stroom en vermogen berekenen

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

stroom en vermogen berekenen

Bericht door kockie »

Ik zit met een vraag waar ik zelf niet helemaal uitkom.
Als ik het vermogen wil berekenen wat ik af kan nemen van een 16A groep, dan kom ik daar nog wel uit: 16A*230V==3680W

Maar wat nu als het een krachtgroep van 16A betreft. Welke berekening moet ik dan volgen? 1 of 2?
  1. 3 *16*230= 11.040W
  2. 3*16*400= 19.200W
Of is eea afhankelijk van of er in ster of driehoek gewerkt wordt en kunnen beide berekeningen dus kloppen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door Woz »

Formule: wortel3xlijnspanningxstroom

Dus uw voorbeeld: 1,7x400x16=10880VA (enkel als de cos phi kent kan je het vermogen uitdrukken in Watt)
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door Adriaan Kragten »

Het Nederlandse 3-fasennet staat in ster. Dat betekent dat er tussen het sterpunt en elk van een drie fasen een AC spanning van 230 V staat en dat er tussen de fasen onderling een spanning staat die een factor wortel drie hoger is en dus ongeveer 400 V is. Als er op één van de fasen een belasting wordt aangesloten die een maximale stroom van 16 A mag trekken dan is het maximum vermogen van één fase dus 16 * 230 = 3680 W.

Bij een 3-fasenbelasting zijn er twee opties voor de belasting, ster of driehoek. Meestal wordt ster gebruikt en als er door elke fase van het net 16 A mag lopen is het totale maximum vermogen dus 3 * 3680 = 11040 W. Ster-driehoekschakeling van de belasting wordt gebruikt bij zware elektromotoren die een belasting aandrijven met een hoge traagheid. Om te hoge aanloopstromen te voorkomen wordt eerst in ster geschakeld en als de zaak op gang gekomen is wordt overgeschakeld naar delta. Er mag geen hogere stroom door de fasedraden van het net lopen, ook al staat de belasting in delta. Het maximum vermogen is dan ook 11040 W. Over één fasenwikkeling van de motor staat nu een hogere spanning van 400 V dan bij een motor die in ster gebruikt wordt maar de stroom door deze motorwikkeling is kleiner omdat de fasestroom die uit het net komt zich splitst als hij de motorwikkeling in gaat. De hogere spanning en de lagere stroom geven uiteindelijk hetzelfde maximum vermogen in één fasewikkeling van de motor als bij een motor die in ster gebruikt wordt. Omdat er in een motor spoelen zitten, is er een verschuiving tussen de stroom en de spanning wat resulteert in een cos phi.

Er zijn ook belastingen zoals bijvoorbeeld de trafo van een 3-fasen lasapparaat die maar twee van de drie fasen gebruiken. Er zit gewoon een enkelvoudige trafo in maar bij 3-fasentgebruik staat er een AC spanning van 400 V over de primaire kant van de trafo.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door JantjeV8 »

Oefff, dacht dat het antwoord makkelijker was.. :oops:
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door Slooij »

12v en 100 amph is 12x 100 dus 1,2 kwh
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door Slooij »

het is wel grappig om iets te berekenen :D
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Luc6580
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 sep 2017, 16:44

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door Luc6580 »

Om het eenvoudig te houden:oplossing 1
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door Adriaan Kragten »

Slooij schreef: 21 mar 2022, 23:33 12v en 100 amph is 12x 100 dus 1,2 kwh
Zo simpel is het nu ook weer niet. Hoe het wel zit wordt uitgelegd in hoofdstuk 3 van mijn rapport KD 378. Tijdens het ontladen van een loodaccu daalt de spanning en de energie-inhoud van een accu wordt bepaald door de werkelijke spanning waarbij de ontlaadstroom geleverd wordt en door de werkelijke tijd waarbij de ontlaadstroom geleverd wordt. Om de capaciteit in Ah te bepalen wordt een 100 Ah accu normaal ontladen met een stroom van 10 A gedurende een tijd die zo lang is dat de spanning gedaald is tot ongeveer 10,6 V. Als het goed is dan is er 10 uur verlopen wanneer de spanning gedaald is tot 10,6 V. De accu is nog niet helemaal leeg als de spanning gedaald is tot 10,6 V maar de energie die er dan nog in zit wordt niet meegeteld bij de capaciteit van de accu. Als een maximum laadspanning van 13,6 V aangehouden wordt dan krijg je de accu daarmee ook niet 100 % vol mee maar hogere laadspanningen hebben als nadeel dat de accu gaat gassen.

Bij het begin van de ontlading is de ontlaadspanning van een bijna volle accu ongeveer 12 V (bij een stroom van 10 A). De gemiddelde spanning tijdens de gehele ontlaadperiode is dus ongeveer (12 + 10,6) / 2 = 11,3 V. De geleverde energie in 10 uur is dan 10 * 10 * 11,3 = 1130 Wh = 1,13 kWh. De benodigde energie om een lege accu weer op te laden is veel hoger omdat een loodaccu maar een rendement van ongeveer 70 % heeft bij een ontlaadtijd van 10 uur. Als de ontlaadtijd langer gekozen wordt, bijvoorbeeld 20 uur dan is het rendement wat hoger. Als de ontlaadtijd korter gekozen wordt dan is het rendement lager en veel lager bij grote stromen en dus een zeer snelle ontlading zoals die optreedt bij het starten van een automotor.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door LeaD »

Bij tractiebatterij geeft men de capaciteit op bij 5 uur ontlading en ook bij 20 uur ontlading .

Afgeleverde spanning van een galvanische cel is altijd dezelfde, inwendige weerstand neemt wel toe bij ontlading .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door Adriaan Kragten »

LeaD schreef: 26 mar 2022, 08:50 Bij tractiebatterij geeft men de capaciteit op bij 5 uur ontlading en ook bij 20 uur ontlading .

Afgeleverde spanning van een galvanische cel is altijd dezelfde, inwendige weerstand neemt wel toe bij ontlading .
Dit is niet waar. De open spanning van een 12 V loodaccu hangt af van de laadtoestand en is ongeveer 12 V als de accu 10 % vol is en 12,6 V als de accu 90 % vol is. De echte open spanning krijg je ook pas minstens een half uur nadat de accu geladen of ontladen is. De belaste spanning is lager en hoeveel lager hangt af van de stroom. Als een stroom geleverd wordt van 0,1 van de capaciteit dan daalt de open spanning behoorlijk. Als je begint met een 90 % volle accu waarvan de open spanning dus 12,6 V is en je trekt hieruit een stroom van 0,1 van de capaciteit dan mag je blij zijn als de belaste spanning nog 12 V is. Dat deze spanningsdaling het gevolg is van de inwendige weerstand van de accu doet niet ter zake. Het gaat erom wat de spanning is op de accupolen tijdens het ontladen. Daarom ben ik bij de berekening van de capaciteit uitgegaan van een beginspanning van 12 V en een eindspanning van 10,6 V.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door LeaD »

Ontladen tot 10.6 V zal vaak leiding tot een reverse cel, dat is meestal einde verhaal batterij . Openklemspanning meten van een loodaccu geeft niet veel informatie over de laadtoestand . Ik zie vaak accu's die leeg zijn met een openklemspanning van 13V en meer, duidt dan ook aan dat deze aan hun einde zijn . De enige meting die over de laadtoestand een zinnig beeld geeft is het soortelijk gewicht meten van het elektrolyt .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door Adriaan Kragten »

LeaD schreef: 01 apr 2022, 20:08 Ontladen tot 10.6 V zal vaak leiding tot een reverse cel, dat is meestal einde verhaal batterij . Openklemspanning meten van een loodaccu geeft niet veel informatie over de laadtoestand . Ik zie vaak accu's die leeg zijn met een openklemspanning van 13V en meer, duidt dan ook aan dat deze aan hun einde zijn . De enige meting die over de laadtoestand een zinnig beeld geeft is het soortelijk gewicht meten van het elektrolyt .
Het hangt af van de kwaliteit van de accu en van de grootte van de ontlaadstroom af of het erg is dat de belaste spanning 10,6 V is voor een 12 V loodaccu. Voor het bepalen van de capaciteit wordt nu eenmaal afgeschakeld als de belaste spanning gedaald is tot 10,6 V maar dan moet de accu wel bijna nieuw zijn en moet de ontlaadstroom 0,1 van de capaciteit zijn. Als de ontlaadstroom veel kleiner is en je gaat door met ontladen totdat de belaste spanning 10,6 V is dan wordt de accu veel te ver ontladen en dan kunnen er cellen kapot gaan. Ik heb mijn gegevens over de open spanningen uit een uitgebreid onderzoek dat ongeveer 40 jaar geleden verricht is op de TU-Eindhoven maar ik kan het artikel niet meer vinden. Het geldt wel voor gewone met zwavelzuur gevulde accu's en misschien niet voor moderne gelaccu's. Toen ik in 2008 het rapport KD 378 schreef waarin in hoofdstuk 3 dit onderwerp ook behandeld wordt, had ik dit artikel nog wel.

Het klopt wel dat de open spanning onnauwkeurige informatie geeft over de laadtoestand omdat de temperatuur ook een invloed heeft en omdat het lang duurt totdat de spanning na laden of ontladen gestabiliseerd is. Als een accu aan het einde van zijn leven is dan kun je ook een hoge open spanning meten terwijl de capaciteit bijna nul is geworden. Ik heb twee jaar geleden de gelaccu van mijn auto vervangen omdat bij koud weer deze de startmotor niet meer rond kreeg maar na drie maanden niet laden was de spanning nog steeds 12,5 V.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door LeaD »

Als de accu niet meer wil opladen, hoog tijd om aan de rejuvenator te hangen . Opladen met hoge pulsstromen is de way to go, zo laad je op zonder de batterij op te warmen en haal je het gekristalliseerde zwavel terug uit uit lood . Eindspanning is dan 17 V .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: stroom en vermogen berekenen

Bericht door Slooij »

IK heb ook weleens iets gelezen over dit proces bij lood zuur accu's.
nu heb ik ook een ding ontdekt met een lithium ion accu van een accu boormachine het lijkt wel als deze accu te koud word het niet meer doet, nu een week later en de temperaturen een stuk aangenamer en hoger waren deed het accu boormachine het wel.
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Plaats reactie