Optimizer zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Optimizer zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Hallo,

Ik heb (in Frankrijk) een offgrid zonnepanelensysteem, bestaande uit 6 panelen die op het zuiden staan gericht. Nu wil ik de installatie graag uitbreiden met 2 panelen die op het westen worden gericht om van de avondzon te kunnen profiteren en zo de energielevering meer te spreiden.
Het geheel zou in 1 string moeten komen. Nu begrijp ik dat dit niet zomaar kan omdat de zwakste schakel de opbrengst bepaalt. Maar ik zag het verschijnsel Optimizer. Het merk sma biedt een optimizer die je per paneel kunt installeren ( SMA TS4-RS Optimizer). Zou het dus zo kunnen dat ik de 2 panelen op het westen van zo'n optimizer voorzie? En wat is daarvan dan het effect? Stel dat overdag de 6 zuid-panelen per stuk 300 watt opleveren en de west-panelen 100 watt. Levert het systeem dan 6x300+2x100= 2000 watt?
En in de omgekeerde situatie ('s avonds) als de west-panelen per stuk 300 watt leveren en de zuid-panelen 100, levert het systeem dan 2x300+6x100= 1200 watt? Of is dit te simplistisch gedacht?
Ik hoop dat iemand me kan helpen...
Alvast dank,

Arnold
Dubrat
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2021, 21:19

Re: Optimizer zonnepanelen

Bericht door Dubrat »

Hallo Arnold,
Als je omvormer meerdere strings aankan, zouden optimizers niet nodig zijn, de afwijkende panelen geef je dan een eigen string.
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Optimizer zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Nou, dat is net het punt: hij kan maar 1 string aan...
Zou het ook kunnen door met een y-splitter de 2 west-panelen parallel te zetten of is dat op dezelfde string onzinnig?
LeaD
Berichten: 1169
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Optimizer zonnepanelen

Bericht door LeaD »

Wordt er met de omvormer batterijen opgeladen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Optimizer zonnepanelen

Bericht door kockie »

Begin eerst eens met de specificaties van de omvormer te lezen. Het kan goed zijn dat de 2 panelen 's avonds/in de namiddag te weinig spanning leveren om de omvormer aan de gang te houden. Dan heb je geïnvesteerd in iets dat nooit kan werken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Optimizer zonnepanelen

Bericht door Arnold »

Nee er worden geen batterijen opgeladen.
Wat betreft het aan de gang houden: de panelen op het zuiden doen dat van de vroege ochtend tot de avond, dus dat lijkt me geen probleem.
Plaats reactie