Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door pelletpower »

Jan, weet dat zeker van die pijlen? Logisch zou zijn in dezlfde richting.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Echt hoor, de stromingsrichting.
3 CT spoelen op de inkomende fases onder de meterkast, pijl naar de meterkast.
3 CT spoelen om de pv-leverfases boven de meterkast, pijl naar de meterkast toe.
Elke spoel 1 fase, uitgelijnd op elkaar. Alles met F1 blijft F1.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door pelletpower »

RTFM is dus niet op jou van toepassing 😀

Is dat Enfy spul geschikt om te verrekenen? Maw is het geijkt of zo?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door pelletpower »

Ik heb nog eens naar je Enexis gekeken, je komt dus zowat op nul uit? Klopt niet, in die maanden moet je oogsten voor een heel jaar. Heb je je installatie aangemeld? Tegenwoordig moet dat.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Jazeker, keurig aangemeld. Ik ben een gewone brave burger Pellet. :fff

Er ligt 14x 400, westelijk gericht en tot de middag in de schaduw van een grote Kastanje. Theoretisch 5600kWh te oogsten, maar ik heb op 4500 ingezet.
Enexis zegt 1.789 ondertussen terug geleverd. Daar is wel eigen verbruik al vanaf gegaan. Envoy zegt 1.400 verbruikt. 1789+1400= 3.189kWh terwijl productie >3.400 is.
Envoy zegt ook: import 386,5, Enexis zegt: geleverd 1.756kWh.

Enphase claimt dat de Envoy een meetnauwkeurigheid heeft van maximaal +/-2,5% afwijking. Is best serieus materiaal.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door pelletpower »

Ok, Enexis is bepalend ivm rekening. Dan ben je dus beter af. Met iemand anders heb ik ook nog wel eens een gesprek gehad over verschil tussen meters. Maar dat ging over een minimaal verschil. Enexis meter zou ik meer vertrouwen dan due andere. Ivm geijkt zijn en zo.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Ik vertrouw ze op dit moment geen van 2en :?

Denk dat we de groepenkast nog eens open gooien en de touwtjes eens ontwarren. :(
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door Tim »

Jantje,

Wellicht nog eens kijken wat er op je Envoy meter komt te staan als de stroom de andere kant op gaat door het spoeltje. Wie weet meet ie dan wel wat, maar niet het juiste?

Dit kan dus alleen op de inkoop spoelen. PV zal niks gebruiken, tenzij je een flinke lekstroom hebt.

Groet,
Tim
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Alles in stapjes eens terug uitpluizen.
Die spoelen kun je zo omklikken, dus ook dat is te proberen.

Die CT spoelen, werkt dat als een amperetang?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

En toch is het wel logisch wat ik hier aflees.

Vroeg in de ochtend verbruiken we weinig, de koelkast, de vriezer en wat standby dingen.
Wat geimporteerd wordt, is gelijk aan het verbruik. Exact wat de grafiek aangeeft.

Op een gegeven moment komt er wat blauw bij als het licht wordt en de panelen beginnen wat te doen. Op die momenten zie je het grijze import kleiner worden, vervangen door het blauwe. Ook dat klopt dan nog zou je zeggen. Of het verbruik ansich klopt weet ik niet. Net na de middag schijnt ons verbruik bijna niets te zijn. Dat patroon zie ik over meerdere dagen terug komen. Terwijl er wel thuis gewerkt wordt, dus een computer, radio e.d. is er nog allicht aan.
Knipsel4.PNG
Om eens wat dingen te controleren:
Moet ik het zo beschouwen, dat als er midden op de dag een uur lang vol de zon op schijnt, ik theoretisch 14x400Wh=5,6kWh (minus wat schuinstanden enzo) moet opbrengen?
Want dan zal ik eens wat zomerdagen terug gaan zoeken. Ik twijfel over de meetgetallen die ik in de tabellen zie.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door Sandman79 »

kunt vergelijken dag per dag met de opbrengsten bij volle zon van pv calc : https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door pelletpower »

Jan, rond de middag komt de meeste instraling binnen. Probeer de grafieken eens terug te halen toen je op vakantie was . Hier stond de zaak toen op max 20 kW terug te pompen. En vol, echt zo'n bolle curve, je kunt ook precies terughalen welke dagen wat wolkjes hadden. Buiten je sluipverbruik was er toen geen verbruik. Als je niet een paar dikke terugleverdagen heb, dan klopt er iets niet. En ja, ct is een amperetang, met richting.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door JantjeV8 »

Gisteravond nog even wat terug zitten neuzen.

De grafiek ansich lijkt elke dag logisch.
Nachtverbruik is gelijk aan import.
Overdag: export= opbrengst minus verbruik.

Maarrrr:
Redelijk standaard lijken we vroeg in de middag niets te verbruiken. Dat klopt niet. De 0,1kWh per kwartier is te weinig.
Gedurende de avond lijkt ons verbruik ook op 0,1kWh te blijven hangen, af en toe 0,3. Maar dat klopt ook niet. Ik ben dan in m'n garage bezig, licht aan, compressor staat wel eens aan, in huis staat allicht een computer en tv aan en verlichting. Dat alles bij elkaar kan nooit op 0,1 blijven hangen.

Nu heb ik de meterkast nog niet open getrokken en de touwtjes ontward. Maar omdat de metingen ansich logisch zijn, geloof ik niet dat aansluitingen verkeerd zitten.
Wel heb ik een theorie over die CT spoelen. Door elke spoel loopt 1 fase. Prima. Moet zo'n spoel keurig haaks op de fasedraad staan om zuiver te meten? Ik meen dat die spoelen met draad redelijk ergens tussen gepropt zijn om de kast maar dicht te krijgen :? Komen daar meetonnauwkeurigheden door?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door pelletpower »

Das een goeie, geen idee. Iets of wat misschien, maar compressor en 300 W kan natuurlijk niet. Lijkt erop dat een groep buitengesloten wordt of zo. Succes
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Tijd om eens terug te mijmeren, hoe ver we nu zijn...

Bericht door Ramon »

Je heb niet toevallig een spoel andersom ertussen gedaan? Dat hij meet alsof je teruglevert ipv gebruikt?
Plaats reactie