffie van Kaat en zit nog steeds in dromenland :lol:
Ja.. :lol:
Ik stop soms teveel tijd in het helpen/reageren/frustreren van mensen... De beurt is aan een ander, denk ik dan.
LeaD schreef: 05 feb 2023, 00:42 @Kaat, ja dat zijn bolkraantjes, hiermee kan je ook knijpen .
Het zijn vooral die radiatoren die het meeste warmte geven die je moet knijpen .
Je kan als test eens proberen om die groep van vier volledig dicht te draaien met die bolkraan en dan het resultaat afwachten wat er in de badkamer gebeurt . Na een uurtje zou je toch een resultaatsverschil moet hebben .
Prima idee...
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 05 feb 2023, 00:42 @Kaat, ja dat zijn bolkraantjes, hiermee kan je ook knijpen .
Het zijn vooral die radiatoren die het meeste warmte geven die je moet knijpen .
Je kan als test eens proberen om die groep van vier volledig dicht te draaien met die bolkraan en dan het resultaat afwachten wat er in de badkamer gebeurt . Na een uurtje zou je toch een resultaatsverschil moet hebben .
@LeaD de badkamer draait mee hoor maar meestal erg traag. Nu pas twee uur de kachel aan en prompt een warme radiator in de badkamer... Ik kan dat ding niet meer volgen :lol:
Zou Ramon daar wat mee gedaan hebben toen hij hier was om ons te frustreren of zo :wink:

Vraag van de wederhelft. Knijpen we beide kraantjes of alleen de retour? Die denkt aan hoe dat met die voetventielen zou moeten gaan.
En we zetten ze komende week eens helemaal dicht om te kijken hoe of wat het dan boven gaat.

Fijne avond nog en bedankt weer !
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 05 feb 2023, 15:55 @Kaat
Zo kan de beveiliging ook dmv Domoticz
BEFCF552-9223-4909-B609-0B24C6513F25.jpeg
@Arjan.... nu wordt het verwarrend. Wat is het beste en meest makkelijke?

Fijne avond nog !
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 05 feb 2023, 17:49 Vraag van de wederhelft. Knijpen we beide kraantjes of alleen de retour? Die denkt aan hoe dat met die voetventielen zou moeten gaan.
Eentje is voldoende, heen of terug maakt niet uit, het zit in dezelfde leiding . Draai het volledig dicht en dan beetje opendraaien tot je voldoende warmte krijgt in dat circuit .

Ik denk dat de voetventielen aan een radiator onderaan zitten om stromingsgeluiden door knijpen tegen te gaan, het uitstromen zit dan in de buis en die werkt niet als een klankkast zoals een radiator . Zit dat nu elders in de leiding, heeft dat nog altijd dezelfde functie : de maximale stroming verminderen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

[
[/quote]

@Arjan.... nu wordt het verwarrend. Wat is het beste en meest makkelijke?

Fijne avond nog
[/quote]

ja dat snap ik maar dat is niks heb ik ook heel
veel hulp bij gehad
de meest makelijke is deze
6B45E3E4-64F0-4B17-ADCD-004D8255A489.jpeg

betrefende de bol kraantjes retour knijpen
voor testen kan dat wel
groet
Plaats reactie