Houtkachel op CV

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ramon schreef: 19 feb 2022, 11:08 Screenshot_20220219-110126_Office.jpg
Het is de aanzet van de buis van de ontluchter die lager zit dan de uitgaande leiding langs de andere kant . De aansluiting van de ontluchter zit niet het hoogst in het systeem . Er is een syphon .
Die andere ontluchter is van de koelspiraal. Er zit dus helemaal geen ontluchter op het cv systeem...

Lastig ontluchten zo...
Het is inderdaad zo dat de ingaande leiding aan de rechterkant van de kachel hoger zit dan de ontluchter aan de linkerkant van het systeem. Het feit dat de ontluchter er wél bovenuit steekt helpt natuurlijk niet echt want lucht wat daar eenmaal in zit kan niet bij die ontluchter komen. De ontluchter die links aan de kachel zit, zit rechtstreeks aan de warmtewisselaar gemonteerd, dus niet aan de koelspiraal. Aan de koelspiraal zit geen ontluchter.

Op het gehele CV systeem staat nu plm 2 barg druk. Volgens mij zou dat goed moeten zijn. bovenop de buffer zit een ontluchter en als ik die open dan komt er direct water uit. In concludeer dat die buffer correct gevuld is, maar dat blijkt ook eigenlijk al uit die 2 bar druk.

Nou ja, over een paar week komt hier een monteur langs en die gaat er naar kijken. Ik zal vragen of hij sowieso al even materiaal mee wil nemen voor een extra onluchter aan de rechterzijde van het systeem. Mocht hij met mij eens zijn dat dat een goed idee zou kunnen zijn dan kan hij die er direct op zetten.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

ESL schreef: 19 sep 2022, 12:38 - Lucht in het systeem. Ik vind dit nog steeds het meest waarschijnlijk, eigenlijk. Het zou verklaren waarom de pomp relatief veel geluid maakt. Echter; de pomp zit duidelijker lager dan de ontluchter op de kachel zelf. Dus ik begrijp eigenlijk niet waarom die pomp dan lucht zou gaan happen. Zélfs als die kachel aan de bovenzijde een luchtbel zou hebben (zeg een kwart vol met lucht ofzo?) dan zou er alsnog gewoon volledig water in de pomp moeten staan. De ontluchter zit aan de linkerzijde van de kachel, die zit niet op de koelspiraal ofzo, dus op zich is dat wel een juiste plek. Dat is echter niet het hoogste punt van het hele systeem; ik zou bijna denken zet er nog maar een bij aan de rechter zijde van de kachel op ingaande leiding vlak naast de drukbeveiliging die daar al zit.
Een halve oplossing zou zijn : een extra circulatiepomp bijplaatsen nabij het buffervat . Daar wordt op de juiste wijze ontlucht . Als het vermogen van die bijkomende pomp groot genoeg is zal deze de circulatie op gang brengen en zo mogelijk helpen bij het ontluchten ( circulatiepompen hebben zo goed als geen opvoerhoogte en de minste luchtbel kan een obstructie zijn ) . Eens alles goed aan de gang kan je deze extra pomp terug af zetten en mag in het systeem blijven zitten . Maar het is een blijft een halve oplossing . Dat er lucht in het systeem zat was met de verroeste circulatiepomp toch wel duidelijk .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Hm ik zal het meenemen als de monteur hier komt. Eigenlijk ben ik heel erg blij met de installatie; die ziet er echt overal super netjes uit. Veel beter dan de installateur dat in de rest van ons huis gedaan heeft. Maar als het hier echt lucht betreft dan zit er toch iets in de installatie niet helemaal lekker. Dan is de lucht er nu uit krijgen één ding (dat gaat de beste monteur vast wel lukken...), maar een aanpassing om ervoor te zorgen dat dat er dan vervolgens ook uit BLIJFT is dan nog even de volgende. Anders kan de beste meneer hier straks ieder jaar langskomen, en normaal gezien zou dit CV gedeelte van de kachel toch relatief onderhoudsvrij zijn werk moeten kunnen doen.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Eigenlijk ben ik heel erg blij met de installatie; die ziet er echt overal super netjes uit. Veel beter dan de installateur dat in de rest van ons huis gedaan heeft. Maar als het hier echt lucht betreft dan zit er toch iets in de installatie niet helemaal lekker.
Ja ik ben ook heel erg blij met mijn Ferrari. Ziet er ook super uit. De remmen doen het wel niet, en in z'n 1,2,3,4,5,6 rijdt hij achteruit, en R vooruit, maar ben er super blij mee. Ik had eerst een Nissan Micra waar nooit wat aan mankeerde, maar die zag er niet uit...
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Recent is hier een monteur langs geweest van het bedrijf wat de kachel ook geïnstalleerd heeft. Op de een of andere manier heeft die er toch nog weer meer lucht uit gekregen. Dat had ik ook al eens gedaan, maar het was nooit dusdanig gelukt dat de pomp ook daadwerkelijk water ging aanzuigen. Dat lukte nu wél, dus het systeem werkt weer naar behoren.

Over de uiteindelijke oorzaak; het systeem zit correct aangesloten conform voorschriften van Nordic Fire. Ook de ontluchter zit op de juiste plek en werkt goed. Het zou dus gewoon goed moeten zijn. Hoe de lucht er dan in gekomen is is een beetje onduidelijk, maar de voorlopige veronderstelling is dat die lucht zich gevormd heeft doordat het water te heet geweest is.
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ramon schreef: 16 okt 2022, 21:09 Ja ik ben ook heel erg blij met mijn Ferrari. Ziet er ook super uit. De remmen doen het wel niet, en in z'n 1,2,3,4,5,6 rijdt hij achteruit, en R vooruit, maar ben er super blij mee. Ik had eerst een Nissan Micra waar nooit wat aan mankeerde, maar die zag er niet uit...
Bedankt voor deze positieve bijdrage. :fff
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

ESL schreef: 27 okt 2022, 09:24
Ramon schreef: 16 okt 2022, 21:09 Ja ik ben ook heel erg blij met mijn Ferrari. Ziet er ook super uit. De remmen doen het wel niet, en in z'n 1,2,3,4,5,6 rijdt hij achteruit, en R vooruit, maar ben er super blij mee. Ik had eerst een Nissan Micra waar nooit wat aan mankeerde, maar die zag er niet uit...
Bedankt voor deze positieve bijdrage. :fff
Ik heb het idee dat jij helemaal niet op een positieve bijdrage zit te wachten, maar alleen maar wil horen hoe goed en netjes jouw installateur het gedaan heeft.

Wij zitten hier met zn alle te verzinnen en zijn tot de conclusie gekomen dat de ontluchter op de verkeerde plek zit, wat jij onderstreept heb:
Het is inderdaad zo dat de ingaande leiding aan de rechterkant van de kachel hoger zit dan de ontluchter aan de linkerkant van het systeem. Het feit dat de ontluchter er wél bovenuit steekt helpt natuurlijk niet echt want lucht wat daar eenmaal in zit kan niet bij die ontluchter komen.
En dan nu dit:
Over de uiteindelijke oorzaak; het systeem zit correct aangesloten conform voorschriften van Nordic Fire. Ook de ontluchter zit op de juiste plek en werkt goed. Het zou dus gewoon goed moeten zijn.
Dan ben je in mijn ogen gewoon een gesensureerd. Niet meer en niet minder.

Behalve mooi fitwerk leveren, kan hij ook mooi praten waarschijnlijk.
Je hebt hem zeker niet DIE vraag gesteld??? Je was vast te blij dat hij wilde komen.
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

Ik weet niet zo goed waar je je ideeën vandaan haalt. Even eenmaal persoonlijke feedback en daarna niet nog een keer: Je aanvallende en beledigende houding kan ik niet waarderen. Het zou je sieren als je daar wat aan doet.

Ontopic: De monteur is hier geweest en dat was een andere monteur dan die het destijds heeft geïnstalleerd. Hij heeft alles uitgebreid bekeken en behalve het probleem verholpen ook getracht redenen te achterhalen waarom dat probleem kan zijn ontstaan. Omdat Nordic Fire het specifiek op deze manier voorschrijft ga ik eerst op deze manier nog even weer proefdraaien en kijken of het goed blijft gaan. Mocht het probleem zich weer voor gaan doen kan er altijd nog een extra ontluchter bij.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel op CV

Bericht door LeaD »

Op die ontluchter staat in heel kleine lettertjes dat deze pas goed werkt als een monteur is langs geweest . We kijken alvast uit naar het volgende stookseizoen als de Nordic Ferrari weer eens te heet wordt :lol: .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ESL
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 feb 2022, 20:53

Re: Houtkachel op CV

Bericht door ESL »

We wachten het af. Uiteindelijk is storingzoeken vooral systematisch zoeken en daarmee uitsluiten. Ik ben eigenlijk al blij dat het voor nu werkt, mocht blijken dat het niet afdoende is dan ligt de vervolgstap voor de hand.

De lucht die nog in het systeem zat, zat opgehoopt bij de pomp. Dat was uiteindelijk al te zien op een eerdere foto (corrosie aan de binnenkant halverwege pomphuis) maar ik had dit er zelf blijkbaar niet voldoende uit gekregen. Blijkbaar nu dus wel nét voldoende om de pomp aan te laten zuigen. (toch verschil tussen de prof en de doe het zelver :mrgreen: ) Ik was wel een beetje verbaasd dat nou juist dáár lucht kan ophopen; ik had dan verwacht dat dat naar boven zou trekken en in de kachel zou eindigen. Daar kan de pomp dan feitelijk wel om door draaien. In dat kader vraag ik me dan af of een extra ontluchter aan de uitgaande leiding van de kachel echt geholpen zou hebben voor dit probleem waarbij lucht zich in de pomp ophoopt. Als die lucht daar uiteindelijk toch niet komt helpt dat ook niet natuurlijk.

We gaan het meemaken, maar mocht ik weer een dergelijk probleem tegenkomen dan ligt een extra ontluchter wel voor de hand.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Als alles luchtvrij is, blijft het luchtvrij. Behalve idd bij het koken. Dan komt er weer lucht vrij en die hoopt zich op in de ruimte tussen aanzuig/ontlucht.

Als je nu een vent geweest was had je die opmerking:
Het is inderdaad zo dat de ingaande leiding aan de rechterkant van de kachel hoger zit dan de ontluchter aan de linkerkant van het systeem. Het feit dat de ontluchter er wél bovenuit steekt helpt natuurlijk niet echt want lucht wat daar eenmaal in zit kan niet bij die ontluchter komen.
tegen de installateur gezegd. Dan ben ik benieuwd wat die master installateur van jou dan gezegd zou hebben. Ik denk dat hij bij Nordic Fire hoofd montage wordt, omdat hij het volgens boekje gedaan heeft.

Het gaat er niet om dat het niet goed kan werken! Het gaat erom dat het zo niet had mogen worden opgeleverd. Dat het niet goed te ontluchten is, dus elke keer als er wat mee is, is er weer dit gezeik. Denk je eens in dat je het huis nog eens verkoopt. Dan zit de volgende weer met hetzelfde gezeik.

Plus: als je het allemaal zo goed weet te beredeneren, waarom vraag je hier dan om advies??? Hoe denk je hoe dat moet voelen voor de mensen die jou willen helpen en zeggen hoe het zit? Jij vind mijn aanvallende houding niet fijn. Ik jou lakse, tegen beterwetengoedpraterigehouding niet. Zo dan weet je dat nu ook weer.

Je was een vent geweest als je had gezegd: ik heb t aan de installateur gevraagd. Het klopt, ontluchter zit niet zoals het hoort, maar we laten het zo, omdat we er te moeilijk bijkunnen of te laks zijn enz enz geen idee wat nu eigenlijk de reden is. Niet omdat het volgens tekening klopt, want dan kom je zelf ook niet met die reden.
Daar stoor ik me aan. Ik hoop dat je je flink aan mij stoor, dan weet je ook eens hoe dat voelt...
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door JantjeV8 »

Is dit iets voor je Ramon: https://www.betweterfestival.nl/

Ik denk dat je omgeving hier meer aan heeft: https://ruudmeulenberg.nl/stress/woede-aanvallen/

Doe toch normaal man.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Ramon »

Het hangt ervan af wat je normaal vind.

Als iemand voordringt in de rij, zegt 99% daar niks van. Als er dan een grote bullebak in de rij staat die schreeuwt: he misselijk mannetje, wat loop jij voor te dringen?!

Dan zeg jij tegen die bullebak doe eens ff normaal man. Misschien deed hij het wel per ongeluk, had hij het niet door, etc.

Daarom zijn het ook altijd dezelfde mensen die het per ongeluk doen. Ze weten dat de mensen zich gaan schamen als ze zeggen: oh, piepte ik voor? Ik had dat helemaal niet door. Jij hoort bij die 99%.

Ik niet. Ik vind het beschamend hoe hij met goed advies hier omgaat. Zeer beschamend. En wat jij daarvan vind laat me ook helemaal koud.

Ik heb hier geen vrienden, en hoef ze hier ook niet. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel op CV

Bericht door JantjeV8 »

Ja, mocht ik ooit aan mezelf gaan twijfelen, dan weet ik dat ik bij jou terecht kan. Jij kent me beter dan wie dan ook. Het blijft me verbazen, jou manier van presenteren. En gelukkig dat het me blijft verbazen. Want anders zou ik dat ook normaal gaan vinden.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtkachel op CV

Bericht door Sandman79 »

Jan, ik ben het helemaal met je eens.
Plaats reactie