Commentaar op rapport gemeente

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Commentaar op rapport gemeente

Bericht door Adriaan Kragten »

Mijn nieuwste notitie: Commentaar op het rapport: "De toekomst van zon en wind in Meierijstad" is te kopiëren van mijn website: www.kdwindturbines.nl onderaan het menu KD-reports. De gemeente heeft zich beperkt tot windturbines van 3 MW en daardoor is windenergie bijna onmogelijk en zal er ook zeer veel weerstand tegen zijn. Maar de toepassing van alleen zonne-energie zal zeer grote problemen geven vanwege het overschot in de zomer en het tekort in de winter.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Commentaar op rapport gemeente

Bericht door benthuis »

Ik heb m vluchtig doorgelezen. Ben erg benieuwd of je ook inhoudelijke reacties gaat krijgen van de gemeente!
Het lijkt me een kans bij uitstek als een burger met zoveel kennis en kunde zich inzet...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Commentaar op rapport gemeente

Bericht door Adriaan Kragten »

Vanavond ga ik naar de tweede bijeenkomst waarin de burger mag bijdragen aan de discussie over de energietransitie. Onze overheid heeft de nieuwe milieuwet aangenomen en laat de uitvoering daarvan over aan de gemeentes. Daar zitten geen deskundigen op het gebied van windenergie en ze maken dus fouten als ze een rapport over zon en wind moeten opstellen. Dat is ze niet eens aan te rekenen. We hebben net pas de gemeenteraadsverkiezingen achter de rug en in de programma's van de meeste politieke partijen staat dat ze tegen windenergie zijn. Ik heb zelf op de partij gestemd die de deur nog een beetje open hield maar het lijkt erop dat de zaak zo geformuleerd wordt dat windturbines afvallen of ze nu groot, middelgroot of klein zijn.

Dat is het nadeel van democratie, de onwetenden beslissen welke kant we op gaan. Iedereen wil gewoon dat er onbeperkt energie beschikbaar is en de overheid moet er maar voor zorgen dat dat het geval is. Vijftig jaar geleden verscheen het rapport van de Club van Rome en daarin werd al aangegeven dat onze bronnen voor energie en grondstoffen eindig zijn en dat de wereldbevolking heel hard gaat groeien omdat fossiele energie toen nog erg goedkoop was. Nu is het laaghangend fruit geplukt en de oorlog maakt dat we opeens een olie- en gastekort hebben. De gehele landbouw draait op diesel en de glastuinbouw op gas. Ons voedsel zal een stuk duurder worden maar wij kunnen dat nog wel opbrengen. Ik ben blij dat wij nog steeds een flinke moestuin hebben, meer walnoten dan we op kunnen en een overvloed aan brandhout. Voor Afrika wreekt het zich nu ook dat ze niet hun eigen basisvoedsel kunnen kweken. Het kan niet anders dan dat er miljarden mensen dood zullen gaan van de honger of de hitte totdat de bevolking weer zo groot is dat hij gevoed kan worden door een veel minder energie intensieve land- en tuinbouw.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Commentaar op rapport gemeente

Bericht door benthuis »

Helaas kan ik hier niet veel tegen inbrengen. Het lijkt me frustrerend om tegen deze onwetendheid en misinformatie te opereren!

Ben al weer een paar jaar bezig met een lokale voedsel kringloop... Mijn voorzichtige conclusie: best veel mensen die het leuk vinden, een aantal die het ook wel willen steunen, mensen die zich er serieus aan kunnen verbinden zijn er amper.
De supermarkt is te aantrekkelijk qua prijs en gemak. Na corona zouden we het anders blijven doen, maar nu de waan van de dag weer rondwaart, zie ik daar niks van terug.

Op bijna elk vlak is dus de zelfde tendens te zien. Uitvoerend gezag heeft er geen feeling mee. (Er zijn uitzonderingen)
De wal gaat het schip keren in een staart botsing van afhankelijkheden. Olie/Energie --> Voedsel --> Milieu --> Sociale Cohesie --> Zorg... Zoals Adriaan hierbove aanhaalt, de EROEI van ons voedsel is van. 1,25:1 naar meer dan 1:30. Dus voor een eenheid energie uit voedsel besteden we 30 eenheden fossiele brandstoffen in een industrie waar amper meer mensen verbonden zijn. Alle schakels leiden verlies, behalve de aandeelhouders. (Goed boek van Meino Smit: ‘Naar een duurzame landbouw in 2040’ bied een perspectief op deze ontwikkeling van 1950-2030 met een schets van de mensgedreven, kleinschalige landbouw die het wél zou kunnen halen)

We hoeven niet naar de overheden te kijken voor de antwoorden, die hebben geen bestaansrecht meer doordat ze de (aandeelhouders van de) partijen dienen die NIET gebaat zijn bij een omslag (waarin ze zelf niet meer aan de touwtjes trekken.)

Dit soort zure oude mannen verhalen gaan ons ook geen verandering brengen... Maar ik ben de weg kwijt en de reflex is dan: onder m'n steen kruipen....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Commentaar op rapport gemeente

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb even gekeken naar wat EROEI nu ook weer betekent en het is energie uit gedeeld door energie in. Als deze verhouding voor voedsel 1 : 30 is dan begrijp ik niet dat voor de etanol die aan de benzine toegevoegd wordt nog een verhouding gehaald wordt die groter dan 1 is. Deze etanol komt toch van een landbouwgewas en dat gewas wordt net als ons voedsel gekweekt en geoogst met grote machines die op diesel lopen. Er is ook nog een proces nodig om de etanol uit het gewas te halen en dat proces kost ook energie. Of gaat men soms uit van oogstafval en telt men de energie die eigenlijk in het afval zit niet mee. Als er aan energie meer diesel nodig zou zijn dan er energie in de etanol zit dan worden we gigantisch voor de gek gehouden.

Voor het stoken van hout geldt net zoiets. Het hout groeit vanzelf maar je moet de boom wel omzagen, afvoeren, in stukken zagen, klieven en opslaan om te laten drogen. Nu gebruikt een elektrische kettingzaag niet veel energie maar de menselijke energie die nodig was voor het sjouwen en klieven is erg duur omdat je daarvoor moet eten en voedsel een heel slecht rendement heeft als de EROEI maar 1 : 30 zou zijn. Toch denk ik dat hout stoken nog wel lonend is als je zo veel grond aan huis hebt dat je je eigen hout kweekt. Als je veel hout zaagt en klieft met een bijl dan hoef je ook niet naar de sportschool.
Plaats reactie