Omdat ik van het gas af ben en stroom dus mijn enige vorm van energie is/blijft wil ik daar meer controle op hebben/houden.
Nog los van het feit dat de huidige toestand in de wereld er ook niet echt positief ziet als het om energieprijzen gaat maar dat terzijde.
Het is (nog) niet de bedoeling dat ik volledig autarkisch ga dus wel de netaansluiting (voorlopig) aanhoudt maar teruglevering vooralsnog zoveel mogelijk wil gaan beperken en het net alleen nog wil gebruiken als 'vangnet'.
Ik heb ongeveer 18000Wp aan zonnepanelen liggen die nu alles terugleveren(oude SDE+ regeling).
Er kan kwa ruimte nog wel 5000Wp bij gelegd worden maar daar is nu geen noodzaak voor.
Het eigen verbruik per jaar is ongeveer 10.000kWh, gemiddeld omgerekend zon 30kWh per dag maar daar zitten behoorlijke pieken en dalen tussen. Bijv opladen van de autos is al snel 75kWh op een nacht.
Het plan is om 3 stuks Victron Multi 48/5000 in een 3-fase opstelling aan een flinke batterij te hangen. Daarvoor heb ik 96 stuks Nicad 6V100Ah batterijen beschikbaar. Die worden per 8 batterijen in serie als een 'blok' aangesloten zodat de werkspanning per 'blok' tussen volledig leeg en volledig vol bij 40V-64V ligt. Nominaal 56V (7,2V per batterij). In totaal kan ik dan 12 van die blokken parallel schakelen maar ik weet nog niet of een groot 48V blok beter is of bijv per 4 blokken per Victron.
Het opladen van de batterij gaat dan via de reeds aanwezige PV omvormers die op de AC kant leveren aan de Victron's. Bij overschot als de batterij vol is gaat het pas terug het net in. Opladen van de autos zou dan bijv ook liever overdag kunnen gebeuren ipv zoals nu snachts waardoor de batterijen snachts zo weinig mogelijk ontladen worden.
Nog lost van de kosten is dit best een aardig 'projectje' en vroeg me af of er andere (idioten) zoiets al eens bedacht/bekeken hadden