PV systeem met akku, bepaling capaciteit?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
john33
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2021, 09:35

PV systeem met akku, bepaling capaciteit?

Bericht door john33 »

Hallo allemaal,
Mijn naam is John, 49 jaar en een starter op het gebied van Pv en energie management voor in huis.

Op dit moment heb ik (slechts) 2 zonnepanelen en een micro omvormer op mijn schuur dak liggen, zuid georiënteerd, max 600 watt.

Aangezien ik maar een 2 persoons huishouden heb, en wij beiden fulltime werken is ons energie gebruik vrij laag.
Ik verwacht zo'n 1500kWh per jaar.
Grootste verbruiker is de close in boiler in de keuken.
De panelen liggen er sinds november vorig jaar en ik merk dat als de zon goed schijnt ik al snel ga terug leveren., Ofwel ik heb overcapaciteit, nu al met 2 panelen.

Mijn dak is oost/west gericht en ik ben van plan om aan de west kant 8 of 10 panelen te gaan leggen. (2800 / 3200 wp)
Ik kwam een artikel tegen over hybride omvormers die ook akku's kunnen laden en qua software " slim " zijn om te bepalen wanneer de akku's moeten inkomen, of middels het net bijgeladen moeten worden.
Dit is nog puur informatief allemaal.

Stel dat ik voor de avond totdat we gaan slapen op mijn eigen opgeslagen stroom wil gaan draaien, hoeveel akku capaciteit heb ik dan nodig?
Via mijn slimme meter uitlezer (P1 monitor) zie ik dat we gemiddeld zo'n 200 a 300 watt uur gebruiken (zonder de boiler).
Ik ga even uit van 6 uur avond gebruik.
Wet van ohm er bij halend, P=UxI 300/230=1,3 A uur.
1,3x6 =7,8 A totaal, zeg maar 8A afgerond.
Met een 20Ah accu capaciteit zou ik volgens mij voldoende moeten hebben om de avonden door te komen zonder het net te gebruiken.

Over de kosten zullen het nog maar niet hebben, hoeveel,
Als ik toch een PV systeem moet aanschaffen dan maar meteen een hybride inverter qua aanschaf scheelt dit niet veel met een gewone inverter tot 3kw.
Komen er alleen nog de accu's bij, maar dat kan gefaseerd.

De vraag is, klopt mijn berekening?
Als overdag de accu's worden opgeladen kom ik dan met 20Ah weg?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: PV systeem met akku, bepaling capaciteit?

Bericht door kockie »

john33 schreef: 22 aug 2021, 10:14 De vraag is, klopt mijn berekening?
Als overdag de accu's worden opgeladen kom ik dan met 20Ah weg?
Je slaat nog een stap over. Je kunt beter in Watturen meten.

Een verbruik van 300 Watt is in een uur 300 Wh (Wattuur, )maal 6 is 1800 Wh oftewel 1,8 kWh (dat registreert je meter)

Je zult dus minstens 1,8 kWh moeten kunnen opslaan (verliezen, rendementen, ander verbruik (sluipverbruik!) daargelaten) moeten kunnen opslaan

Accupakketten die geheel leeggetrokken worden zijn overigens geen lang leven beschoren.

stel dat je autoaccu's wilt gaan gebruiken, niet doen, die zijn ook zo kapot, maar voor een rekenvoorbeeld kan het prima. Stel we nemen een 12 V 100 Ah accu. Deze bevat 12*100=1200Wh = 1,2 kWh, dan heb je er al 2 nodig om je gebruik op te slaan. Lijkt niet zoveel, maar zoals eerder gezegd: je kunt accu's niet ongestraft geheel leegtrekken. Ik denk een tractieaccu (gemaakt voor dieper ontladen en langere levensduur) ca 50% maximaal (graag correctie van meer ter zake deskundigen)

Tot zover het door mij genoten natuurkunde onderwijs van ca 25 jaar geleden; veel zal er inmiddels niet veranderd zijn, buiten andere batterijtechnologie (lithium-ion, lithium/ijzer, nikkel-ijzer bestond al wel, maar had ik nog nooit van gehoord)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
john33
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2021, 09:35

Re: PV systeem met akku, bepaling capaciteit?

Bericht door john33 »

Wacht even, begrijp ik het nu verkeerd?

Op dit moment heb ik 2 zonnepanelen, deze brengen op dit moment 352 watt op, tegen een stroom van 1,44A
Netspanning is 244 volt bij de omvormer.
Verbruik van het huis is lager, ik lever 90 watt terug.

Dan is het toch een optelsom?
De panelen leveren 352 watt (per uur)
Tegen een stroom van 1,44A (per uur)

1,44 x 6(uur) = 8,64 ampère totaal verbruik bij een belasting van 352 watt.
Geen 8,64 ampère uur lijkt mij.

Het akku systeem moet dus ook 300 watt /h leveren.
Uitgaande van 2 accu's van 24 volt in serie dus 48 volt.
350/48= 7,3 Ah x 6 = 43,8, x 2 = 88Ah nodig

Ik zie het al, de DC spanning moet omhoog.
Bij 96 volt is het nog maar 3,7 Ah.
3,7 x 6 = 22,2 x 2 = 45 Ah nodig.

Bedankt voor het sturen in de juiste richting.
Ik was appels en peren aan het vergelijken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: PV systeem met akku, bepaling capaciteit?

Bericht door kockie »

Je kunt beter in (k)Wh rekenen dan in Ah. Bij dat laatste heb je ook de spanning nodig om iets over de totale capaciteit te zeggen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: PV systeem met akku, bepaling capaciteit?

Bericht door pelletpower »

Wat Kockie zegt, kWh is makkelijker rekenen.
Ik zie het al, de DC spanning moet omhoog.
Bij 96 volt is het nog maar 3,7 Ah.
3,7 x 6 = 22,2 x 2 = 45 Ah nodig.
Das lood om oud ijzer, spanning omhoog betekent extra accu's, net als I omhoog.
48 V is een mooie spanning, hier is genoeg van te krijgen en goedkoper dan 12 V. Kijk maar eens bij Victron.

Hybride hebben wij niet nodig, we gebruiken het meeste overdag. In jouw geval zal het iets schelen. Staar je daar ook niet op blind, er zijn genoeg goedkope inverters om aan je panelen te knopen. Wisselstroom is dan het makkelijkst om je vermogen te transporteren, die kabels liggen er al en omzetten van gelijk naar wissel en vice versa gaat met serieuze rendementen. Dat is geen geploeter waard.

Om echt op je eigen zonnestroom te draaien en als het ware off grid of semi off grid te gaan, kom je eigenlijk niet onder Victron uit. Top of the bill , maar echt zijn geld waard. Ik ben wat aan het klooien geweest, maar ben toch echt om. Geen zin om allerlei hobbyspul in het donker te gaan repareren.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: PV systeem met akku, bepaling capaciteit?

Bericht door Adriaan Kragten »

Mijn openbare rapport KD 378: "Basic knowlwedge about electrical, chemical, mechanical, potential and kinetic energy to understand literature about the generation of energy by small wind turbines" bevat informatie die ook nuttig is voor zonnecelsystemen. In hoofdstuk 2 worden de formules en een rekenvoorbeeld gegeven voor gelijkstroom. In hoofdstuk 3 wordt een rekenvoorbeeld gegeven van hoe de capaciteit van een loodaccu in Ah omgerekend kan worden naar de bruikbare energie-inhoud in kWh. Al mijn openbare KD-rapporten zijn gratis te kopiëren van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu KD-reports.
Plaats reactie