Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

IMG_0607~3.jpg
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 13 jan 2023, 06:28 @Kaat , kun je op het schema het aftappunt van de badkamerradiator en van de niet gebruikte maar wel aangesloten vloerverwarmingsverdeler schetsen ?
@LeaD laat ik mijn man zo snel mogelijk voor je maken. Ik krijg geen lijn recht op papier :wink:

De afgesloten/dichtgedraaide vloerverwarming zit in een ander circuit namelijk dat van de huiskamer. Ramon heeft toen uitgelegd hoe we dat af konden sluiten en dat heeft mijn man toen Ramon hier was ook meteen gedaan. Die vloerverwarming zou echt niets meer moeten kunnen doen.

De badkamer zit op het circuit van de bovenverdieping en die aftakking komt na het huiskamer circuit.
Na dat circuit van de bovenverdieping komen nog twee radiatoren en die hebben ook in no time warmte.
Vandaar dat wij denken dat er niet genoeg snelheid is, vooral nadat we de pomp op andere/lagere snelheden gezet hadden en het toen helemaal langzaam of beter gezegd niet ging.

Het circuit naar de bovenverdiepig heeft denk ik wel behoorlijk wat weerstand want vanaf het moment dat de warmte op de verdieping van de achterbouw is, duikt het huiskamer circuit omlaag de kelder in maar het circuit naar de boven verdieping gaat eerst een meter omhoog, dan een meter of anderhalf horizontaal om daarna weer twee en een halve meter omhoog te moeten richting zolder om van daaruit verdeeld te worden over de twee radiatoren van de slaapkamer, de radiator van de wasmachine ruimte en de grote T33 radiator van de badkamer. De radiator van de overloop zit net voordat de leidingen omhoog naar de zolder gaan. Ik zal wel eens wat foto's gaan maken voor je van het circuit van de boven verdieping.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

@LeaD
Zo gaat het circuit van de bovenverdieping
Bijlagen
Vanaf eerste verdieping aanbouw omhoog naar circuit bovenverdieping huis
Vanaf eerste verdieping aanbouw omhoog naar circuit bovenverdieping huis
Horizontaal naar radiator overloop en zolder
Horizontaal naar radiator overloop en zolder
Omhoog naar de zolder
Omhoog naar de zolder
Op zolder splitsing naar links wasmachine ruimte  en naar rechts als eerste badkamer en daarna de twee radiatoren van de slaapkamer
Op zolder splitsing naar links wasmachine ruimte en naar rechts als eerste badkamer en daarna de twee radiatoren van de slaapkamer
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

De leiding gaat van de zolder vervolgens terug naar omlaag naar de badkamer tot aan de radiator ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 13 jan 2023, 15:51 De leiding gaat van de zolder vervolgens terug naar omlaag naar de badkamer tot aan de radiator ?
Ja klopt maar wel met een bochtje onder het bad door.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

En op het hoogste punt waar het door het plafond gaat is een ontluchter aanwezig ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 14 jan 2023, 05:58 En op het hoogste punt waar het door het plafond gaat is een ontluchter aanwezig ?
3x2 ontluchtings pijpjes staan er op de leidingen op de zolder.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Je zou haast gaan denken dat de radiator verstopt zit of verkeerd aangesloten . Worden de buizen warm ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 14 jan 2023, 12:49 Je zou haast gaan denken dat de radiator verstopt zit of verkeerd aangesloten . Worden de buizen warm ?
Nee hij is niet verkeerd aangesloten want met de gas cv was hij 1 van de eerste die altijd warm werd. Hij zit ook niet verstopt want hij geeft ergens op het laatst van de dag wel wat warmte. Het enige dat wij kunnen bedenken is weerstand en dat die Alpha 1 pomp niet krachtig genoeg is.
Wederhelft zit nu achter de pc een goed schema te maken :wink: Als oud technisch illustrator moet hem dat wel lukken :D
jgroot
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 feb 2020, 08:59

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door jgroot »

Deze zag ik zojuist op marktplaats. Maar is wel een serieuze pomp voor een woonhuis.

https://link.marktplaats.nl/m1914621348 ... ialbuttons
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door LeaD »

Als alle overige radiatoren dicht staan en enkel de badkamerradiator open en wordt niet warm of pas na een drietal uur, dan zou je verwachten dat de kachel in beveiliging gaat . Enkel de boiler zit nog in het circuit maar ik denk dat deze op een half uur opgewarmd is . De geproduceerde warmte moet toch ergens heen .
Werkt de thermostatische kraan wel naar behoren ? Je kan de regelknop er afnemen en het ventiel manueel indrukken . Indrukken = afsluiten .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

jgroot schreef: 14 jan 2023, 15:52 Deze zag ik zojuist op marktplaats. Maar is wel een serieuze pomp voor een woonhuis.

https://link.marktplaats.nl/m1914621348 ... ialbuttons
Oef zeg die pompt wat rond zeg. Dat is bijna 3x zoveel dan de Alpha 1 die we nu hebben. Is dat niet wat te? Op MP zou ik die pomp niet zo snel durven kopen ivm garantie.
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

LeaD schreef: 14 jan 2023, 16:56 Als alle overige radiatoren dicht staan en enkel de badkamerradiator open en wordt niet warm of pas na een drietal uur, dan zou je verwachten dat de kachel in beveiliging gaat . Enkel de boiler zit nog in het circuit maar ik denk dat deze op een half uur opgewarmd is . De geproduceerde warmte moet toch ergens heen .
Werkt de thermostatische kraan wel naar behoren ? Je kan de regelknop er afnemen en het ventiel manueel indrukken . Indrukken = afsluiten .
Uitproberen of de kachel in beveiliging gaat durf ik echt niet uit te proberen. Die schrik zit er nog wel een beetje in dat hij (weer) oververhit raakt.
De boiler heeft geen 3 wegklep meer dus die draait continue mee.
Volgens mij heeft Ramon toen zowat alle kranen eraf gehad. Mijn man zegt dat de kraan reageert maar we kunnen het eens testen :D
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Hierbij 3 tekeningen van ons cv systeem.
Bijgebouw tekening volgt nog want daar heeft mijn man geen erg in gehad. De kogelkranen naar achter staan hooguit 1/4 open. Aftakking naar de drie radiatoren van het bijgebouw zit achter het mixventiel en de pomp in de hoek en gaat omlaag een geisoleerde put/tunnel in. Dat is ongeveer 6 meter afstand.
Bijlagen
Achterste punt van de aanbouw van het huis staat de kachel.
Achterste punt van de aanbouw van het huis staat de kachel.
Eerste grote aftakking naar meerdere radiatoren in het huisgedeelte
Eerste grote aftakking naar meerdere radiatoren in het huisgedeelte
Boven circuit met badkamer
Boven circuit met badkamer
Kaat
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 nov 2018, 12:08

Re: Hulp gevraagd met instellen hout cv kachel en elekt. boiler

Bericht door Kaat »

Vloerverwarmings unit met pomp heeft mijn man niet meer ingetekend want hij zegt dat die niets meer doet. Dat zit in de kelder op dezelfde leiding als van de opkamer.
Plaats reactie