Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Ramon »

https://a.aliexpress.com/_Ev34pQd

In plek van de lamp een bel denken
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

In het beveiligingscircuit van de kachel kun je ook nog een flow switch inbouwen en verbinden met een bel, sirene, een zoemer of ander alarm . Niet te verwarren met flow sensor, deze is voor het debiet te meten . Zo word je dan ook verwittigd als die beveiliging ingrijpt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

En voor wie iet of wat kan programmeren, die Sonoffs kan je her flashen, deze werken met Linux . ( Unix voor de anciens ) .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Complete blackout nu hier...... :shock:

Een bel.. ja graag
Maar nu nog een ander soort kastje/paneeltje???
Flow switch???
Enne van programeren totaal geen kaas van gegeten.

Is er nu niets simpels van klemmetjes erop, stekker in het stopcontact of batterij erin en klaar is Kaat :wink:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Op zich heb je al 1 beveiliging, nl. deze die met de waterleiding koudwater in de koelspiraal voert . Een tweede veiligheid is de overdrukklep die bij het vul-ventiel zit ( dacht dat het bij het expansievat zat, het draadje wordt hier te lang om het terug te vinden ) .
Een alarm brengt weinig bijdrage aan de veiligheid . Wat ga je doen als het alarm afgaat ( Vrouwen en kinderen eerst ... ) of je bent niet thuis ?

Rook en CO melder heb je hopelijk wel al hangen . Ik heb ze minstens dubbel in de keuken .
Kaat schreef: 07 feb 2023, 08:30 Is er nu niets simpels van klemmetjes erop, stekker in het stopcontact of batterij erin en klaar is Kaat :wink:
Ha, dat ligt in 't nachtkastje ... :lol:
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

https://nl.aliexpress.com/item/10050041 ... naHHnx6knc

Dit is zo een alarm, maar nog niet geschikt om op een buis of op de kachel te plaatsen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@LeaD mijn man vraagt zich dat ook al de hele tijd af of het wel nodig is. En ja buiten de koelspiraal in de kachel zit er ook een overdruk ventiel oid bij het expansievat.

Vanmorgen weer een isolatievertegenwoordiger over de vloer gehad. Wat kon die man "kletsen" zeg :lol:

Maar goed ik loop nu tegen wat anders aan.
Vanmorgen rond 8.00 uur de kachel aangestoken en tegen 11.00 uur hartstikke warm al in huis (20 graden beneden) dus kachel nu maar weer uit laten gaan want ik weet anders niet waar ik blijf vrees ik als ik hem verder zou bliiven stoken. De zon staat vol op het huis nu en dan heb ik de tuindeuren naar de kas nog niet eens open gezet. Muurkas pal op zuid waar we ook via de tuindeuren in kunnen. Straks kachel maar weer aan maken voor vanavond. Wat een avontuur die kachel :wink:
Ik blijf me verbazen :lol:
Maar goed nu de wederhelft maar eens gaan helpen met het vervangen van het zeil van de tunnelkas/serre.... Die heeft de sneeuw niet overleeft :roll:

Zouden we trouwens een buffervat nodig hebben/kunnen gebruiken.... ??? :wink: :lol:
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Kaat schreef: 07 feb 2023, 11:50 Zouden we trouwens een buffervat nodig hebben/kunnen gebruiken.... ??? :wink: :lol:
Staat hier bij mij ook al een jaar op de nog te doen lijst . Mijn kachel heeft gewoon te weinig waterzijdig vermogen om daar nog een buffervat mee op te warmen, ik ben al reuze blij met sanitair warm water waar ik voor de badkamer nog wat warmte uithaal . In combinatie met de zonnepanelen werkt dit op een winterse zonnige dag zoals vandaag uitstekend .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@LeaD

Muurkas 26 graden.... tuindeuren open en in de huiskamer 20.3 graden. Waar de kachel staat 19,3 graden... ietsjes afgekoeld.
Andere zijde van het huis... nog een bevroren auto :lol:
Zonneboiler warmt ook flink op nu en geeft zijn warme water ook aan de electrische boiler.
Zonnepanelen draaien (hopelijk) ook maar goed dat is enkel voor de elektra en niet voor verwarmen van water of huis.
Wij hebben 15KW waterzijdig vermogen.... Geen idee of dat veel of (te) weinig is.
En ik zal het er nu echt mee moeten doen want mijn oude houtfornuis hebben we vorige week verkocht... ik kan nu echt niet meer terug :lol:
Dus ik blijf peinzen over dat buffervat... al moet er nog een tweede naast :wink: De centen van het oude fornuis houden we voorlopig maar eens apart daarvoor.

Vraagje aan allemaal:

Oude spouw (6,5 cm) is gevuld met Rockwool vlokken tig jaar geleden. We hebben nieuwe binnenmuren gezet en tussen de oude en nieuwe binnenmuur zit ook een (lege) spouw van 7 cm. Die man van vanmorgen zei dat we er niets mee zouden winnen maar ik denk dat die uit zijn nek zat te kletsen. Me dunkt 8 cm steen, 6,5 cm vlokken, 8 cm steen, 7 cm isolatie en dan 10 cm nieuwe binnenmuur zou toch zeker wat beter zijn warmte vast moeten kunnen houden lijkt me. Ben al eens even aan het rekenen gegaan maar we zouden van 1,7 Rd/Rc toch naar ruim over de 3 Rd/Rc waarde gaan.

Wat denken jullie hiervan?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door pelletpower »

Als je je douwpunt onder kontrole hebt is dat inderdaad de moeite waard.

15 kW? Dat moet toch voldoende zijn om je huis warme te houden? Of half aan t stoken?
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

pelletpower schreef: 07 feb 2023, 18:30 Als je je douwpunt onder kontrole hebt is dat inderdaad de moeite waard.

15 kW? Dat moet toch voldoende zijn om je huis warme te houden? Of half aan t stoken?
Ik weet niet wat het douwpunt is... kan je me dat uitleggen? Ben nog steeds een leek :wink:
Nee zeker niet half aan het stoken maar we hebben nogal wat radiatoren die hun eigen plan trekken... daar moeten die voetventielen nog voor tussen geplaatst gaan worden.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt

Wat doet dit nu in een muur ?

Stel een muur van 20 cm dik . Buiten is het 10°C en binnen 20°C . Het douwpunt is bvb 15°C, ( sommige weerstations geven dit ook weer) . De temperatuur in de muur halfweg zal dan 15°C bedragen en is dan overeenkomstig het douwpunt en net de plaats waar condensvorming plaatsvindt .
Bij een dubbele muur van 2 x 10 cm en een spouw er tussen valt die condensvorming net in de spouw .
Stel nu een buitentemperatuur van 0°C en binnen 20°C, dan bevindt het punt van condensatie op 5 cm in de buitenmuur . Dit is wat je net wel wil .

Mogelijks heb je dit al gemerkt , het is koud in huis, bvb 10°C en je wenst te verwarmen tot 20°C . Het stuk tot 15°C gaat snel en dan blijft de temperatuur op die 15°C hangen . Dit is het punt waar alle vocht eerst moet worden omgezet in damp . Dit vraagt heel veel latente warmte om de overgangsfase te maken en dit zonder temperatuursverschil . Eens alle vocht is verdampt gaat het verwarmen terug een stuk sneller . Conclusie, laat je woning niet afkoelen tot onder de 15°C maar houd het eerder op 16°C en zo voorkom je veel vochtproblemen en maak je het snel terug warm .

Wat de spouw betreft van 7 cm, dit had beter slechts 1cm geweest om convectie te voorkomen . Denk aan het oude dubbel glas . De luchtlaag is ook een spouw en doet dienst als isolatie . Is de spouw te dik, krijg je als het ware werveling in de lucht en het is nu die verplaatsing van de lucht die voor afkoeling zorgt van je warme binnenmuur naar de koudere buitenmuur .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door arjan drost »

@Kaat
hier kan je invullen van buiten naar binnen hoe de muur is opgebouwd daarna geeft het programma aan waar de condensgrens zit
succes
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 07 feb 2023, 22:44
Wat de spouw betreft van 7 cm, dit had beter slechts 1cm geweest om convectie te voorkomen . Denk aan het oude dubbel glas . De luchtlaag is ook een spouw en doet dienst als isolatie . Is de spouw te dik, krijg je als het ware werveling in de lucht en het is nu die verplaatsing van de lucht die voor afkoeling zorgt van je warme binnenmuur naar de koudere buitenmuur .
Dank en hier kan ik weer wat mee.... vol die spouw :)
Het koelt echt teveel af in de huiskamer.
Begin maart komt er nog iemand kijken voor isolatie en dat is een bedrijf dat dit al 40 jaar doet. Die vertelde me aan de telefoon ook al dat bijv. van die foam zeker niet gebruikt mag worden omdat er al Rockwool in de eerste spouw zit. Het moet blijven ademen.
Wat betreft die condensatie dat merk ik nu met de vorst op de ramen in de slaapkamer, overloop en wasmachine ruimte. Water op het raam. Badkamer niet want die was 15,8 graden vanmorgen.

Ik heb de kleine kogelkraantjes zonet geknepen. Ben benieuwd. Temp in de huiskamer was al 19,7 door de warmte van de muurkas dus kan wel wat hebben nu met knijpen.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

arjan drost schreef: 08 feb 2023, 01:37 @Kaat
hier kan je invullen van buiten naar binnen hoe de muur is opgebouwd daarna geeft het programma aan waar de condensgrens zit
succes
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/
Dank !
Dit zijn leuke links :)
Ik ga eens invullen.
De binnenmuren zijn van die snelbouwstenen. Hebben die een bepaalde (merk)naam? Rooie bels worden die hier genoemd :lol:
Plaats reactie