Hygieneboiler 1500 a 2000l

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Simson 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2021, 11:49

Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door Simson 6 »

Hey allen,

We gaan starten met een nieuwbouwproject en uiteindelijk zullen we met een EPC onder de 20 gaan eindeigen. Ik ben net geregistreerd, maar is er hier iemand die werkt met een groot buffrervat dat wordt opgewarmd via zonnecolectoren en hiermee zijn SWW en verwarming mee voed?

Ik zou hier graag meer over weten en indien mogelijk ook eens komen kijken.
Kan je zo'n vat te groot nemen? Voorlopig was het idee 2000l, voor een gezien van 5 personenen en een woonoppervlakte van 232m2. Alle isolatiewaarden heb ik nog niet hoor.

Hartelijk dank voor jullie reacties alvast.

mvg

Bart
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door JantjeV8 »

Een boiler gaat doorgaans tot 300L, een buffer is meestal groter.

Water in een boiler wordt geconsumeerd en stroomt er doorheen. Water in een buffer wordt benut maar blijft in dat systeem.

1500L voor een gezin aan boiler, dan kun je met 1 lading 2 weken vooruit. Lijkt mij wat aan de ruime kant. Gaat meer verlies opleveren.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door TLS »

grote buffers worden bestraft door EPB wegens stilstandverliezen. Ik heb er ééntje staan van 1500l. Beter een buffer dan hygienevat vind ik. Als je de buffer met hernieuwbare energie wil stoken zijn er sowieso periodes waar het water lauw is en dus legionellagevaar oplevert. dit kan je omzeilen met een buffer (technisch water) en een 'friswaterstation'-warmtewisselaar. Dit laatste kost belachelijk veel in de handel maar kan je zelf voor enkele honderden euro's maken. best ook gebruik maken van gelaagdheid in zo'n groot vat: bovenste laag voor SWW, onderste stuk voor chauffage. Ik moet wel toegeven dat de ruimte duidelijk warmer staat met zo'n buffer: in de winter geen probleem aangezien het binnen isolatieschil zit, in de zomer wel hinderlijk.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Simson 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2021, 11:49

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door Simson 6 »

De boiler die ik bedoel heeft 2 warmtewisselaars en een rvs spiraal voor het SWW. Dus volgens mij geen legionellagevaar, aangezien er geen stilstand is van grote volumes. Misschien is het wel slim om na een vakantie een tijdje het water te laten lopen? Of zie ik dit verkeerd?

De rvs spiraal zou ik willen aansluiten op een douchepijp WTW en dan eventueel na de hygienebuffer (hopelijk is die naam beter, want het is dus een statisch iets) een electrische doorstromer.
In eerste instantie dacht ik om er een LW warmtepomp op te zetten om het water warm te houden, maar die lijkt me belachelijk als je de kost hiervan ziet. Ook ga je dan continu 2000l moet op temp houden, terwijl ik nu enkel verwarm wat ik nodig heb en probeer te recupereren voor zover dit lukt met de douchpijp.
De buffer zou ik warm willen houden enerzijds met zonnecollectoren en anderzijds met een cv kacheltje (deze komt wel op het terras te staan) dus is eigenlijk een combinatie van gezelligheid (comfort) en nuttig. verder zou ik het water ook willen gebruiken voor een luchtverwarmingssysteem. (we denken aan verventa).

Ik zou dus willen proberen om de temp op peil te houden met de collectoren en de kachel, maar geen idee of dit haalbaar is. Als backup voor als de temp toch te laag zou zijn in de buffer dacht ik de electrische doorstromer te gebuiken en de verwarming van het verventa systeem zelf. Beide springen dan enkel aan als het aangevoerde water te koud zou zijn.

Is dit een haalbaar idee denken jullie?

Super bedankt voor de reacties en ideeën.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door pelletpower »

Legionella gevaar wordt minder, weg is het niet. Water laten lopen na vakantie is wel een must inderdaad.

Rvs spiraal en wtw snap ik niet. WTW zit normaal gesproken onder de douche, koud water leiding naar de douche loopt hier doorheen om voor te verwarmen. Doorstromer? Ja, zou kunnen, liever niet.

2000 liter warm houden zit ik ook mee. Om dit te voorkomen de retour op 1,5 m hoogte terug buffer in laten komen dmv driewegklep. In de winter hebben we die 2250 liter nodig. Werkt dus niet. Ik denk dat stroming te snel/ hoog is. De buffer blijft tot een halve meter van de bodem op bijna dezelfde temperatuur.

Warmtepomp is nu subsidie op in Nederland, pomp is aan te schaffen voor het subsidiebedrag zowat. Ben overstag gegaan en geprobeerd. Is wel aardig, maar meer ook niet. COP ligt zo rond de 2,5 voor sanitairwater. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit veel beter kan, nog steeds milieu onvriendlijke koelmiddelen, tsja, doorstromer is dan zo gek nog niet. Zonnecollector kan het ook goed doen. Voor ruimteverwarming dan weer niet. Als je je ruimte wil verwarmen schijnt de zon nauwelijks.

CV kachel , goed idee, maar niet buiten natuurlijk. Binnen in de warme schil prima, verliezen zijn dan geen verliezen.
Simson 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2021, 11:49

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door Simson 6 »

Hey Pelletpower,
super bedankt voor je reactie. Ik heb inline geantwoord. Benieuwd naar je reactie en gedachten nog. Ook van anderen. Als er iemand nog goede tips heeft, laat maar komen. Ik ga het zeker ook eens met de architect bespreken binnenkort.
pelletpower schreef: 05 sep 2021, 00:12 Legionella gevaar wordt minder, weg is het niet. Water laten lopen na vakantie is wel een must inderdaad.

Rvs spiraal en wtw snap ik niet. WTW zit normaal gesproken onder de douche, koud water leiding naar de douche loopt hier doorheen om voor te verwarmen. Doorstromer? Ja, zou kunnen, liever niet.
De WTW zit idd onder de douche, maar ik zou deze dan splitsen achter de douchepijp. Een deel richting de koude graan van de douchepijp en een ander deel richting de RVS spiraal.

2000 liter warm houden zit ik ook mee. Om dit te voorkomen de retour op 1,5 m hoogte terug buffer in laten komen dmv driewegklep. In de winter hebben we die 2250 liter nodig. Werkt dus niet. Ik denk dat stroming te snel/ hoog is. De buffer blijft tot een halve meter van de bodem op bijna dezelfde temperatuur. Dit deel snap ik niet echt?

Warmtepomp is nu subsidie op in Nederland, pomp is aan te schaffen voor het subsidiebedrag zowat. Ben overstag gegaan en geprobeerd. Is wel aardig, maar meer ook niet. COP ligt zo rond de 2,5 voor sanitairwater. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit veel beter kan, nog steeds milieu onvriendlijke koelmiddelen, tsja, doorstromer is dan zo gek nog niet. Zonnecollector kan het ook goed doen. Voor ruimteverwarming dan weer niet. Als je je ruimte wil verwarmen schijnt de zon nauwelijks. Ik wil mijn ruimte er niet volledig mee verwarmen hoor. Doorl is dat er iets warmer water naar de warmtepomp gaat van het verventasysteem zeg maar, zodat deze minder moet bijwarmen eventueel

CV kachel , goed idee, maar niet buiten natuurlijk. Binnen in de warme schil prima, verliezen zijn dan geen verliezen.
We gaan een epc hebben van <19 normaal, dus verwarmen gaat bijna niet nodig zijn vermoedelijk. De kachel is louter voor de sfeer op het terras. Dit is iets wat ik in de toekomst misschien nog kan doen, maar ik wil wel de leidingen klaar leggen eventueel.Als het helpt super, als het niet helpt even goed ok hoor. Koud gaan we het zeker niet hebben met het verventasysteem en te warm in de zomer ook niet met de cooling die erop kan. I know, dit is misschien niet het meest energievriendelijke dan.
De buffer is dus voorlopig enkel voor een deel van de warmtevraag op te vangen, maar ik ga zeker backup geven. Op dit moment denk ik dus om zo'n electrische dorostromer achter het vat te plaatsen, of zou ik toch een verwarming in het vat steken, zodat ik dit volledig op temp kan brengen. Dit zou dan wel betekenen, dat ik voor get SWW het vat continu op een bepaalde temp ga moeten houden. Geen idee nu wat dit is nu om 38 graden te kunnen douchten.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door pelletpower »

Epc zegt me niet zoveel. Gaat in Belgie net anders dan in Nl. Maar zal op heltelfde neerkomen. De vraag is dan inderdaad of je 2000 liter buffer nodig hebt. Lees dat draadje van Peter Berg eens door. Die heeft onlangs een passief huis gebouwd. Zo eentweedrie weet ik niet hoe zijn sanitairwater geregeld is.

Cv kachel op terras blijf ik een beetje raar vinden en te ingewikkeld. Stook gewoon een vuurtje als je daar zin in hebt. En niet, ik ga op het terras zitten stoken want de buffer is leeg.

Hetzelfde geldt voor de douche wtw. Die werkt alleen als er gedouched wordt en dus alleen de koudwater aansluiten. Niet ingewikkeld gaan doen met je buffer.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door pelletpower »

https://www.ecologieforum.eu/viewtopic. ... peter+berg

Lees dit maar eens door, dan ben je een heel eind op weg.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door pelletpower »

2000 liter warm houden zit ik ook mee. Om dit te voorkomen de retour op 1,5 m hoogte terug buffer in laten komen dmv driewegklep. In de winter hebben we die 2250 liter nodig. Werkt dus niet. Ik denk dat stroming te snel/ hoog is. De buffer blijft tot een halve meter van de bodem op bijna dezelfde temperatuur. Dit deel snap ik niet echt?
Nou, het is al eerder gezegd, 2000 liter op temp houden om beetje te douchen is gekkenwerk. Ik dacht dus een deel van de buffer af te sluiten door niet onderin retour te gaan maar op 1.5m hoogte. Theoretisch zou de warmtepomp dan 500 liter warm houden ipv de volledige buffer. Door de gelaagdheid in de buffer had ik gehoopt dit te realiseren. Stroming is te hoog denk ik, de hele buffer blijft zowat op temp. Wil je dus in de zomer slechts een klein gedeelte van de buffer gebruiken, dan moet je daar goed over nadenken hoe. Ik denk niet dat een installateur daar een goed antwoord op heeft, die weet doorgaans nog net wat een buffer is maar dan houdt het op.

Vullen van de buffer met de houtkachel en Laddomat gaat veel geleidelijker. Dan zie je heel scherp de temp grens van 70 graden (ventiel is 80 graden) dalen tot onderin de buffer. Hierdoor dacht ik hetzelfde te kunnen doen met de WP, niet dus. Deze heeft echt wel een voorziening nodig om rustig in de buffer te komen.
Simson 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2021, 11:49

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door Simson 6 »

Voorlopig gaan we kiezen voor boilervat van https://dbq.nl/dt_portfolio/buffervat-v ... e-energie/DBQ van 1500l. Dit gelaagd buffervat zal opgewarmd worden met collectoren en ons zowel van warmte voorzien voor de vloerverwarming en SWW. Een lucht-waterwarmtepomp gaat het water rond de 40-45 graden houden, zodat we altijd volgdoende SWW hebben om te douchen enz. Een douchepijp met WTW gaat helpen om dit zo effiënt mogelijk te doen. Voor het SWW is er een gevinde spiraal voorzien, om de warmtewisseling zo goed mogelijk te laten plaatsvinden enz.

Ben nog een beetje aan het twijfelen om zowel boven als onder vloerverwarming te voorzien, maar dan vnl voor de koeling in de zomer via de vloerverwarming. Of is dit een stom idee? Verwarmen boven gaan we buiten in de badkamer niet doen vermoedelijk, hoewel dit op de kamers van de kids natuurlijk wel mogelijk kan zijn (studie)

Alle ideeën en reacties welkom hoor.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door TLS »

ik heb de retour voor de aanmaak van SWW onderaan m'n 1500l buffer zitten, maar de temp sensor voor het SWW redelijk bovenaan. Je zou verwachten dat het ganse vat opwarmt, maar is duidelijk gelaagdheid te merken. Het hete water blijft bovenaan en de warmtepomp stopt als de bovenste laag warm is. Ik heb enkel een drieweg-klep waarmee je kan kiezen voor het hete water bovenaan(SWW), of lauw water een stukje lager in het vat.

Koelen met de vloer die ik overal, dat werkt heel goed en is een aangenaam gevoel. Je mag wel niet hetzelfde verwachten als van airco, maar duidelijk verschil merkbaar en zeer aangenaam.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Simson 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2021, 11:49

Re: Hygieneboiler 1500 a 2000l

Bericht door Simson 6 »

TLS schreef: 15 sep 2021, 08:32 ik heb de retour voor de aanmaak van SWW onderaan m'n 1500l buffer zitten, maar de temp sensor voor het SWW redelijk bovenaan. Je zou verwachten dat het ganse vat opwarmt, maar is duidelijk gelaagdheid te merken. Het hete water blijft bovenaan en de warmtepomp stopt als de bovenste laag warm is. Ik heb enkel een drieweg-klep waarmee je kan kiezen voor het hete water bovenaan(SWW), of lauw water een stukje lager in het vat.

Koelen met de vloer die ik overal, dat werkt heel goed en is een aangenaam gevoel. Je mag wel niet hetzelfde verwachten als van airco, maar duidelijk verschil merkbaar en zeer aangenaam.
Een kennis van me vertelde me om een mengventiel te plaatsen net achter het vat, zodat je altijd maar een max aantal graden in de leidingen krijgt in het huis. Zo ga je minder warm water uit het vat halen denk ik dan enerzijds, maar anderzijds is het ook veiliger voor als ons zoontje van 5 jaar ineens de warm waterkraan zou open zetten.
Plaats reactie