nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door Hans_Rovers »

Ik heb een nieuwe kachelpijp in een gemetseld kanaal laten plaatsen (nog niet geisoleerd). De pijp zit onder vast op de kachel met een koppeling en bovenin vastgesmeerd met cement in een fermacell plaat. Nu heb ik op zolder een gat (met rooster) in het schoorsteenkanaal (geen idee waarom dat daar zit, oud huis) waar ik later nog isolatiekorrels door kan storten maar wat nu nog open is. Nu rookt het flink door dit gat, een rare chemische lucht. Met name als ik de kachel flink op stook. Ik vermoed (en de aannemer die het gemaakt heeft is dit natuurlijk met me eens...) dat dit zou kunnen komen doordat de kachelpijp nog moet uitdampen (olie?) maar inmiddels doet ie het na een keer of 4 flink stoken nog en komt er steeds behoorlijk wat rook op zolder. Ik heb dit uiteraard steeds voorzichtig gedaan met alle ramen open. Hoelang zou dit normaal gesproken moeten duren en wat kan dit anders zijn? De lucht is zo typisch dat ik eigenlijk niet verwacht dat de koppeling lekt maar ik weet het natuurlijk niet zeker.

De houtkachel is overigens niet nieuw.

Ik bedenk me net; zou het kunnen komen door het opwarmen (want ongeisoleerde pijp) van een vuil rookkanaal? In dat geval zou het met isolatiekorrels opgelost moeten zijn?
LeaD
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door LeaD »

Flexibel of vaste pijp ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door Hans_Rovers »

Flexibel enkelwandig
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door JantjeV8 »

Die olie lijkt mij wel het meest logisch. Die dunwandige rvs wordt in een rolvorm-proces (wals) gevormd en gewikkeld. Om die rvs tussen die rollen te goed te laten vormen wordt er vaak een nevel van olie op aangebracht. En hoe langer jouw buis, des te koeler hij wordt en langer het duurt voordat die olie uitgewasemd is. Denk ik.

Dat gat, kun je daar niet een paar hammen in hangen om te roken?
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door Hans_Rovers »

Maar hoe lang moet ik die pijp dan ‘inbranden’? Er komt behoorlijk wat rook op zolder elke keer (rookalarm gaat ervan af), dat lijkt me ook niet gezond?

Het gat is niet groot genoeg om hammen in te hangen. Het is ongeveer 30x30 cm
LeaD
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door LeaD »

Roet die aan de ribbels van de pijp is blijven hangen tijdens het plaatsen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door Hans_Rovers »

Kan ik me iets bij voorstellen (het kostte nogal wat moeite) maar dat zou toch na een paar keer flink stoken wel weg moeten zijn?
Kan het zijn dat het komt door het opwarmen van het vieze rookkanaal? Dat de aanslag gaat uitdampen? In dat geval zouden isolatiekorrels kunnen helpen.

Hoe dan ook zal ik de aannemer of de leverancier van de spullen opnieuw laten komen voor inspectie.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door JantjeV8 »

Dat zou natuurlijk best kunnen. De hitte van de rvs straalt door op het gemetselde, alwaar de aanwezige oude aanslag van roet, creosoot en condens wat lelijk begint te doen.
LeaD
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door LeaD »

Hans_Rovers schreef: 03 mar 2022, 18:27 Flexibel enkelwandig
Aluminium of RVS, ook niet onbelangrijk .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door Ramon »

LeaD schreef: 10 mar 2022, 18:24
Hans_Rovers schreef: 03 mar 2022, 18:27 Flexibel enkelwandig
Aluminium of RVS, ook niet onbelangrijk .
Aluminium rookgaskanaal voor houtkachel bestaat niet...
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door Ramon »

Ik neem aan dat het geen geverfd rookgaskanaal is, maar glimmend rvs?

Bestaat niet dat daar de stank van komt.
Van het indirect opwarmen van het oude vieze kanaal stank?
Lijkt me ook stug.

Je hebt het over ROOK?

Dan is hij gewoon lek (getrokken), of niet goed lekdicht aangesloten
LeaD
Berichten: 1168
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door LeaD »

Ramon schreef: 10 mar 2022, 20:43 Aluminium rookgaskanaal voor houtkachel bestaat niet...
Enkelvoudige RVS-ribbelbuis is ook niet de beste keus voor een houtkachel . Dubbelwandig met een gladde binnenhuid geniet de voorkeur voor een houtkachel .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door remco d »

Je kunt dat gat op zolder toch gewoon een tijdje dicht houden? Nieuw spul ruikt af en toe, nieuwe kachels doen dat ook weleens. Residu van bewerking of behandeling of afval van het plaatsen.
Dopio
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2023, 22:19

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door Dopio »

Is dit probleem inmiddels opgelost? Wij hebben exact hetzelfde euvel: nieuwe houtkachel met flexibele RVS voering in jaren 30 woning en zelfs na >10 goed stoken elke keer een chemische lucht op de eerste en tweede etage. Mocht iemand een tip hebben dan hoor ik het graag!
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: nieuwe kachelpijp stinkt/rookt

Bericht door Orbiter »

Laten we nog aannemen dat er bij de eerste keer stoken wat stinkende rook is van een nieuwe kachel(pijp) ivm dieper inbakken van de verf of olie aan de buitenkant en zo. Bij de tweede stook mag die rook er al eigenlijk helemaal niet meer zijn.

Dus na 10 keer goed stoken nog chemische lucht ruiken dan is er volgens mij toch iets verkeerd. Je stookt deftig hout en geen geverfde of gedrenkte planken of andere afval mag ik aannemen? Zit er geen kunststof of andere temperatuurgevoelige troep in de aanvoerkanalen naar de verdiepingen? Denk aan lijm, voering, afwerking, vloer/wandbekleding, isolatie, bevestigingsmateriaal...

Bij ons komt er wel wat stof in die warme lucht kanalen terecht en dan is de eerste stook van het jaar ook niet reukloos, maar dat is zo verdwenen.
Plaats reactie