zelfbouw zonnepaneel

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

zelfbouw zonnepaneel

Bericht door Praggel »

Heb een vraag ;
wie van jullie heeft van zonnecellen al is een paneel gebouwd om stroom op te wekken.

Mvg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: zelfbouw zonnepaneel

Bericht door LeaD »

Ik, en het begint al bij het samenstellen van de cellen . Om te solderen heb je vloeimiddel nodig, en tijdens het solderen gaat dat vloeimiddel in die cellen kruipen . En de cellen zijn tevens flinter dun en breekbaar .

Tweede probleem : vocht . Dus ook het vocht van de vingers, kun je voorkomen door handschoenen te dragen natuurlijk . De cellen zijn dan ook ontzettend hygroscopisch .

Derde probleem, de glasdrager, zoek maar eens getemperd dun mat glas .

Vierde probleem, de junctionbox met diode en alles ingieten in glashelder epoxyhars en vacuum zuigen om te ontluchten . Anders zit het vol met luchtbelletjes .

Vijfde probleem, eens alles samengesteld wordt het paneel getest . 1 mindere cel en je hebt een flauw paneel want alles staat in serie .

Terugverdientijd : nooit .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: zelfbouw zonnepaneel

Bericht door Praggel »

Hallo LeaD ,
geldt dat ook bij die losse buigzame zonnecellen ,waar je alleen de draadjes maar aan elkaar hoeft te koppelen.
Maw ; de cellen zijn al voorzien van draadjes.

Mvg
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: zelfbouw zonnepaneel

Bericht door LeaD »

Thin film layer heb ik geen ervaring mee . Maar als deze vooraf bekabeld zijn en geplastificeerd lijkt het me wel een poging waard .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Slooij
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 mei 2021, 22:37

Re: zelfbouw zonnepaneel

Bericht door Slooij »

nu weet ik 😃 dat soldeer middel niet nodig is omdat een cel verbonden kan worden met aluminiumfolie het aluminiumfolie moet tegen de zilver gekleurde ader( metalen streng) worden gehouden van de zonne cel deze 2 oppervlakken moeten op elkaar liggen en verhit worden met een energie bron bijvoorbeeld (een aansteker). nu na dit proces zijn de cellen met elkaar verbonden en maken ze samen een hogere stroom dus (hoger vermogen).
soms is het ver gezocht wat men zoekt.
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: zelfbouw zonnepaneel

Bericht door Praggel »

Alle info is welkom.
heb hier een Schotel van 1.80 met deuken en butsen ,en eigenlijk rijp voor de Stort.
waarom die niet gebruiken als zonne-paneel.heeft het toch nog een functie.
En via de polarmount kun je de zon blijven volgen.
alleen rijst de vraag; wat voor cellen ,ik bedoel ; de wattage.

Mvg
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: zelfbouw zonnepaneel

Bericht door prensel »

Ik heb nog een paar doosjes losse zonnecellen liggen/staan van een ooit diy zonnepaneelbouw project.
Er zijn ook de busbar stripjes bij etc. Het zijn geen buigbare maar harde (dus breekbaar) plaatjes.
Praggel
Berichten: 248
Lid geworden op: 21 okt 2021, 17:19

Re: zelfbouw zonnepaneel

Bericht door Praggel »

weet iemand van jullie een shop of winkel in Nederland.
kom veel Duitse Site`s tegen namelijk.

Mvg
Plaats reactie